Aphuset header

Sommar, sol och zoo

 

Jag hade inte varit på Kolmården sedan barnsben och när min älskade ♥ ängel och min bonusdotter Maja föreslog det som en mini-semester, så var jag ”på”.

Vi ansåg att Kolmården är ju så pass stort så det bästa vore att göra det till en tvådagars-aktivitet, med en övernattning på Vildmarkshotellet.

Kolmården är så fantastiskt vackert där det ligger med utsikt över Bråviken.

Delfinshowen är förstås mäktig, inte bara multimedialt snyggt producerad med stora projektioner, snygg ljussättning och pampig musik. Det magiska ligger inte heller i delfinernas trick utan i samspelet mellan delfin och människa.

Ett besök på Kolmården ger även en tankeställare om hur (och ofta illa) vi behandlar moder jord, vår natur och klotets djur.
Det är lätt att säga, men vi borde aldrig glömma att vi lever i symbios med djur och natur, något som alldeles för ofta ignoreras i vårt konsumtionssamhälle.

Tiger i Kolmården
Imponerande djur… Här ligger Frapino Mocca i lä, storleksmässigt :-) 

Vår planets djur och natur är inte någon everlasting jackpot med 500 freespins utan det är the real deal. Vad ger oss människor med störst tankekapacitet (och störst tankekapacitet innebär inte samma sak som klok) rätten att förstöra för alla miljoner arter av liv på vår jord? Vad kan jag bistå med?

Ett hotell eller resort från forna DDR?

 

Rubriken gör inte Vildmarkshotellet rättvisa så jag ber om ursäkt för det, men på en punkt måste jag skriva en annorlunda asssociation.
Utsidan av hotellet, baksidan mot Bråviken, där fick jag lite James Bond feeling à la Ur dödlig synvinkel. Som hämtat från en resort för STATSI och KGB spioner…

Vildmarkshotellet sett från Bråviken

Östtyska rekreationscentret i Dresden, nej då, Vildmarkshotellet i Kolmården.

Nu gör inte den exteriöra beskrivningen hotellet rättvisa på något sätt, det var bara en av mina ”mysko” associationer som behövde komma ut :-)

Vänder man istället ryggen mot hotellet och blickar ut över Bråviken så är det bedårande vackert! Det är bara att konstatera, Sverige är  fantastiskt.

Bråviken sett från Vildmarkshotellet

Solnedgång över Bråviken med ljusen från Norrköping i bakgrunden.

Efter en lång dag med många intryck från djurparken så avslutades kvällen med bad på hotellets Egypten-inspirerade spa och relax. Härligt avkopplande!

African Spa och relax på Vildmarkshotellet

Jag kan rekomendera African Spa och relax på Vildmarkshotellet, riktigt mysigt!

Även om denna mini-semester bara var över en fredag till lördag så laddade den batterierna ordentligt. Små miljöombyten ger fantastiskt mycket energi.

Djurparken på 48 timmar

 

Då mini-semestern inkluderade en övernattning och två dagar i djurparken så fanns en hel del tid att fördriva. Med på resan var även Majas hund Vera, så jag och min älskade ♥ ängel fick turas om att vara hundvakt.

Själv passade jag på att ta med mig Vera på en utflykt till marmorbruket som ligger en bit bort från djurparken. Hederligt svenskt hantverk sedan 1663.
Från marmorbruket leder en stig upp till en utkiksplats över Bråviken. Wow!

Marmorbruket vid Kolmården

Att läsa och skissa på inlägg, med milsvid utsikt över Bråviken är inspirerande.

Visst känner man historiens vingslag vid marmorbruket och det är inte undra på när det brutits marmor till bland annat: Drottningholms slott, Stockholms slott, Kungliga Operan, Nationalmuseum och Uppsala universitet i Sverige, samt Operan i Paris, Rockefeller Center i New York och FN-byggnader i Genève.

Ett as till alfahanne eller en smart silverrygg?

 

Vad passar bättre i ett inlägg om och från en djurpark än att recensera boken Ledarskap på apstadiet av Tommy Lundberg och Ola Berggren.

Ledarskap på apstadiet

Boken handlar om ledarstilar och hur författarna följt schimpansgruppen på djurparken Furuvik utanför Gävle och speciellt dess ledare Santino. Hur han som schimpans med 98-99% likadana gener som vi människor, leder sin grupp.

Boken är mycket bra och jag nickade medhållande genom varje kapitel.
Även om jag inte är chef så fick jag många idéer kring hur man kan hantera exempelvis möten, hur man kan få kollegor att växa genom agerande, hur gruppdynamik och kreativitet kan flöda genom olika tillvägagångssätt.

Boken får av mig, fyra starkt lysande stjärnor 4 stars

Det är kväll och djurparken stänger

 

Nu är semestern slut för denna gång och jobbet och vardagen tar vid igen. Summa kardemumma är väl att den kändes lite kort men det finns dagar sparade till höst och vintermörkret och jag vet det behövs ledighet även då!

Pre-engagement

Förhoppningsvis kan vi börja lägga undan några kronor då och då till en resa i vinter, en weekend i Venedig, Paris, Rom, Aten eller varför inte Istanbul?

Det vore helt underbart, jag och min älskade ♥ ängel på en glimtsemester ;-)

”Staden är inte en betongdjungel, det är en mänsklig djurpark”
/ Desmond Morris

icon

