Grand Hotel Saltsjöbaden

Trumpeter och fanfarer! Grand Hotel Saltsjöbaden – Stockholm – Sweden.

Det är inte varje dag, inte ens varannan eller var tredje dag man har förmånen att få bo på anrika Grand Hotel Saltsjöbaden.
Hotellet invigdes av kung Oscar II år 1893, så det sitter historia i väggarna.

Vad får då en medelålders IT-pedagog att frottera sig i sådana anrika miljöer? Svaret är enkelt, jag har följt med min älskade  ängel när hon är till Saltsjöbaden och utbildar gymnastikledare för Svenska Gymnastikförbundet.

Vi vart inbokade på närmsta hotell och det var Grand Hotel Saltsjöbaden och det är kanske det enda hotellet i Saltsjöbaden, men jag tänker inte klaga!

Den icke monogama monarken

 

Nu när jag är inne på detta med historia och kungligheter, så en kul passus i det hela är att min älskade  ängel härstammar från Oscar II sida någonstans. Det finns visst släktforskning på det, eller i alla fall en skröna :-)

Utomäktenskaplig var kungen, och bortadopterad vart ungen
På sned sitter hans gloria, och resten är historia…

Eller som det skrivs på Wikipedia om Oscar II och hans snedsteg i historien:
”Det har förekommit en omfattande ryktesspridning som ger vid handen att kung Oscar med dessa och andra kvinnor fick ett flertal utomäktenskapliga barn.”

Min älskade ängel, var är apanaget ;-)

Om man googlar på Oscar II så kan man läsa en krönika av Herman Lindqvist, där han berättar om att kung Oscar II hade Sveriges största samling porr :-D

Kung Oscar II

Herman Lindqvist skriver:
”han var en lika notorisk kvinnojägare som brodern Karl XV, fast han var mer diskret och höll sig till en mindre krets av damer: hovpersonal, grosshandlarfruar och kvinnor knutna till operan och teatern.”

Mindre krets? Hovpersonal, grosshandlarfruar och kvinnor knutna till operan och teatern… Mindre? Jag antar att allting är relativt, även inom monarkin…

Aftonbladet logo halv Herman Lindqvists krönika om Oscar II
Herman Lindqvists krönika om den ”diskrete” Oscar II


Dessa kungligheter… Hertigar, grevar och baroner, frillor och kaffeflickor :-)

 Lyx DeLux

 

Jag återvänder till Grand Hotel Saltsjöbaden, ja inte fysiskt alltså för när jag skriver detta är jag redan där, men i bloggen. Det fullkomligt flödar inspiration här och jag passar på att ståndsmässigt och ogenerat njuta av det pampiga.

Under lördagen och söndagen då min älskade ängel utbildade, så passade jag naturligtvis på att flanera i omgivningarna. Med på promenaden hade jag ”den lånade” kameran för att se om jag kunde ta några vettiga foton…

Detta är då några försök till fotografering, både med kamera och med Iphone.

Grand Hotel Saltsjöbaden

Grand Hotel Saltjöbaden sett från bryggorna på Restaurantholmen

Franska-matsalen Grand Hotel Saltsjöbaden

Franska-matsalen Grand Hotel Saltsjöbaden

Soluppgång i Saltsjöbaden

08.00 –  soluppgång i Saltsjöbaden, sett från vårt hotellrum. Fantastiskt!

Båtar i Saltsjöbaden

Skepp ohoy! Det är inga småbåtar som ligger vid marinan i Saltsjöbaden!

KSSS Kungliga Svenska segelsällskapet

För den litteraturkunnige kanske detta ställe känns bekant?
I Viveca Stens bok Den innersta kretsen är ett av offren, Oscar Juliander, framgångsrik seglare och vice ordförande i Kungliga Svenska Segelsällskapet.

Vi lämnar KSSS, Saltsjöbaden och mina foton därifrån och vi förflyttar oss från författaren Viveca Sten till en helt annan författare nämligen Jan Mårtensson.

Den grekiska hjälmen

 

Vad jag kan minnas har inte författaren Jan Mårtenssons karaktär och anti- hjälte, antikhandlare Johan Kristian Homan varit i Saltsjöbaden i någon bok.
Med reservation för att jag missminner mig…

Dock rör sig antikhandlare Homan i allsköns historiska miljöer, så jag passar på att recensera Jan Mårtenssons bok Den grekiska hjälmen när jag sitter på Grand Hotel i Saltsjöbaden? Det känns på något vis så passande.

