Rubrikbild för inlägg, skriva för bloggar

Tänk på vad du skriver i din blogg

 

I detta inlägg tänkte jag bland annat ta upp detta med språk och språkbruk likväl som vad som verkar få skrivas och inte skrivas i bloggar.
Jag ska även avsluta ”finn 15 fel listan” som påbörjades för ett tag sedan.

En sak jag kände jag absolut måste ta upp, även om jag inte känner till hela historien, är historien om Konkurrensverkets tanke att stämma bloggerskan Alexandra ”Kissie” Nilsson på upp till en miljon kronor.
Allt detta för att ha marknadsfört tjänsten Biljett.nu, läs själva på Aftonbladet

Aftonbladet logo halv http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article19226996.ab
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article19222123.ab


Nu vill jag inte påstå att Aftonbladet är samma sak som amen i kyrkan och att deras artiklar bygger på sanningen, men bara historien i sig är horribel.

Sedan finns det faktiskt en marknadsföringslag som reglerar hur du får skriva för att inte göra ”smygreklam”, den lagen har säkerligen Kisse och de andra bloggarna brutit mot i detta fall. Likväl tycker jag att det känns som historien blivit av bara för att företaget Biljett.nu verkar vara bluff och båg.

Jag har dock lite svårt att tro att Kissie och fem andra bloggare som eventuellt skulle bli stämda av Konkurrensverket skulle varit insatta i hur företaget Biljett.nu fungerade bakom kulisserna, innan de skrev om dem på sina bloggar.

Visst, bloggarna som skrivit om, eller marknadsfört Biljett.nu på sina bloggar kunde ha researchat lite mer om företaget. Utöver det har de säkerligen fått en del pengar för skrivandet, men från att ha fått lite pengar till de faktum att de skulle känt till eventuellt tvivelaktiga affärsmetoder låter väldigt långsökt.

Här om dagen läste jag i Aftonbladet att Rusta återkallar två olika pooler av modellerna Tuscany och Alpine för att ett elfel har upptäckts i något el-aggregat, vilket lett till att vattnet kunde bli strömförande i poolen.

Rusta skickar ju ut direktreklam till alla hushåll, ska man då stämma Rusta för detta? Rusta har marknadsfört en swimmingpool som blivit en elektriskt stol?

Aftonbladet logo halv http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19226786.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19227513.ab


Om ett bilföretag släpper en ny bilmodell, som sedan återkallas på grund av tekniskt fel i bromssystemet, ska man då stämma företaget för att först gjort reklam för något som sedan visade sig vara potentiellt dödligt?

Som ni märker kära läsare så är det inte bara det grammatiska i bloggandet som man måste tänka på, utan även om vad och hur man skriver!

Jag har full förståelse och står till 110% bakom de faktum att man inte ska sprida hat, hets mot folkgrupp, sexistiskt eller annat kränkande material, men att få marknadsföra, eller skriva om en produkt eller tjänst… Gråzon?

Korrekt grammatik or not

 

Även om grammatik inte är min starkaste sida, om än starkare än min mattematik så är detta med stavning och meningsbyggnad i alla fall för hyfsat viktigt för mig. Jag har fått både en och två påpekanden om både stavning och grammatik, vilket jag uppskattar, för det gör mig noggrannare och mer på tå.

Det är väldigt lätt att bli ”blind” i sitt skrivande. Jag har tidigare, fram tills nu faktiskt, bloggat direkt i WordPress. Detta medför att stavning och grammatik lätt blir förbisedd till förmån för design och att bli klar i rimlig tid…

Jag kan ärligt säga att meningar, radbrytningar och liknande många gånger anpassats efter hur de ser ut i textstycken…
Larvigt, men så petig kan jag vara när det kommer till design. Inte undra på om grammatiken blir lidande ibland.
Det kan till och med vara så att jag har en liten fetisch för symmetri :-D

Jag hoppas verkligen mitt sätt att skriva uppfattas både korrekt, personligt, lättläst och ganska kul, med en och annat ordvits här och där.

En rebus
Ops! Det vart visst en rebus och ingen ordvits :-)

För att säkerställa så gott jag kan, att stavningen är den bästa jag kan uppbringa, så testar jag nu skriva texten först i ett programmet Evernote.

Jag har använt Evernote tidigare i jobbet, för att föra anteckningar på möten, kladda ner idéer och liknande.
Men efter att ha läst e-boken ”Skriva för bloggar” av Tommy K Johansson som rekommenderade Evernote att skriva texterna till sin blogg, så gör jag i skrivande stund en test. Hittills är jag inte helt övertygad…

Jag hade lika gärna kunna valt Microsoft Word, Microsoft OneNote, Google Docs eller liknande, men valet föll på Evernote.
Evernote är molnbaserat, så man spar sina anteckningar i molnet och detta gör det lättåtkomligt från vilken dator som helst, eller sin ipad eller iphone.

