empty beercan

No typo from a wino

 

Nej det är inte jag som stavat fel, det ska inte vara win, win situation utan just vin, vin situation. Bara lugn, jag ska nyktert och sansat försöka bena upp det!

Jag har under snart två år försökt leva så hälsosamt jag bara kunnat, vilket inneburit att jag av flera anledningar jobbat på att inte dricka alkohol.

Men om sanningen ska fram så ett glas rött eller en kall öl gudagott ibland. Finns det då något sätt att få gudagott alkoholfritt? Det gör det helt klart!

Jag återkommer lite senare om mina alternativ till traditionella öl och viner.

Ett glas rött om dagen?

 

Detta är egentligen grunden till varför just detta blogginlägg handlar om det du just läser. Jag tänkte på vad man har hört och läst i alla år, om att ett glas rött om dagen är bra för hälsan.

Vad är det då som är så oerhört bra med just rödvin? Efter lite efterforskning står det klart att det är flavoniderna i rödvin som är så bra. Flavonider är kemiska föreningar som fungerar som antioxidanter, vilket naturligtvis är bra…

Grejen är bara den att du kan få ännu mer av dessa flavonoider genom att äta frukt och grönsaker, speciellt lök, broccoli, äpplen och röda druvor.

Redwine red grapes

Så tesen om att ett glas rött om dagen skulle vara bra medicin känns ganska bräcklig. Om det är själslig medicin för avslappning, så är det en annan sak!

Du har fel!

 

Jag antar att ganska många nu skriker ut du har fel, fel, fel, feeel! Och det är möjligt jag har? Jag är ju ingen forskare, men alla blir väl saliga på sin tro…

Alkohol i små mängder har, som jag tolkar det, i alla fall en positiv egenskap. Etanolen i alkoholen höjer halten av lipoproteinet HDL.
HDL är ett bra kolesterol som rensar ut dåligt kolesterol ur blodkärlen genom att minska blodkropparnas tendens att klumpa ihop sig i blodkärlen.

HDL är nyttigt, men inte tillräckligt för att rekommendera någon att dricka alkohol av hälsoskäl. Riskerna är fler än eventuella vinster, säger Anders Romelsjö, biträdande professor och chef för Centrum för alkohol och drogprevention i Huddinge till Aftonbladet i en intervju för några år sedan.

Aftonbladet logo halv Aftonbladet om spritmyterna
Aftonbladet om ett glas rött om dagen

Finns det alternativ?

 

Alternativ och valmöjligheter finns det alltid!
Det tog dock lång tid innan jag ens tänkte tanken att prova alkoholfritt vin eller öl och att köpa alkoholfritt på öl på bolaget kändes värre än att svära i kyrkan!

Nu är jag inte religiös så att svära i kyrkan är inte en så stor sak för mig…

Störtebeker 1402

Jag trodde nog inte det var möjligt att hitta ett alkoholfritt öl som var gott, men så fel jag hade! Störtebeker 1402 är riktigt gott. Kyl till flaskan immar och njut!

Amelia Adamo Rose, Plex Pure Rose, alkoholfritt

Ett alkoholfritt vin som vi provat och tyckt varit riktigt bra är Amelia Adamo collection, ett mousserande rosévin. Svalkande och riktigt gott.

Ytterligare ett mousserande vin som skulle göra sig suveränt på 12 slaget en nyårsafton är Petter Alexis vin: P.Lex Pure. Både gott och lyxigt.

Då jag varken är en en Carl Jan, Bengt Frithiofsson eller en Edward Blom så försöker jag mig inte ens på att med ord beskriva smakerna. Testa vettja :-)

I ärlighetens namn har vi ännu inte hittat ett alkoholfritt rött vin som haft en riktigt bra fyllighet men har du ett tips så skriv gärna en kommentar.

En skål för slutet

 

Hur vida folk dricker eller inte dricker alkohol struntar jag högaktningsfullt i, jag har druckit min beskärda del av det genom åren men nu lagt det åt sidan.
Jag mår bra av att inte dricka alkohol men om du mår bra av det, så drick :-)

Det finns nog med moralpredikningar i denna värld och detta var inte menat som en sådan utan bara tankar som kom ut i form av ett blogginlägg. Skål!

sunset toast

En av fördelarna med alkoholfria alternativ är att du lätt kan packa dem i en kylväska, åtnjuta dem på stranden eller en brygga och  lugn och ro njuta av en underbar solnedgång med din kära för att sedan ta bilen hem.

”Alcohol gives you infinite patience for stupidity”
/ Sammy Davis Jr.

icon

