insprireras-header

Inspiration är trams – det är bara att skriva

 

Så lyder ett kapitelnamn i Tommy K Johanssons e-bok, Skriva för bloggar, och jag kan till viss del hålla med. Själv har jag väldigt lätt att hitta inspiration och jag tänkte i detta inlägg dela med mig några av mina egna tips.

Mitt absolut bästa tips är att ha någon att bolla idéer med. Jag har lyckligt nog min älskade  ängel att prata inlägg, meningsbyggnad, ord och fraser med.

Vare sig du har någon att bolla idéer med eller ej, så kommer jag nu lista några tips och trix! Jag hoppas du kan finna inspiration i några av dem.

Om du fått skrivkramp

 

Tilläggas ska, att dessa tips kanske fungerar bäst om du har en ”allmän” blogg och inte bloggar nischat mot ett specifikt ämne.

Det kan ju kanske vara lite tokigt om du har en blogg som till 99% handlar om segelbåtar och mitt uppe i allt kommer ett inlägg om att odla basilika…
Men det är din blogg, dina regler… Try, and find out :-)

Skrivkramp

  • Böcker – musik – film och TV
    En aldrig sinande källa av inspiration. Speciellt litteratur men även musik, film och TV till viss del. För mig tenderar dock musik att bli YouTube klipp :-/
  • Tankar, idéer, visioner och drömmar
    Alla har vi drömmar, idéer och kanske till och med storslagna visioner. Ta vara på dem, dela med dig för vem vet vilken bra feedback du kanske får?
  • Resor och platser
    Om platser du varit på, vill resa till, resan i sig eller som bara fascinerar dig. Kan ju vara allt från tvättstugan via transibiriska järnvägen till Taj Mahal.
  • Händelser
    Historiska reflektioner eller händelse ur din vardag som på ett eller annat sätt fått dig att reagera. Något som etsat sig fast på din näthinna.
  • Jobbet
    Mycket tid spenderas på jobbet och intressanta saker om ditt yrke och jobb är bloggmaterial. Är du arbetslös så försök promota dig själv positivt!

    Det är lätt hänt att en blogg om jobbet eller ett yrke blir ganska nischad.
  • Hobby och andra fritidsintressen
    Detta är ett brett ämne att blogga om då det kan vara allt från träning på gym till att samla frimärken och allt där i mellan. Ändlösa variationer :-)

    Även här finns risk att bli väldigt nischad, träningsbloggar, bokbloggar etc.

Jag har säkert glömt en uppsjö anledningar och material till ämnen att blogga om, men det var några av de saker jag själv bloggat om genom åren.

Ups and downs in the blogging business

 

Det finns ofta för och nackdelar med allt, likaså är det med att blogga i ett mer allmänt bloggformat. Ett tips är att vända allt till det positiva, till din fördel!

Plus sign Det fina i kråksången med en allmän blogg är ju variationen på inläggen. Det kan skifta från inlägg till inlägg och även i inläggen.

Det finns inga ramar för ditt skrivande och det blir mer av en kanal för dig att ge utlopp för dina tankar, känslor och din syn på både stora och små saker. Utnyttja det!

Den röda tråden…
I en allmän, personlig blogg har den röda tråden fått ett bredare spectrum och man kan ta ut större svängar i sitt bloggande.

 

Utrop Det finns ju även ett par minus för detta med att blogga allmänt…

 

Minus Ett minus med en allmän blogg kan ju vara om du har för avsikt att tjäna pengar på din blogg och ditt skrivande.

En allmän blogg kan ha svårare att locka till sig potentiella företag som betalar för reklam på din blogg, eller betalar dig för att skriva om deras produkter eller tjänster. Svårt men inte omöjligt!

En allmän blogg kan ha svårare att generera en större läsarkrets då innehållet kan variera så pass mycket och således bara intresserar läsarna till och från.


Glöm inte att vända eventuella drawbacks med en allmän blogg till din fördel! Då ämnena att blogga om är obegränsade så blir du din egen Jan Guillou, Jens Lapidus, August Strindberg eller Camilla Läckberg, all in one, inget är omöjligt!

Snålblås i skrivarstugan

 

Kapitel 5 i e-boken Skriva för bloggar heter verktyg för att samla dina uppslag. Likt författaren Tommy K Johansson så har jag allt som oftast med mig penna och papper för att kunna skriva ner idéer och uppslag till inlägg.

Innan vi går vidare i inlägget så visar jag en liten graf över mitt bloggande.

Infographics about my blogging

Min egen variant av infographics för mitt bloggande, man kan summera det ungefär som på bilden. Notera att siffrorna är ungefärliga och på känn…

  • 10% är brainstorming, tankar och idéer, vissa stannar, vissa går
  • 30% av bloggen gör jag med penna och papper, skissande på inlägg
  • 18% är jobb med grafik i datorn, likt denna infographics ni ser ovan
  • 40% sker i datorn och på WordPress.com, det faktiska bloggandet…
  • 2% publicering och delande på sociala medier, som Facebook, Twitter m.fl.

Nu tänkte jag fokusera på de ca: 30% av bloggen som  jag gör med papper och penna. Faktum är att bara sätta sig med papper och penna på ett café eller ett bibliotek, en park eller en strand, alstrar inspiration att skriva.

Det är miljöombytet som genererar inspirationen för mig. Det kan räcka med 20 minuters fika på ett café för att inspirationen ska flöda.

Att besöka nya platser, se nya saker, uppleva nya saker, allt detta, i stort och smått ger pusselbitar till inläggen, så se till att ha penna och papper med dig!

Ipad och Iphone då? Man kan väl skriva direkt i dem, eller varför inte direkt i WordPress appen? Visst kan man det, men det är inget jag rekommenderar.

Det inte alls samma spontana känsla. Med penna och papper kommer orden, meningarna, fraser och idéer mer spontant och flytande. På papper kan man från rad till rad, mening till mening skriva på många olika stycken och inlägg samtidigt. Som man sedan kan färdigställa hemma på kammaren.

Så jobbar i alla fall jag med bloggande och det fungerar för mig, så varför inte prova ett vinnande koncept ;-)

Signerat och klart

 

Då har det ytterligare en gång blivit dags att sätta punkt och posta ett inlägg. Jag hoppas ni fick något uns av inspiration till att blogga och att blogga går att göra överallt och om allting.

Nu ska jag och min älskade ängel packa resväskan för en liten tripp. Jobb för min älskade och jag hänger på. Vart det bär av får ni läsa om i nästa inlägg ;-)

”Jag skriver om mig själv för att jag kan mig själv bäst.”
/ John Lennon

icon