Angående rebusen, så har ni svaret här och hur ni nu gör är upp till er:

Lösningen

  • Du har redan listat ut rebusen
  • Du skiter kort och gott i den
  • Du vänder upp och ner på datorn
  • Du ställer dig på huvudet
  • Du klickar ctrl+ alt + piltangenterna

Nu lämnar jag detta stycke bakom mig innan det spårar ur helt och hållet :-)

En bokbindares bekymmer

 

Jag nämnde den nyss och har nämnt den tidigare, e-boken Skriva för bloggar av Tommy K Johannson. Det är den första e-bok jag köpt och jag läste den på min iPad. Jag kan inte säga annat än att de är smidigt med e-böcker…

Skriva för bloggar - Thomas K Johansson

Sedan är det långt ifrån samma känsla med en e-bok som en vanlig bok, det vore som att jämföra vinylskivor med CD, känslan är inte densamma.

Nu passade ju ämnet så väl in med att det var en e-bok så det var helt OK! Boken i sig är dessutom väldigt lättläst och kommer med flertalet bra tips.
Det kändes som jag redan hade koll på det mesta som boken tog upp, men jag fick mig några påminnelser och några aha upplevelser.

Boken får av mig ratestjärnor för sitt innehåll och för det enkla språket.

Du kan beställa boken här: http://skrivablogg.tkjmedia.se/

Som ett extra plus verkar Thomas också gilla bandet Motorhead och i alla fall omnämner han författaren Charles Bukowski i boken, vilket gör att jag känner ännu mer samhörighet med honom, bortsett från IT och teknikintresset.

Finn 15 fel listans upplösning

 

Även fast inlägget drar ut på tiden och i längd så tänkte jag denna gång avsluta min 15 fel lista angående mitt bloggande.

  1. Jag läser andra bloggar, men kommenterar sällan
  2. Jag länkar inte allt för ofta till andra bloggar
  3. Jag är inte 100 % säker på hur pingback/trackback fungerar och hjälper
  4. Jag hade säkert kunna pusha mer för bloggen i sociala medier
  5. Jag kunde vara bättre på crosspublishing via ex. LinkedIn, Twitter m.fl.

Under finner ni länkar till två tidigare inlägg som jag skrivit och som tar upp punkterna 1-10 på min finn 15 fel lista :-)

The walking man icon Blogga rätt eller blogga fel, en balansakt | punkterna 1-7
⇒ Att bygga en blogg | punkterna 8-10


Jag läser ganska frekvent andra bloggar, men jag följer inte någon bloggare slaviskt eller så. Ett tips man alltid får som bloggare är att kommentera andras bloggar och på så sätt bygga upp en skara följare.
Jag kommenterar sällan inlägg tyvärr och likaledes har jag ingen skara följare.

Läsa och kommentera mera kan ju faktiskt vara ett utvecklingsområde för mig!

Sedan är det detta med pingback och trackbacks, viket egentligen verkar vara samma sak förutom att de använder två olika protokoll.
Tanken är i alla fall i korthet att ett kort litet meddelande går från blogg A till blogg B om att blogg A har omnämnt/länkat till blogg B.

Nu var detta utan någon som helst tekniks förklaring, men kontentan är att WordPress har funktionalitet för detta, vilket jag använt, utan något resultat. Jag ska läsa på mer om detta med pingback och trackback och återkomma :-)

Gilla bloggens Facebook sida

Bilden ovan visar mitt senaste tappra försöka att med lite ”humor” få vänner och följare att gilla bloggens Facebooksida.
På bloggens Facebooksida publicerar jag inläggen allt efter dom skrivs. Utöver det är jag med i ett antal Facebook grupper där jag delar inläggen.

Jag kunde nog pusha mer för bloggen på sociala medier men jag vill heller inte bli tjatig. När jag publicerar ett inlägg via Wordpress har jag de inställningarna att det per automatik går till mitt Twitterflöde, till min LinkedIn profil och min Google+ profil. Dock inte till Facebook för att jag själv vill kunna styra bättre själva presentationen av det nya blogginlägget.

Just detta med cross-publicering snabbar ju upp processen att få ut ditt inlägg till största möjliga skara. På den fronten kund jag nog också bli bättre.

När ni ändå läser detta så passa på att gilla min bloggs Facebook sida, så jag når 100 gilla-markeringar: https://www.facebook.com/joakimohrndalensblog Tack på förhand ;-)

Slutet gott, allting gott?

 

Jag blir ärligt talat fundersam på detta med bloggandet!
Inläggen har blivit ”seriösare” men tappat lite av ”charmen” och jag undrar hur jag ska lyckas få med både seriositet och charm i ett och samma inlägg.

Likaså har jag uppenbarligen väldigt svårt att hålla ner längden på inläggen. Pratar jag så förbaskat mycket också?

Mitt nästa mål med bloggen blir att skriva kortare inlägg. Att försöka lyckas hålla ner på textmassan och eventuellt skriva fler inlägg istället.

I förra inlägget hade jag med en läsarfråga, en fråga, 4 svarsalternativ. Ingen registrering eller liknande var nödvändigt. Jag har till dags dato fått fyra svar! Två var mina egna (ett från jobbet, ett hemifrån), ett svar var min älskades ♥ och ett av någon okänd. Trovärdigheten i undersökningen föll och föll och…

Man ska aldrig ge upp utan det man gör kan alltid bli lite bättre, bit för bit.
Nu sätter jag punkt för detta, tar kväller och lägger mig hos mitt eget kraftverk av positiv energi, min älskade ängel ♥

”Never give up; for even rivers someday wash dams away”
/ Arthur Golden

icon

