Jakten på det perfekta fotot

En bild säger mer än 1000 ord

 

Få är de människor som lyckas förmedla 1000 ord i en bild, men onekligen finns dom. Att vara på rätt plats, vid rätt tillfälle och med ordning på grejerna så…

Nu är det mycket mer än så som krävs för att bli en bra fotograf och ännu mer för att bli proffs. Själv vill jag kunna ta raka bilder och inte allt för oskarpa :-)

Famous photos

Ett antal odödliga fotografier, Iwo Jima, Buzz Aldrin, Himmelskafridens torg m.fl.

Jag har förmånen att av min bäste vän Peter få låna en kamera för att testa mig för, om det är något för mig. En Canon EOS M med diverse tillbehör.

För den kamera-intresserade så kan ni läsa mer på denna länk: Canon EOS M

Tanken med en bättre kamera än den i min Iphone är inte att jag ska bli mästerfotograf, utan att jag ska kunna ta bättre bilder till bloggen.
Det är min målsättning och allt utöver det är bara en bonus.

Krigskorrespondent

 

Det låter värre än vad det är men jag är i krig med mig själv och med kameran.

Som den data och teknik nerd jag är borde jag ju jubla i högan sky när jag får leka med en digitalkamera… Det gör jag inte :-/

Canon EOS

En Canon EOS M med extra objektiv, on lease from my best friend Peter.

Att ha lånat kamera och tillbehör är en sak men sedan är det andra saker som jag inte är riktigt bekväm med.

Det är ganska uppenbart att jag inte är en fotograf och jag kommer behöva jobba på ett antal saker för att ens bli en glad amatörfotograf…

  1. Jag måste sluta känna mig som en dum turist som fotograferar högt och lågt i tid och otid.
  2. Jag måste ”släppa latheten” som gör att det känns bökigt att bära med sig kameran jämt och ständigt.
  3. Jag måste lära mig fotografera med allt det innebär från att fånga motivet, bildkompositioner till rent tekniska detaljer så som skärpedjup, slutartider, ISO värden och allt vad det heter.

En ”riktigt” fotograf har ju med sig kameran överallt, hela tiden, om han så bara ska gå till kiosken för att köpa tuggummi… That’s not me :-/

Min bonusdotter Maja sa en tänkvärd sak om detta med fotografering och hon är väldigt duktig på att fotografera. Likväl fotograferade hon inte på delfinshowen på Kolmården för att ”-man vill ju inte missa upplevelsen genom att se den på en display” och det är ju så sant som det kan bli!

Men för att ta lite bättre bilder till bloggen vore det kul att kunna fotografera…

En digital fundering

 

Har fotografering i den digitala åldern blivit en dussinvara? Var och varannan människa skjuter av 1000-tals foton varje dag, ingen framkallning utan foto på foto registreras på minneskorten. Kommer det fortfarande finnas tidlösa foton?

Musiken! Är tiden förbi för den tidlösa, odödliga musiken då människor tillsammans, gick in i en studio, spelade på riktiga instrument och tillsammans spelade in en skiva? Nu finns det musikprogram i var mans dator och många one-hit-wonders blippar förbi i Talang på TV eller Rix Morgon Zoo på radio, eller likt en okänd komet swishar förbi på YouTube under en tid. Tidlös musik? Nej!

Författarskapet och journalistiken. Är det som Jan Guillou säger, att bloggare bara fyller etern med massa onödig text som ingen ändå vill läsa och som är dåligt skriven. Massproducerad text av den stora massan…

Likväl finns tekniken och det är var mans rätt att fotografera, skapa musik eller att skriva och publicera sina texter. Personligen är jag splittrad i frågan. Naturligtvis anser jag att det är allas rätt att skapa text, musik, film och bild. Likaså tror jag att bruset i etern gör det svårare att hitta guldkornen.

Vår och våra barns generations stora utmaning blir att lära sig navigera i cyberrymden. Hitta metoder och sätt för att sålla ut riktigt guld från kattguld.

Orbis Terrae Compendiosa Descriptio
Orbis Terrae Compendiosa Descriptio

Gerardus Mercator var en känd Tysk kartograf som år 1587 skapade en av de första världskartorna. Orbis Terrae Compendiosa Descriptio.

Våra kontinenter, som ligger på våra så kallade tektoniska plattor rör sig med ungefär två centimeter per år. Sedan Geraruds ritade den första kartan så har våra kontinenter flyttat sig cirka 854 meter, på 427 år! I cyberspace skrivs kartan om, varje sekund! Hur ska vi tillslut hitta pärlorna bland svinen?

Tips och trix för den bloggande amatörfotografen

 

Om du, som jag är mer än amatörfotograf men ändå vill fotografera och använda bilder till din blogg så kommer här ett tips om hur jag gör ibland.

I toppen på detta inlägg (och på många andra bilder i mina inlägg) ser du bilder som ska föreställa tecknade. Detta skapar jag med min Iphone och med appar döljer jag mina ”icke professionella” foto kunskaper :-)

För att detta ska gå smidigt har jag på min dator och på min Iphone installerat följande appar/programvara:

  • OneDrive (det går lika bra med Dropbox, Google Drive eller ICloud, m.fl.)
  • Appen My Sketch
  • Adobe Photoshop på datorn (fungerar med liknande program också)

Sedan gör jag som följer:

  1. Tar ett foto med min Iphone
  2. Öppnar och editerar detta foto i appen My Sketch och spar den
  3. Öppnar appen OneDrive på telefonen
  4. Lägger till ett nytt objekt, d.v.s. bilden från telefonens kameraalbum
  5. Öppnar Onedrive på datorn
  6. Med Adobe Photoshop öppnar jag bilden från OneDrive
  7. Justerar storlekar m.m. i Adobe Photoshop och spar bilden igen
  8. Infogar sedan bilden i bloggen

Det finns ju jätte många olika foto-appar likt My Sketch så det är ju bara att testa sig fram till en ”stil” och en app som passar dig och din blogg.

My Sketch and OneDrive icons

Samma sak gäller för Adobe Photoshop, det finns både billigare och lättare programvaror för detta ändamål. Programmet Gimp är exempelvis gratis!

Say cheeeeese

 

Då var det roliga över för denna gång och jag får väl be om överseende med min lilla digital fundering. Den tappade visst tråden en liten aning :-)

Nu är det slut på film i kameran så jag lägger mig tätt intill min älskade  ängel, myser och planerar för något härligt resmål i vinter!

”Dina första 10.000 foton är dina sämsta”
/ Henri Cartier-Bresson

icon

