Börja blogga header image

Det är enkelt att börja blogga

 

Att blogga är kul, att blogga rensar skallen, att blogga behöver inte vara svårt!

Det fina i kråksången med att blogga, om ni frågar mig är att det inte finns några regler. Du sätter upp dina regler och riktlinjer om vad du vill din blogg ska förmedla, hur den ska se ut och vilken målgrupp du vänder dig till.

Att det sedan finns författare och journalister som har åsikter om bloggare och deras skrivande är ju inget att bry sig om. En sådan person håller ju ändå inte samma klass som Camilla Läckberg eller Henning Mankell :-)

Vad ska jag skriva om?

 

Naturligtvis är det bra, eller kanske rent ut av ett måste att veta ungefär vad man tänkt blogga om. Vet man inte det så gör man som jag gör, bloggar om allt och ingenting och kallar det kort och gott för vardagsbetraktelser…

Jag lovar en sak, skrivandet kommer utvecklas med tiden.
Mitt första blogginlägg i denna blogg bestod av följande: 

Bloggen

Knappast ett blogginlägg som kommer gå till historien eller vinna något litteraturpris, men skrivande är en kreativ process och den skapar glädje!

Vad behöver jag för verktyg?

 

Om vi pratar verktyg och bortser från en dator och internetuppkoppling så är det ett konto på en bloggplattform allt som behövs.

Det sägs att en bild säger mer än 1000 ord så en blogg blir väl intressantare om det finns bilder och bilderna blir kanske bättre om du har möjligheten att editera dem i ett bildbehandlingsprogram, men det är ingen nödvändighet.

De vanligaste gratis bloggplattformar som används torde vara:

Jag kan med säkerhet säga att WordPress är den mest använda plattformen för bloggande som finns. 41.7 miljoner inlägg i månaden säger en del…

Antingen kan du ha en plats på ett webbhotell och installera WordPress själv och då få tillgång till 1000-tals extra plug-ins och mallar dock till en kostnad för domännamn och webbhotell. Själva programvaran är dock fortfarande gratis.

Eller så gör du det enkelt för dig och låter WordPress hosta din blogg på WordPress.com, dock med begränsningar på mallar och extra funktioner.

Wordpress

Vill du bara komma igång och börja blogga så är mitt råd, välj Wordpress.com

Det finns hur mycket information som helst på nätet om WordPress.com,
bland annat deras egen kom igång guide på engelska: learn.wordpress.com

Språkbrukets ABC

 

Detta är ett känsligt ämne för många och med allt rätt.
Jag tycker man ska hålla sig till så korrekt språk man bara kan.
Detta innebär inte att dyslektiker inte ska blogga! Alla har rätt till att blogga, eller att ungdomar ska sluta blogga för att de får kritik för sitt språkbruk.

Övning ger färdighet, så är det bara, även när det gäller att skriva, så öva!

Jag var och är fortfarande långt ifrån någon språkexpert.
I skolan kunde jag för allt i världen inte förstå varför jag skulle kunna
pluskvamperfekt, infinitiv, futurum och alla andra saker språklärarna bara sa man skulle kunna! Ingen sa varför det var bra att kunna.
Vi fick inga exempel på när vi i framtiden skulle kunna ha nytta av allt detta…

Till mina lärares försvar ska sägas att fenomenet att blogga inte fanns då :-)

Fel i reklamen

Jag har fått tipset, eller snarare uppmaningen att använda mig av Word för rättstavningsfunktionen. Jag har även bloggat om att använda just Word eller Evernote för den funktionaliteten, men…
Jag är för lat för att skriva i Word och sedan klippa och klista in i WordPress :-)

Min åsikt är, skriv och blogga, ta åt er av kritik men på ett hjälpande sätt.
Strunta i negativ kritik och nervärdering av ditt innehåll och språkbruk.
Lär av dina misstag och ge det tid, det blir bra i slutänden!

Ta till dig av råd, tips och kreativ kritik,  lär av dina misstag och gör din grej!

Jag menar, tänk om Elvis, Chuck Berry, Rolling Stones och Beatles hade lyssnat på musikkritiker. Då hade vi fortfarande lyssnat på Kalle Hjularbo. Huuuga :-(

Punkt

 

Det är dags att avrunda detta inlägg och jag gör det med en rekommendation att läsa några tidigare inlägg jag skrivit om att blogga.
Mycket nöje som Ronny Svensson i TV4’s morgonsoffa skulle sagt…

The walking man icon Blogga rätt eller blogga fel, en balansakt
⇒ Att bygga en blogg


Nu när pennan inte längre är nyvässad så är det lika bra att lägga ner den i pennskrinet och istället lägga mig i lugnet hos min älskade ♥ ängel!

”Att skriva, för mig, är som att tänka genom fingrarna”
/ Isaak Asimov

Font icon

