vote-header

Vi måste gå framåt även i motvind

 

Då var det klart! Alliansen har fått ge vika för nya krafter och inte vilka som helst. En rödgrön sörja där ingen vet hur det ska gå att regera.
Vem som ska regera med vem. Utöver det och än värre, en främlingsfientlighet utan motstycke i svensk historia har på allvar tagit sig in i Sveriges riksdag och till större mandat än tidigare. En skrämmande utveckling.

Jag kan förstå att många sitter hemma på kammaren med ett missnöje åt än det ena hållet eller åt än det andra hållet, men den främlingsfientliga väg som det nu slagits in på, är inte den rätta. Det kan väl historien om något berätta!

Nu om någonsin gäller det att visa vad demokrati innebär, att kunna jobba över blockgränser. Prestige åt sidan för landets och individens bästa!

Små tankar från en simpel man

 

Jag vet att jag inte skall göra denna blogg till ett politiskt forum, men extraordinära tider kräver extraordinära inlägg.

Jag är övertygad om att gemensamma ansträngningar behövs för att:

  • bygga ut och rusta upp infrastruktur, för att;
  • hela Sverige ska växa och frodas, för att;
  • inflyttning till landsbygd och ej utflyttning skall ske, för att;
  • företagande ska ske i hela landet, ej bara storstadsregioner, för att;
  • landsomfattande företagande kräver arbetskraft, och då;
  • krävs infrastruktur, bostäder, affärer, logistik och underhåll och då;
  • behövs skolor, dagis, affärer, transporter mm då;
  • krävs bostäder och arbetskraft mm och då;
  • kan även nyanlända integreras bättre i samhället och då;
  • genererar vi skatter, inkomster, konsumtion och gemenskap och då;
  • kan ung som gammal leva sitt liv vart i landet de behagar för att;
  • sjukvård, barnomsorg, skola, jobb, bostäder och äldrevård finns lokalt, då;
  • har vi ett helt fungerande land

Detta är ju bara några punkter av alla idéer jag har och jag skulle kunna skriva mer och förklara om varje punkt, men som sagt, detta är ju ingen politisk blogg!

Jag vet detta kan verka naivt och lekmannamässigt, men man måste ju börja någonstans, eller hur? Och jag är ju inte politiker utan bara en simpel människa.

We shall never surrender

 

Winston Churchill avslutade ett berömt tal på följande sätt:

Winston-Churchill-quote

Det gjorde han i juni 1940, när det såg som mörkast ut för de allierade och miljoner civila led obeskrivligt. Vid den tiden härjade mörkrets makter i form av nazister i Europa. Låt det aldrig hända igen!

Jag vet att det bara är en film, jag vet att det kan verka patetiskt, men jag tror också att Steven Speilberg hade en större tanke med dialogen ur Indiana Jones och det sista korståget. Dr Henry Jones Sr. alltså Sean Connery pratar med Dr. Henry Jones Jr. alltså Harrison Ford om den heliga graalen.

Byt graal mot politik, byt graal mot etik, byt graal mot empati…

indiana-citat2

Nu finns inga ursäkter, det måste jobbas från alla håll för att styra upp kommande fyra år och undvika vågmästare och andra destruktiva element. Det är dags att sluta gnälla och att jobba för alla likas värde och en trygg framtid. Vi måste visa på empati, demokrati och jobba mot en hållbar framtid.

Tillsammans med min älskade ♥ ängel ska vi se vad vi kan göra och bistå med.

”I den klacken finns det inte många högskolepoäng!”
/ Niklas Wikegård

Flag-icon-1005061914

