Bokmässan-header

Det var en solig dag i augusti… Nej jag vet inte om den var solig eller ej, men hur som helst så såg jag information om att bli beta-testare av en ny app.
Jag ansökte om att bli beta-testare för appen och vart likaså antagen.

Appen, om vilken jag säkerligen kommer blogga mer framöver är i skrivande stund inte släppt ännu, men den har med litteratur att göra ;-)

Som en liten bonus för att vara testare fick man en biljett till bokmässan i Göteborg. Jag har ju alltid velat åka dit men det har aldrig blivit av.
Nu vart halva foten redan på bokmässan och det var bara att boka en extra biljett till min älskade  ängel, så vi tillsammans kunde åka till Göteborg.

Det har spårat ur!

 

I min planering, cirka två veckor innan bokmässan skulle gå av stapeln så tänkte jag boka tågbiljetter för mig och min älskade  ängel. Västerås till Göteborg, tur och retur, samma dag. Över 3000 kronor! SAY WHAT?

Jag testade att göra en ”sista minuten” koll och söka resa bara med ett dygns framförhållning och fick då ner kostnaden till 2246 kronor för två personer. Detta innebar att åka 05.26 på morgonen. Priser och service är inte SJ’s grej :-/

…Och snart blir det vinter igen!

– SJ, SJ gamle vän
– det blir snö i år igen
– frusna växlar, sena tåg
– ja, servicen är låg

Nu vet jag ju att det inte uteslutande beror på SJ utan även Banverket och andra ska ha en skopa ovett, inte minst infrastrukturministern och hennes gäng!

Miljön till trots och ”påfrestningen” av att köra Västerås – Göteborg ToR på en och samma dag så bestämde vi oss för att ta bil, vilket kan ha sina fördelar!

Sjuttiosju mil – tur och retur

 

En av fördelarna med att ta bil var att vi kunde stanna och äta frukost där vi ville och det vart utmed Vänern, närmare bestämt i hamnen i Mariestad.

Mariestad-hamnen-Vänern

Solen strålade inte från klarblå himmel, men varför gnälla :-)

Väl framme i Göteborg så är det ett konstaterande att ligga i fel fil kan resultera i någon mil extra eller så… Ingen är perfekt :-)

Trots den intensiva dagen och de många milen så gick även hemresan mycket bra! En bensträckare utmed Göta Kanal gjorde susen.

Göta kanal Lyrestad

Göta kanal en sen september-eftermiddag vid Lyrestad.

Även sett från framrutan på en bil är Sverige vackert så det förslår.

Bokmässan 2014

 

Jag har i så många år velat åka till bokmässan, men det har ju aldrig blivit av, men i år kom min älskade ängel och jag äntligen iväg. En underbar heldag!

Väl framme i Göteborg och efter en del debakel med felkörningar, så var det så dags att få besöka den mässa jag velat till under så många år, men aldrig tagit mig i kragen att åka till. Äntligen, som Gert Fylking skulle ha sagt!

Bokmässan Göteborg 2014

Bokmässan Göteborg 2014

Ett par egentligen helt intet sägande bilder ifrån bokmässan i Göteborg 2014

Vårt gemensamma intryck av mässan är: kul, intressant och vi återkommer mer än gärna fler gånger.

Några korta reflektioner från mässan är: det är väldigt, väldigt stimmigt!
Hur dessa monter-diskussioner och uppläsningar kan höras av besökare är ett under, då det pratas från nord, syd, väst och öst samtidigt.

Det blir så vansinnigt mycket böcker så jag fick i alla fall svårt att greppa och det var ren tur att man fick syn på böcker som verkade intressanta.

Nu tror jag att vi kan råda bot på dessa reflektioner genom att planera vårt besök på mässan bättre till nästa gång. Ha bättre koll på vilka förlag som är intressanta och att ha koll på programmet bättre.

Sedan är jag övertygad om att komma till Göteborg kvällen innan besöket så man kan vara på mässan tidigt dagen efter skulle underlätta mycket.

Vi gick inte heller helt tomhänta från bokmässan. Det hade ju varit dumt :-)

Bokmässan Göteborg 2014

En bok av Janesh Vaidya, två av Elaine Eksvärd och tre av Carin Gerhardsen

På återseende ett annat år. Kanske inte nästa, men man ska aldrig säga aldrig…

Sista kapitlet för detta inlägg

 

Alla böcker kommer till ett slut, likaså blogginlägg och nu har vi nått vägs ände.

Nu kan jag, efter många år sätta en bock för att jag besökt bokmässan. Det var på tiden! Jag och min älskade ängel hade en underbar heldag tillsammans!

Bokmässan avklarad

Jag avslutar detta bok-inlägg med en kort recension av Siddharta och en liten glimt av boken jag läser nu, tänka snabbt och långsamt av Daniel Kahneman.

Books to read

Siddharta, boken om den indiske brahmanpojken som ger sig ut i världen för att stilla sin längtan efter fulländning och för att söka livets mening.
Boken är skriven av Herman Hesse och jag hade hört en del gott om den. Dock vet jag inte om jag vart lika förtjust i boken som de goda orden gjort gällande?
Boken publicerades första gången redan 1922 och språkbruket är därefter.

Siddhartha: en indisk berättelse får inte mer änratingav mig. I’m sorry :-(

Boken på nattduksbordet just nu är dock helt annorlunda än Siddharta!
Professor emeritus i psykologi vid universitetet i Princeton, Daniel Kahneman’s bok Tänka snabbt och långsamt. En bok om psykologi, ekonomi och politik.
En tung tegelsten på över 600 sidor som blivit omskriven i bland annat:
Wall Street Journal, New York Times och The Economists.

Och… På jobbet väntar boken Interaktiva medier och lärandemiljöer av Elza Dunkels och Simon Lindgren. Närmare presentation av den boken väntar jag med. Ni har lidit länge nog i detta blogginlägg!

Jag säger jag tack och adjö för denna gång, det är dags att krypa ner hos min älskade ängel och ha en liten lässtund innan John Blund kommer!

”Den som lär sig mest från en bra bok, är författaren”
/ Jose Bergamin

books

