redbed-4

Rubriken kanske är en överdrift och ringer i den stora klockan, men fullt så allvarligt är det inte! Vi har investerat i nya resårmadrasser till sängen och hoppas således vakna utan att ryggarna är ömma och krokiga som märlor…

Faktum är ju att nattsömnen är så pass viktigt och på sista tiden hade de gamla resårmadrasserna, likt ett fallfärdigt hus, snabbt förfallit bortom räddning.

Sagt och gjort… Efter månader av tittade, provande och funderande har vi nu ny bädd och resårmadrass! A good book, some cuddle  and sweet dreams ;-)

Men seriöst alltså… Nyttig och varierad kost och träning i all ära, men utan en god natts sömn så är inte cirkeln sluten, och så naturligtvis kärlek förstås :-)

Utvilad och alert

 

Det är fullt upp och det gäller att vara utvilad, pigg och alert, då kalendern är fulltecknad med ”att göra” saker. Fast det är väl så det ska vara, eller :-)

Tappert försöker jag få den beryktade tummen ur det beryktade hålet och komma vidare med mina studier och ta i trä så har det börjat hända saker.

Tur i oturen med mitt saktfärdiga pluggande är att under tiden jag hållit på så har vissa delkurser försvunnit och nya tillkommit och i min favör för mitt yrke!

DU

I kalendern finns också, för jobbets räkning en kurs i NovaSchem inbokad. Det ska bli både lärorikt och kul. Jag känner jag behöver betydligt mer kött på benen för att kunna ta bra beslut rörande schemahantering och systemintegrationer.

nova software

Även en tripp till Jönköping finns i kalendern, det för att besöka Infomentor Road Show och få ta del av nyheter och se nya Infomentor in action.
Jag hoppas dom har kommit en bit på väg med utvecklingen av nya versionen!

infomentor

Det finns mycket mer jag skulle kunna skriva om vad som står på agendan, men det får räcka för nu… Hur det än är, känns det kul, spännande och det riktigt bubblar inombords, det känns som en winning streak! En fantastiskt känsla!

Tills ögonen blöder

 

Rubriken tills ögonen blöder, ljuger inte. Det är väl så det känns på kvällen när man ligger och läser. Vips så vaknar man tilll av att man fått boken i ansiktet :-)

Boken jag läser för stunden, och som lär ta en liten stund att läsa är Daniel Kahnemans bok Tänka snabbt och långsamt.
En intressant bok om hur vi faktiskt tänker, om hur hjärnan blandar intuition och logik, ibland bra och ibland med mindre bra resultat…

Boken lyfter naturligtvis mer än intuition, så som hjärnans tendens att feltolka statistik, vår hjärnas sätt att bilda uppfattningar om saker, ibland helt grundlöst.

Tänka snabbt och långsamt - Daniel Kahneman

Maria Carling på Svenska Dagbladet intervjuade Daniel Kahneman och ett citat av honom själv om boken Tänka snabbt och långsamt är:

”Boken ska helst avnjutas som ett årgångsvin, i små klunkar, så att man hinner smaka på orden, pröva exemplen och begrunda hur det komplexa innehållet långsamt har mognat fram.”

Boken är en tegelsten men ändå lättläst, språkmässigt. Det kommer ändå att ta tid att läsa de 600 sidorna, för man vill verkligen hänga med i svängarna.

På skrivbordet, på jobbet ligger ytterligare en bok som man ibland får chansen att läsa i. Den känns långt ifrån så abstrakt som Tänka snabbt och långsamt :-)

Boken hittar du på www.adlibris.com

Interaktiva medier och lärandemiljöer som är skriven av ett flertal personer som på ett eller annat sätt är kopplade till skola eller forskning.

Boken tar upp teoretiska och praktiska aspekter ur en lärandemiljö, baserat på den digitala miljö vi lever i, och den interaktiva lärmiljö som finns på skolan idag.

Interaktiva medier och lärandemiljöer

Jag önskar jag hade mer tid att läsa denna typ av böcker, men möjligheten till detta under arbetstid är begränsad, då det är många uppgifter på agendan.
Dock.., synd att klaga, då det är bättre att läsa lite grand då och då än inte alls!

Boken hittar du på www.gleerups.se

Sist men inte minst en e-bok som jag läser något kapitel i då och då när lusten faller på… Tommy k Johanssons Tjäna pengar på din blogg.

tjäna pengar på din blogg

Inte för att jag har några jätte ambitioner på att bli miljonär på just bloggen, men det är intressant att läsa om affiliate nätverk och andra tjänster som används på bloggar, för att visa reklam och för att öka trafik till just din blogg.

Det är ett intressant ämne, både tekniskt, etiskt och juridiskt. Sedan vore det väl inte helt fel att tjäna en krona eller några miljoner på bloggen :-D

E-boken hittar du på http://blogg.tkj.se/ebok/

Att sova på saken

 

Att sova på saken är ett klokt ordspråk och ett klokt handlingssätt som jag kanske inte alltid har bemästrat perfekt. Jag är… Eller i alla fall har jag varit en ganska impulsiv person, men med åldern har jag väl blivit lite bättre…

Nu behöver jag inte sova på detta beslut utan det är klubbat och klart, inlägget är till ända! Dags att krypa ner hos min älskade ängel. ZZZZZZZ ;-)

”Sömnen är den bästa meditationen”
/ Dalai Lama

red-bed

