hotelliggare

En stjärna i kanten

 

Vad ger ett hotell dess status, dess stjärnor?
Det finns ju vissa standarder som har sina kriterier som ska uppfyllas för respektive stjärna, men ibland blir man lite undrande…

Min älskade ♥ ängel, förutom sitt ordinarie jobb så utbildar hon till och från ledare för Svenska gymnastikförbundet och detta tog oss vid ett tillfälle till Saltsjöbaden och Grand Hotel där. Fyra stjärnor enligt kriterierna…

Grand Hotel at night

Ganska trötta och sent en fredagskväll, checkade vi in på Grand Hotel i Saltsjöbaden. Lite för trötta för att säga något till varandra om att vi tyckte vissa saker med vårt rum var lite märkliga. Det kändes inte riktigt rätt…

Morgonen efter pratade om det och kom fram till att rummet på detta fina
4-stjärniga hotell inte var städat, med allt det innebär av gamla handdukar etc.

Vid sådana tillfällen funderar man på hur ett hotell uppnår fyra stjärnor?

Sedan kan man undra hur vi ”missade” det redan vid incheckning men jag får skylla på ren och skär trötthet. Efter en väldigt lång dag var det bara crasha i sängen som gällde, då min älskade ♥ ängel skulle upp tidigt morgonen därpå.

Inget ont som inte har något gott med sig

 

Morgonen därpå påpekade vi detta faktum i receptionen och utan tvekan uppgraderade dom vårt rum från standard till en junior suite! Det å andra sidan är fyra stjärnor i min bok! Så summa summarum så vart det vinstlott!

Grand Hotel Saltjöbaden collage

Jag kan tänka mig att Grand Hotel i Saltsjöbaden har mycket av sin renommé för sin historia. Det är anrikt, det ligger vackert och arkitekturen är vacker.

Sedan är byggnaden, trots sin vackra arkitektur, både invändigt och utvändigt i behov av renovering. Inte så konstigt då hotellet är från sent 1800-tal.

Likaså kan man undra hur det nådens år, 2014 inte ingår gratis WiFi på ett fyrstjärnigt hotell? Internetuppkoppling kostade 50 kronor för 24 timmar :-/

Gratis WiFi på offentliga platser blir allt vanligare och är snart en självklarhet, likaså bör det vara på ett fyrstjärnigt hotell, allt annat är obegripligt!

I slott och koja

 

Även om jag inte är någon globetrotter så har man ju hunnit bo på några hotell genom åren, vissa bra, vissa mindre bra. Hotell kan vara som flygplatser, nöjesfält och större hamnar, som små städer i miniatyr, det är fascinerande!

Variationen av människor som passerar, sin egen infrastruktur. Djup analys :-)

Och för att tala om djup, Hotell Utter Inn i all ära, den Västerås baserade konstnären Mikael Genbergs hotell med övernattning under vattnet i Mälaren.

Underwater hotel

Varför Utter Inn när du kan boka ett rum på Poseidon Resorts på Fiji? Det är väl bara priset som talar lite emot det, $15.000 per vecka och person :-)

Hotell och hotell! Det är väl ändå resmålet som är det viktiga? På hotellet spenderar man inte mer tid än nödvändigt, eller?

Maldiverna

Men när hotellet och resmålet är detsamma, då blir det en annan sak. Vi har ännu inte haft ekonomin att åka på en sådan resa. Där hotellet är målet :-)

Det viktigaste målet

 

Genom åren har jag funderat en del på detta med matvanor. Jag är inte världsbäst på att äta frukost hemma, men när man är på resande fot är hotellfrukosten guld värd så man står sig långt in på dagen.
Jag tänkte ranka några av de mindre bra frukostarna jag ätit på mina resor.

China flag Frukost i Anshan – Kina
Stor men udda, ångkokt bröd och knaperstekt akvariefisk?

 

France flag Frukost i Paris – Frankrike
Croissant med söt marmelad, som att äta en bulle på ett barnkalas.

 

USA flag Frukost på motel i USA
Automatkaffe och inplastad mazarin, USA equals overweight!

 

Jag måste nog säga att de flesta svenska hotellen står sig bra när det kommer till frukost. Ofta finns ett stort utbud och det är hyfsat näringsrikt.

Dock… Fyrstjärniga Grand Hotel i Saltsjöbaden hade inget alternativ för de som är laktos eller ”komjölksprotein-allergiska”. Ingen Soja eller havremjöl. Inget! Det är knappt enstjärnigt! Det är faktiskt helt oacceptabelt av ett hotell!

Dags att checka ut

 

Klockan har passerat 12:00 och det är dags att checka ut från detta inlägg.

Love art

Jag tar min älskade ♥ ängel i handen och checkar in i hemmets lugna vrå istället. Det ligger något i det gamla ordspråket: borta bra men hemma bäst!

Det har blivit mycket hotell i de senaste inläggen, men det går ju i vågor vad jag bloggar om. Vem vet, snart kanske jag bloggar om knyppling, det är inte troligt men man ska aldrig säga aldrig… Until then, byeeee!

”Writers really live in the mind and in hotels of the soul.”
/ Edna O’Brien

icon

