Bild för inlägget att snickra på en blogg

Är antalet besökare på bloggen allt?

 

Om du frågar mig så är svaret nej! Sedan ska jag inte sticka under stol med att jag gärna ser antalet besökare/läsare öka. Av ett flertal olika anledningar…

Jag börjar detta inlägg mycket som mitt förra. Att jag och min blogg egentligen inte är representativa för att skriva om att få en välbesökt blogg.
Detta baserat på det nästintill obefintliga antalet besökare.
Dock är jag av uppfattningen att trägen vinner…

Vad jag menar med det är att jag inte vill och inte tänker ändra mitt sätt att skriva, och vad jag skriver om bara för att få besökare till bloggen.
Det finns en gräns för vad jag kan tänka mig göra för att öka antalet besökare.

Legenden och ikonen Lemmy i Motörhead uttryckte sitt musicerande på ett bra sätt i dokumentären Live fast – Die old:

Lemmy - Motorhead

”i’m not doing it for you, im doing it for me, complete selfish fucking son of a bitch”

Jag håller till stora delar med Lemmy, och hans ord kan lätt appliceras på hur jag ser på att blogga! Det är jätte, jätte kul om någon gillar min blogg och det jag skriver, men i första hand är det för min egen skull jag skriver.
Gillar inte jag det jag skriver, kommer ingen annan heller att göra det.

Varför blogga överhuvudtaget?

 

Jag personligen använder bloggen mycket som en ventil. Jag tänker högt i skrift, jag skriver av mig tankar, drömmar och idéer, förmedlar åsikter och i största allmänt bara ”brainstormar”…
Vad andra bloggare har för anledningar ska jag inte uttrycka mig om, men jag utgår ifrån att anledningarna är lika många som bloggarna…

Enligt Saul Wurman, som i slutet på 1980-talet skrev en bok om det växande informationssamhället, där han hade räknat ut att mängden information hade fördubblats från Kristi födelse till mitten på 1700-talet. Efter ytterligare 150 år hade informationen fördubblats igen.

Enligt en studie gjord av ett stort amerikanskt dataföretag är vi snart nere på 11 timmar mellan gångerna informationsmängden har fördubblats!

Jag har själv inte läst boken av Saul Wurman och kan således inte argumentera för hur korrekt den informationen är, och vad som räknas till information i detta fall. Jag vet inte heller vilket det stora amerikanska dataföretaget är men jag antar det är Google. Informationen kommer från boken Bestäm dig av Peter Tornell.

Hur exakt informationen än må vara i ovanstående text så är ändå frågan; hur ska just min blogg stå ut i den evigt eskalerande mängden av information?

Enligt Twingly.com ett företag som bland annat jobbar med data-mining och med gladiatorn Peter ”Panzar” Bláha i spetesen som CEO så indexerar bara Twingly själva över 55 miljoner bloggar…

Med andra ord är ens blogg en droppe i havet eller en bit bland alla terrabyte!

Blogga rätt eller blogga fel, fortsättningen…

 

Ett steg i rätt riktning för att få just min information i just min blogg att läsas i mängden av eskalerande information är väl att försöka blogga rätt…
Och med rätt menar jag då att ta till vara på de verktyg och tillvägagångssätt som finns för att synliggöra min blogg bland alla andra miljoner bloggar.

I förra inlägget betade jag av punkt 1 till 7 på ”finn 15 fel listan” och jag tänkte nu fortsätta beskriva min syn på bloggande genom punkterna 8 till 10.

  1. Jag har ingen reklam annat än den WordPress visar till och från
  2. På bloggen tillåts inte Google Adsense om du inte betalar för tillägg
  3. Jag har stora betänkligheter att skriva sponsrade inlägg

I och med att jag använder mig av WordPress.com så är möjligheterna till anpassad reklam mycket begränsad. Både på gott och ont. Med reklam kommer också besökare.
I de bästa av världar kanske man ska skilja på besökare och läsare också…

Då WordPress.com är gratis och ”hassle free” att använda så innebär det som skrivet, en hel del begränsningar.
Bland annat kan man inte använda sig av Google Adsense som är ett ”system” för riktad reklam. Väldigt enkelt förklarat kan du välja vilken typ av reklam du vill ska visas på din blogg. Detta kan leda till bättre positionering i sökmotorer om du får fler besökare samt som bonus, även tjäna en krona eller två :-)

Med handen på hjärtat, vem skulle inte vilja tjäna pengar på sin blogg?

