Snus at war

Operation: inget snus idag

 

I radio, på TV och i sociala medier sprids nu, likt en löpeld, meddelandet att operation: inget snus idag har inletts… May the force be with me!

Riktigt så är det väl inte men…

Jag undrar hur många gånger jag försökt sluta snusa? Jag har slutat räkna, om jag någonsin har räknat? Och har jag räknat så har jag hittills räknat fel!

En general inför krigsrätt

 

Den största anledningen till att jag vill sluta snusa är inte av hälsoskäl utan av ekonomiska skäl. En dosa General portion kostar idag mellan 45-50 kronor!

Jag snusar minst en dosa om dagen, minst! Om jag bara räknar en dosa om dagen, sju dagar i veckan, 52 veckor per år… What a waste!

För att få ett sannolikt  medelvärde och att göra mattematiken enkel så räknar jag då så här 50 kronor * 365 dagar = 18.250 kronor/år!!!

General portion snusdosa
Ställ generalen inför krigsrätt för brott mot mänskligheten, power to the people :-)

Det är helt sjukt vilket slöseri. 18.250 vilken resa det skulle kunna bli, 18.250 en ny underbar säng, 18.250 in på ett sparkonto, 18.250 räcker väldigt långt!

Strategin då?

 

Jag vet att inom AA och andra 12-stegsrörelser finns ett litet ”trick” som ofta används, speciellt i början och skulle kunna se ut så här:

Jag ska inte snusa på en timme och om en timme tar jag ett nytt beslut.

Allt eftersom det går framåt ökar man tiden, från timme till dag, till vecka till månad tills att du inte längre reflekterar över att du slutat. Enkelt? Nja…

Fallet vid ett eventuellt misslyckande blir inte så högt och samtidigt lovar du dig själv avhållsamhet under en begränsad period, innan du tar ett nytt beslut.

Själv tänkte jag nog även ta till lite andra sätt också!
Jag ska meddela mina vänner på sociala nätverk om att jag ska sluta snusa, vilket gör att man inte gärna vill misslyckas och kanske till och med få hejarop?

Jag har också laddat ner appen Quitter till telefonen som en liten boost.

Onico lakrits

En dosa Onico eller liknande nikotinfritt snus kan nog underlätta de första dagarna, det gäller ju att lura och dämpa snusbegäret…

Positiva sidoeffekter

 

Även om ekonomin är den drivande kraften i mitt beslut så råder det ju ingen tvekan om att även hälsan vinner på att jag slutar snusa.

Jag är väldigt nyfiken på vad effekten av att sluta snusa skulle göra för mitt tränande, i form av ork och kondition? När jag letat på nätet har jag inte hittat så mycket information om just det, men klart är att snus inte är bra för hälsan.

Likt andra livsmedel så innehåller ju snus en hel del tungmetaller så som bly och kadmium men även arsenik och spår av bekämpningsmedel som kommer in i produkterna genom råvarorna.
Det känns lite dumt att stoppa i sig mer än nödvändigt av dessa ämnen…

Kanske klassas jag som ohyra, men bekämpningsmedel, det är väl att ta i :-/

Coup de grâce

 

Operation: ingen snus idag, var fick jag det ifrån?
När jag gjorde militärtjänsten hade vi en så kallad överlevnadsövning då vi vart utskickade i skogen utan bland annat mat, dryck och vårt älskade nikotin. Övningen kallade våra befäl för operation: no milk today. Så var det med det!

En berättigad fråga kan ju vara vad jag skall ha för laster om jag inte har snuset, inte har alkoholen?
Det finns ett uttryck som säger; summan av alla laster är alltid konstant!

Jag kan lätt sätta ordet ”last” på träning, må bra, resa, så fyller jag med råge kvoten för laster och så får jag för guds skull inte glömma glassen ;-)

I detta episka slag som nu ska ta sin början, så kommer jag mer än någonsin behöva hålla min älskades ♥ hand och kanske hålla den hårdare än någonsin!

”You may have to fight a battle more than once to win it”
/ Margaret Thatcher

icon

