valet2014

I valtider

 

Det är svårt att undgå att det snart är val i vårt kära Sverige. Debatterna går heta om en det ena än det andra. Skolan, vården, invandringen och jobben.

Det här är ingen och kommer aldrig bli en politisk blogg! Dock är jag till 100% för demokrati och allas lika värde, vilket säger en hel del om min människosyn.

Jag brinner å andra sidan för vissa frågor, så som jobb, skola och utveckling.
Samt att jag är övertygad om att både infrastruktur i form av vägar, järnvägar och flyg, likväl som utbyggnad av snabbare bredband till hela landet är ett måste för tillväxt i hela landet. Inte bara storstadsområdena. Det skulle generera jobb, bostadsbyggande och integrationen skulle förhoppningsvis underlättas.

Sverige skulle må bra av inflyttning till mindre orter snarare än utflyttning till storstaden och då måste det finnas förutsättningar för det!

VAL 2014

Fascinerande med politiska debatter och vallöften är på sättet det delas ut pengar. Vi lovar tre miljard till ditten och vi lovar tre miljarder till datten. Aldrig eller sällan talas det om hur mycket pengar som finns eller var de ska tas ifrån.

En politiker uttryckte det så fint…
– Pengarna till detta skall vi ta ifrån tillväxt!

Öhh? Jahaja! Tillväxt i vad?
Tillväxt är väl inget man planterar på hösten för att det ska blomma på våren, eller är tillväxt något man lägger i madrassen för att ta fram i svåra tider?

Hela det sättet att debattera, proklamera och högtidligt lova folket inför valen, får mig att tänka på en händelse under en av mina repövningar.

Armen hade, eller snarare skulle byta ut alla radioapparater från gamla till nya moderna. Problemet var att det bara fanns en ny radio på ca: 500 man :-/

Jag kunde inte i det skedet låta bli att fråga hur dom hade tänkt sig övningen utan radiokommunikation? Dialogen med befälet är återgiven under…

Befälet:
-kompaniet har dessvärre bara en av dessa nya radioapparater.

Jag:
– Hur ska vi kunna kommunicera under övningen då?

Befälet:
– Nu utgår vi ifrån att vi har radioapparater!

Jag:
– Det blir ju lite svårt om vi befinner oss flera mil ifrån varandra, att låtsat alltså.

Befälet:
– Nu utgår vi ifrån att vi har radioapparater!

Jag:
– Jo jag hörde det, men det funkar ju inte i praktiken.

Befälet:
– NU UTGÅR VI IFRÅN ATT VI HAR RADIOAPPARATER!!!

Till historien hör då att armen kasserat de gamla radioapparaterna innan de hade fått nya… Höger-vänster om, och gå hem :-)

Nåväl detta är som sagt ingen politisk blogg och kommer aldrig bli. Så jag lämnar detta ämne där hän med orden peace and love and equality for all.

Nära kokpunkten

 

Från politik till något som var en het potatis i kommunalpolitiska kretsar i Västerås under många år, actionbadet Kokpunkten.
Det nya actionbadhuset byggt i det gamla ångkraftverket i Västeråshamn.

Kokpunkten slog upp dörrarna den 28:e augusti 2014 och för några dagar sedan var jag dit för fösta gången med min son Gabriel.

Kokpunkten

Den värsta av de värsta, Boomerang, som jag tvivlade starkt jag skulle åka :-)

Kokpunkten
Lite relaxat i Aqua Cinema i anslutning till den stora poolen.

Det finns då fyra ”major” åkattraktioner; Boomerang, Double racer, Insideout och Black river och för mig, lika fasansfulla allihopa :-)

Det är lika bra att erkänna det på en gång! Jag är lite chicken när det kommer till att åka vattenrutschkanor och att åka karuseller och liknade.

Åkattraktioner på nöjesfält är för mig är meningslöst då jag blir rent åksjuk och illamående. Vattenrutschkanor är det väl mer jag som är skraj för…

Nu var det bara jag och Gabriel denna gång så det var bara att bita ihop och åka alla dessa vattenrutschkanor för det hade varit tråkigt för Gabriel att åka själv.

Jag fixade dem alla! Inte bara en gång, utan flera… Men på slutet var jag faktiskt illamående och åksjuk, allt farande fram och tillbaka plus allt vatten jag svalt :-/

Något jag tror Kokpunkten kommer gå back på, är att besökare inte får ha med sig eget fika. Det är dyrt nog med inträdet!

Exempelvis:
En barnfamilj kan köpa en familjebiljett, två vuxna och två barn för 595 kronor. Ska familjen sedan äta under dagen, kanske dom väljer den enkla varianten med en varsin hamburgertallrik för 280 kronor, till det en varsin dryck för 80 kronor.

Familjens enkla eftermiddagsfika är två kaffe och två glassar för 80 kronor.

Dagens aktivitet för familjen gick på 1035 kronor, det är i mesta laget för ett badhus… Det skulle underlätta mycket om man fick ta med sin egen matsäck!

Klubbat och klart

 

Då var det över! Inkommen handling, diarieförd, remiss, beslutat och arkiverat!

Vid närmare eftertanke kanske jag ändå kan likna bloggen vid politik! Likt politik då den innehåller många ord och fraser men egentligen inte säger någonting :-D

Det är snart dags att tillsammans med min älskade ♥ ängel gå och rösta. Ta vara på din demokratiska rätt att rösta och rösta klokt… För demokrati inte emot!

Tänkt hållbar utveckling, inte bara avveckling, tänk integration inte isolation, tänk landsbygd och storstad, tänk gammal som ung, tänk framtid inte forntid!

”Jag är otroligt tålmodig, förutsatt jag får min vilja igenom i slutänden”
/ Margaret Thatcher

tick

