header

Måndag hela veckan…

 

Jag kan inte förklara det men vissa dagar är det som man går in i den gråaste, tätaste dimman. Det är inte att jag är deppig eller olycklig utan snarare är det som att försöka vada genom gyttja. Som soppatorsk på kreativt bränsle!

Jag kan ha hur mycket att göra som helst. Både måsten och saker jag vill göra, men ändå så blir det som om jag inombords tycker att det jag gör inte blir bra nog, eller att det inte fyller något syfte… Dessa dagar får inget vettigt gjort.

Som ett exempel på när mitt aningen perfektionistiska drag kryper fram och jag inte är nöjd med resultatet av vad jag gör, är rubrikbilden i detta inlägg.
Den bild ni ser ovan och som fick vara good enough är version 9. Yepp, No: 9…

Som tur inträffar dessa dagar sällan, men det är frustrerande när det väl händer.

Det värsta är inte känslan i sig utan hur jag påverkar min älskade ängel med mitt humör. Det känns riktigt illa, inte rättvist och långt ifrån kärleksfullt!

Flytta fokus från rött till grönt

 

Hur gör man då för att ändra kurs, när känslan är som en burk surströmming?

Många är de lärde som har tips på det har jag märkt. Det finns mycket positiv litteratur man kan läsa med små hjälpande tips och trix.
Dock är det ju inte så man vänder på en femöring direkt. I alla fall inte jag!

moodscale

Det brukar kunna ta någon dag för mig att skaka av mig känslan som fått mig att hamna i kvicksanden. Som tur är brukar känslan max sitta i en dag :-)

Vad brukar jag då göra rent konkret?

  • Läsa positiva citat, till exempel från The Secret
  • Titta på en DVD med Kjell Enhager, en klok och glad prick
  • Ett pass på gymet eller ut och springa
  • Skriva och ”blogga av mig”
  • Läsa böcker med mental träning

Och jag önskar jag kunde skriva meditation, men jag har helt enkelt inte kommit igång och prova det ännu, men jag är helt övertygad om att det skulle fungera.

Sedan varierar detta naturligtvis, ibland ritar jag, planerar resor, lyssnar på musik, allt som på ett eller annat sätt har en positiv energi och som flyttar fokus.

Apropå att träna

 

Det var länge sedan jag skrev någonting om min träning i bloggen, men nu om någon gång passar det väl som handen i träningshandsken… *#@#%!!!

Om jag känner att jag trampar vatten eller sitter fast i den mentala kvicksanden så brukar ett pass på gymmet eller lite löpning hjälpa mig till bättre humör. Tröskeln att övervinna, är att ta sig iväg för att träna och på så sätt skifta fokus!

När man tränar så frigör kroppen lite ämnen som kan vara väldigt bra att ha :-)

  • Seratonin
    serotonin har stor betydelse for humör, dygnsrytm, sömn och sexlust
  • Dopamin
    är bra för vår motorik samt för uppmärksamhet, inlärning och motivation
  • Melatonin
    har stor betydelse för vår dygnsrytm och vår sömn
  • Noradrenalin
    viktigt för vår reaktionsförmåga, vår uppmärksamhet och koncentration.
  • Endorfin
    är smärtstillande och ger en känsla av lust och energi
  • Adrenalin
    optimerar funktioner för bl.a. ämnesomsättningen och centrala nervsystemet

Under senaste 1-1½ månaden har mängden träning tyvärr minskat en hel del. Från att ha varit 3-4 ggr/veckan, till 1-2 ggr/veckan. Det är verkligen inte bra!
Optimalt är fyra pass i veckan och då gärna två pass på gymet och två löppass.

Friskis och Svettigs-kvarteret IGOR-Västerås

Positivt är att jag och min älskade  ängel besökte nya Friskis och Svettis i Västerås, som ligger mitt i centrum. Det är f.d. SATS och ligger på taket på varuhuset Igor. Snyggt, fräscht, bra utrustning och lite folk… En söndag :-)

En vitamininjektion

 

Kost är viktigt!! Vi äter bra och varierad kost, kött, fågel, fisk och grönsaker. Likväl är det bra att fylla på depåerna med extra vitaminer och mineraler.

Av allt att döma verkar man ha svårt att få i sig tillräckligt med magnesium och zink samt kalcium. Speciellt kalcium om man inte tål komjölksproteiner.
Det utesluter många varor så som; mjölk, ost, smör, grädde och mycket annat. Alternativ till detta, så som sojamjölk mm. innehåller väldigt lite kalcium.

För att råda bot på eventuell vitamin och mineralbrist så gjorde jag och min älskade ängel en liten beställning… På ett halvt apotek… Nej då :-)

  • kalcium
  • zink
  • magnesium
  • vitamin D
  • multivitamin

Jag kan tycka att den största skillnaden mellan att äta och inte äta kosttillskott, så som extra vitaminer och mineraler är när man slutar med det…

Jag har en längre tid känt mig tröttare, slöare och mer orkeslös än vanligt. Noterbart är att under denna period har jag inte ätit någon form av kosttillskott.

Om ni undrar så är det inte reklam för Berocca, utan jag som tänkt prova bara, för jag antar att det är fler än jag som fram på eftermiddagen kan känna en mental trötthet komma smygande. Funkar det eller funkar det inte?

Berocca Boost

Egentligen tänkte jag först bara prova ett hederligt gammal trick… Druvsocker.

I boken tänka snabbt – tänka långsamt av Daniel Kahneman så hänvisar han till undersökningar om druvsockrets påverkan av nervsystemet, då det visar sig att nervsystemet konsumerar väldigt mycket av just druvsocker.

Krävande psykisk aktivitet visar sig konsumera extra mycket druvsocker. Så att inta lite extra druvsocker i slutet av arbetsdagen, för att få extra energi de sista timmarna, kan ju vara värt ett försök!

Under en period drack jag och min älskade ängel ofta green smoothies, som en liten frukostdrink. Det ger energi! Av olika anledningar bröts den vanan, men vi har nu återupptagit den igen. Saker och ting kommer och går, hur vida man har ork, tid och har ingredienser hemma.

 

Go green

 

Det känns positivt, detta inlägga började i gråskala, eller vid rött ljus för att så sakteliga gå mot grönt och slutligen skina skarpt, likt den grönaste laser :-)

Funderar allvarligt på detta med meditation… Både jag och min älskad ängel vill få mer information utan att det ska kännas som något sekt-liknande…

Forskare har i studier om meditation visat på att meditation ger ökning av bl.a:

  • dopamin
  • serotonin
  • melatonin

Alltså bör det ju finnas någon sanningshalt i värdet av att meditera. AUUOOM ;-)

”Being green and clean is not just an aspiration but an action.”
/ Christine Pelosi

traffic_light_green_128