Jan Mårtensson - Den grekiska hjälmen

Denna gång blir Homan inblandad i en affär rörande en antik grekisk hjälm, men det döljer sig mer under ytan ett än antikintresse hos Homans nya kund.

Den antikvitets-älskande agenten inom musik och teater, Rickard Bergman, är kanske inte själv lika älskade och inte bara antikviteter fanns på hans agenda. Även hans handel med strategiska mineraler, viktiga för krigsindustrin är ett motiv som florerar efter Rickard Bergman hittats död, utan tvekan mördad.
Den siste som sett Richard vid liv är Johan Kristian Homan. Hans alibi är vagt…

Resan går genom Gamla stans gränder via Shakespears födelseort, Stratford-upon-Avon till Miami med dess ArtDéco byggnader och flådiga stränder.

Likt alla Homan deckare är Jan Mårtenssons miljö och personbeskrivningar helt underbara. Är du intresserad av historia, konst, geografi och arkitektur blandat i en kriminalroman, så är Jan Mårtenssons Homandeckare något för dig!

Jan Mårtenssons; Den grekiska hjälmen får av mig 4.0stjärnor.

Jag har fått förmånen och den stora äran att få ställa några frågor till författaren Jan Mårtensson och den korta lilla e-post intervjun kan ni läsa här:

 The walking man icon Av alla platser Johan Kristian Homan besökt genom dina böcker så antar jag du personligen besökt ett antal av dem själv.
Vilket resmål är din personliga favorit och varför?
 jan-martensson-small Svårt att säga. Alla har sin charm, men Kuba var speciellt intressant p.g.a atmosfären och det politiska läget liksom Marrakesh med sin speciella, förtätade stämning.

dividerJan

 The walking man icon Du skriver genomgående målande miljöbeskrivningar om framförallt arkitektur, vilken plats eller byggnad fascinerar dig mest personligen?
 jan-martensson-small Stockholms slott, som jag ingående beskrivit i boken ” Familjen Tessin.”

dividerJan

 The walking man icon Homan rör sig ofta i historiska miljöer, från slott och herresäten till kända museum, byggnader och historiska platser generellt.
Vilken epok i historien ligger dig själv närmast om hjärtat?
 jan-martensson-small Inte minst 1700-talet  där Johan Sebastian Homan, Johans anfader, huserar i böcker som exempelvis ”Guldmakaren, ”Häxmästaren” och ”Ostindiefararen.”

dividerJan

 The walking man icon Hur mycket har ditt jobb som diplomat, biträdande Generalsekreterare i FN, jobb på UD och alla utlandsvistelser i tjänsten inspirerat till vilka platser och miljöer Homan hamnar i?
 jan-martensson-small Alla egendomliga upplevelser lagras i hjärnans hårddisk för att plockas fram vid tillfälle.

dividerJan

 The walking man icon Om du fick bjuda in till en middag och sätta tre personer, nu levande eller ur historien runt ditt bord, vilka åt du då middag med och varför just dem?
 jan-martensson-small Kofi Annan, Ingemund Bengtsson och Gustav III. Kofi och jag var kolleger i över tio år, Ingemund, förre talmannen min gamle mentor,
två av de mest sympatiska personer jag träffat.
Och Gustav III behöver ingen förklaring.

Extremt kul och jätte inspirerande att få ställa dessa frågor till Jan Mårtensson. Har du inte läst böckerna om antikhandlaren, Johan Kristian Homan så gör det!

Godnatt från Saltschjöööbaden

 

Åter igen vart det ett långt, långt, lååångt inlägg men jag hoppas ni överlevde!

Inspirationen flödade och sedan var det extra kul att få göra intervjun med Jan Mårtensson. Likaså kändes det så passande att ha med alla delar i detta inlägg som skrevs till stora delar i Saltsjöbaden. Trots att inlägget blev långt.

God natt från Saltschjöööbaden, ja, det ska sägas med lite adlig klang :-)

Nu kryper jag ner hos min älskade ängel med ett stort leende på läpparna och väldigt nöjd över detta inlägg. I’ll be bakkk!

”Stjäla från en författare är plagiat, att stjäla från fler är research”
/ Wilson Mizner

Icon

