Falun-header

Färg, form och en sagolik skönhet

 

Vad kan vara mer svenskt än falukorv, Falu rödfärg, midsommar i Rättvik, Leksandskäcke, Siljans stränder och Kalle Moraeus? Det finns mycket som är svenskt men håll med om att det klingar så svenskt så det fladdrar i folkdräkten!

Jag sitter med en kopp kaffe och tittar ut mot Carl Larssons, Sundborn och jag kan bara säga att skönheten är bedårande.

Jag vill på inget sätt förringa Carl Larssons konst, han var väldigt, väldigt duktig. Samtidigt blir det helt uppenbart var han hittade sin inspiration.
Naturen kring Sundborn i Dalarna är sagolikt vacker.

Carl Larsson-Sundborn-Dalarna-Sweden

Arkitekturen kring Carl Larsson-gården är både vacker och originell.
En blandning av det traditionella från Dalarna blandat med formspråk som hämtat från en alpstuga i Österrike. Ett svenskt kulturarv utan tvekan.

Carl Larsson-Sundborn - Dalarna -Sweden

Genom vårt avlånga land, från slätterna i Skåne och alléerna på Österlen till gamla stans gränder och betongtorgen i Rågsved, till det kalla, klara vattnet i älvarna i norr, hur vi än vrider och vänder på det hela är det bara att konstatera att Sverige är unikt och där Dalarna och Siljans stränder nästan blir en spegelbild av det svenskaste av svenska. En nationalromantisk bild av vårt land.

Sundborn-Dalarna-Sweden
En bild över Sundborn och vattnet från Toftan, så vackert och idylliskt.

Jag är på inget sätt politiskt nationalistisk, nationalromantisk möjligen. Jag vill värna om det historiska och kulturella och dela med mig av hur vackert Sverige är! I dagens politiska klimat är det viktigt att skilja på nationalistisk och nationalromantisk. Nationalromantik har ingenting med etnicitet att göra!

Ett världsarv

 

Jag har varit i Falun ett par gånger nu utan att besöka Falu koppargruva, men denna gång så gjorde jag det, vilket jag borde gjort för länge sedan med tanke på det historiska värde denna plats har.

Falu-gruva
Falu gruva och Geschwornergården i fokus, med Falun och hopptornet i fjärran.

Det blir ganska uppenbart vilken historisk betydelse Falu gruva haft för Sverige och svensk ekonomi när man sett och läser på lite om gruvan.
I mitten på 1600-talet bröts 2/3 av världens all kopparmalm i Falu gruva!

Tänk tanken om 2/3 av världens alla bilar idag, var Volvo…

Falu koppargruva
En liten bit av den i omkrets 1,6 km långa och 95 m djupa Stora Stöten.

Falu koppargruva är nog en av anledningarna till det välstånd vi ändå har idag.

Jobben det producerat genom århundradena, produkterna som skapats av och kring malmen. Allt från kopparmynt till hela Europa, kopparplåt till byggnader, koppar till kanoner, koppar till kittlar och kastruller, listan är lång.

Falu rödfärg

Sist men inte minst då, Falu rödfärg! För vem känner inte igen den så klassiska svenska stugan, det röda huset med vita knutar?
Miljoner liter av Falu rödfärg har färgat svenska byggnader i århundraden.

Falu rödfärg är också den enda produktion som nu sker vid gruvområdena i Falun. Gruvdriften upphörde helt den 8 december 1992. Resten är historia.

En gruvlig historia

 

Fet-Mats var en gruvdräng som år 1677 förolyckades i ett 153 meter djupt vattenfyllt hål i Falu gruva. 42 år senare hittades hans, av det vitriolhaltiga vattnet, välbevarade kvarlevor och ställdes ut i en glasmonter i 30 år!

Därefter fick Fet-Mats en begravning med pompa och ståt i Stora Kopparbergs kyrka. Där fick Fet-Mats ligga tills man skulle renovera kyrkan runt år 1860 och han ställdes åter igen ut i en glasmonter tills år 1930 då man bestämde sig för att åter begrava Fet-Mats eller Mats Israelsson som han egentligen hette.

En del gör långa resor innan sista vilan och nu går detta inlägg dit hän, för evigt vandrande i cyberspace! Tack för visat intresse och på återseende en annan dag!
Själv ska jag lägga mig bredvid min egen guldgruva, min älskade ängel! I ♥ U

Inte alla har en gammal mormor på UNESCOs världsarvslista, Falun har!

 

IronMine