Lösningen på detta är enkel…
Att flytta sin blogg från WordPress.com till ett webbhotell med din egen installation av WordPress. Nackdelen är att du går från ”hassle free” till att behöva sköta allt själv, installation, backup, anti-spam osv. Plus att du helt plötsligt har en kostnad för din blogg. Webbhotellet samt domännamnet…

Gudarna ska veta att jag velar mellan dessa alternativ. Jag tycker ju det är kul med en egen installation av WordPress, vilket jag har på min andra webbplats, www.straightahead.se men fördelarna och enkelheten med WordPress.com har hittills vägt över gentemot friheten med en egen installation.

Det finns en liten mitt i mellan väg att ta om man så önskar. WordPress.com erbjuder via sin webbutik att uppgradera sitt WordPress konto. Det finns ett antal olika varianter att välja på, men de är alla förknippade med en kostnad och en relativt dyr sådan med tanke på vad man får för sina pengar.

Angående riktad reklam finns det en uppsjö olika ”program” för detta, inte bara som tidigare nämnt Google Adsense.
Sök på ”affiliateprogram” så kan du läsa mer om hur det hela fungera och välja det som passar dig, om något…

logo

Ett alternativ till detta med affiliateprogram är att skriva sponsrade inlägg.
Det finns bland annat en tjänst som heter Blogvertiser som hjälper dig hitta uppdrag att skriva. Detta fungerar genom att du söker uppdrag i en lista av befintliga jobb, får du uppdraget finns vissa kriterier att uppfylla för att sedan få betalt. Det gör dig inte till miljonär direkt, men många bäckar små :-)

Vid ett tillfälle anmälde jag mig till just Blogvertiser, men innan jag ens sökt ett uppdrag så ändrade jag mig och avregistrerade mig. Det kändes inte helt OK!

Det ska tilläggas att det var mitt ego och integritet som protesterade mot detta, inte det att Blogvertiser verkade oseriösa eller så.

Jag har dock skrivit på uppdrag en gång. Den gången vart jag kontaktad för uppdraget och inte vice versa vilket kändes mer OK.
Utöver det så var jag noga med att uppdraget jag fick var något jag hade intresse för och att jag kunde stå för det jag skrev. Jag vart inte rik… :-)

Kontentan med reklam, affiliate eller sponsrade inlägg är att det är ett ställningstagande man gör!

Fördelar och nackdelar med reklam vs. inte reklam är:

⇒ Man kan tjäna pengar på sin blogg
⇒ Reklam kan medföra fler besökare

⇒ Man har inte 100% koll på vilken reklam som visas
⇒ Din grafiska profil på bloggen kommer gå förlorad med massa annonser

Med dessa fyra argument och det finns garanterat fler argument, både för och emot så får man göra en bedömning om vad just ens egen blogg står för.

Jag själv velar! Jag vill behålla min integritet och min grafiska profil men jag vill naturligtvis ha fler besökare och tjänade jag en slant vore det en bonus :-)

Till syvende och sist

 

Det verkar inte kunna hjälpas, mina inlägg blir långa…
En liten uppmaning! Jag önskar att ni läsare kunde besvara följande fråga.
Jag hoppas och tror det skulle underlätta en del i mitt fortsatta bloggande :-)

 

Det är dags att avrunda detta inlägg, som även detta bar iväg i textmassa… Punkterna 11-15 på ”finn 15 fel listan” får jag ta upp i ett kommande inlägg.

Det närmar sig semester med stormsteg och jag kan inte säga annat än att jag längtar. Jag hoppas på sol och bad och en god bok vid stranden tillsammans med min älskade ängel ♥ Det kallar jag lyx!

”We are drowning in information but starved for knowledge”

/ John Naisbitt

Magnifier icon

