Money header

Världsbanken – världsalltet?

 

Jag skriver med risk för att verka helt bortkommen i ämnet i detta inlägg. Naturligtvis förstår jag att faktorerna i den ekonomiska världen är långt större, djupare, mer komplicerade än vad jag beskriver i mitt inlägg, likväl har jag några lekmannamässiga funderingar.

Vem eller vilka är Världsbanken? Var får dom pengar ifrån? Vem betalar deras löner? Vad kostar inte deras fancy kontor i Washington D.C.?
Exakt vilken funktion fyller Världsbanken och har dom verkligen koll på läget?

Om man läser på Wikipedia om världsbanken så är det hela (för mig) ganska rörigt. Det är flera instanser, flera organisationer, representerade av flertalet medlemsländer och dessa har sedan olika mycket att säga till om.

Inte helt förvånande har USA mest att säga till om, att dom är 2012 också hade världens 6:e största statsskuld i relation till sin BNP verkar inte spela någon roll.

I min enkla värld borde det vara som följer, ett visst antal länder är skyldiga ett visst antal andra länder pengar. Vilka är de länder som inte är skyldiga andra pengar, eller finns dom ens? Världsekonomi är onekligen rörigt.

Alla är skyldiga alla pengar och med räntan så bara ökar skulden för alla till alla. Snart är världen skyldig världen mer pengar än vad som finns och som någonsin funnits och förmodligen någonsin kommer finnas.

Att få pli på sin vardagsekonomi

 

Av naturliga skäl påverkas länders ekonomi så mycket av världsekonomin och då börjar riksbanker att laborera med reporäntan och efter det följer alla banker med att labba med sina räntor för oss dödliga.
Är det konstigt om det i slutänden kan bli riktigt rörigt ända ner på gräsrotsnivå?

Har man dessutom hunnit vara arbetslös eller student, finns chansen man halkat efter med framförallt sparandet och ibland mer än så…

På senare år, jag och min älskade ängel blivit mycket mer strukturerade och fått mer ordning på vardagsekonomin, med väldigt enkla medel. Det går faktiskt!

Nästa steg för ännu mer koll på vardagsekonomi och på framtiden är att börja ordna upp i sparande och i pensionssparande och kanske någon aktie eller fond. Dock lämnar jag pensionssparande, aktier och fonder till ett annat inlägg.

Att vara en ”modern familj” med barn och bonusbarn så är det långt ifrån enkelt att exempelvis spara till en semesterresa för alla.
Det är inte enkelt att ens spara till en resa för mig själv och min älskade ♥ ängel.

För att vara ärlig så är det svårt att få pengar att räcka till något annat än det mest nödvändiga. Ta inte detta fel nu, vi har det bra på alla sätt och vis och har både en och två kronor över efter utgifterna är betalade, men om man som vi är i behov av en ny säng, med en kostnad på över 8000 så tar det många månader att spara ihop! I det fallet är kanske avbetalning eller banklån är ett alternativ?

Och på den sjunde dagen

 

Jag har fått erbjudandet om att skriva ett inlägg tillsammans med Sevenday. Sevenday är då en bank som erbjuder både lån och sparande och som inte sitter på dyra lokaler som de flesta traditionella bankerna.
Detta antar jag, medför att de kan ha lite andra villkor än en traditionell bank.

sevenday-logo

Det som verkar särskilja Sevenday med ett antal liknande banker är att de även erbjuder kunder att spara. Banker likt detta brukar väl annars mest vara inriktade på att låna ut pengar, till en ganska hög ränta. I alla fall är väl det intrycket hos gemene man.?

Följande är saxat från www.sevenday.se”Vi ger våra kunder prisgaranti på privatlån. Om du skulle beviljas ett bättre totalpris av någon annan långivare i Sverige, lovar vi att matcha deras erbjudande.”

På deras webbsida är det enkelt att med skjutreglage välja lånebelopp och återbetalningstid och med aktuell ränta se din månadskostnad. Plain and simple!

Jag är personligen inte så insatt i bankväsendet och har inte jätte bra koll på räntor e.t.c. Det som i mina ögon gör att detta verkar vara ett seriöst företag är hur lättillgänglig deras årsredovisning och annan dokumentation är. Utöver det så är de utsedda till gasellföretag av Dagens Industri, både 2012 och 2013.

Nog kan det vara värt att kolla Sevenday om du behöver låna, eller vill spara!

Högkonjunktur

 

Som ni märker är inte världsekonomi eller privatekonomi min starkaste sida. Jag har alltid varit mer en ”det löser sig alltid” typ av person.

Dock är jag intresserad av företagsekonomi. Intet sagt jag kan det, men när jag jobbar så är alltid den ekonomiska aspekten en viktig del. Budget och att spara och utnyttja befintliga resurser. Att göra bra bedömningar rent företagsmässigt. Både ekonomiskt och produktivt.

Tänka snabbt och långsamt - Daniel Kahneman

Om jag blir bättre ekonom av att läsa boken Tänka snabb och långsamt är högst tvivelaktigt men författaren och professor emeritus vid Priceton University, Daniel Kahneman har i alla fall belönats med Nobelpriset i Ekonomi.

Med det i åtanke så jag antar att bokens 600 sidor inte bara är sience fiction :-)

Dags att avsluta detta ekonomiska inlägg med att konstatera att de kommande surt förvärvade örena ska läggas på en ny säng.
Både jag och min älskade ♥ ängel förtjänar att sova bättre om nätterna ;-)

”There are people who have money and people who are rich.”
/Coco Chanel

 coins1

