Post header image

Att få läsare till sin blogg är en hel vetenskap

 

Egentligen är jag nog fel person att uttala mig om hur man får en välbesökt och framgångsrik blogg, då jag sällan har mer än 5-10 besökare i snitt/per dag, på min egen blogg. Detta baserat på den enkla statistik jag har att tillgå.
Dels genom statistik i kontrollpanelen på min WordPress.com blogg.

Wordpress statistics controlpanel

Utöver WordPress statistiken har jag endast information från statcounter.com och i ärlighetens namn vet jag inte hur vida den stämmer?
En nackdel med en gratis och av WordPress hostad blogg är bland annat begränsningar i hur du kan mäta statistik, men mer om detta senare.

Några no-no’s när det kommer till att blogga!

 

Det lilla antalet besökare jag har på min blogg beror med stor sannolikhet på att jag gjort och fortfarande gör alla kardinalfel man kan göra om man har som mål att skapa en framgångsrik blogg. Här följer ”finn 15 fel” listan :-)

  1. Jag har ingen nischad blogg utan skriver om det som faller mig in
  2. Mina inlägg är långa, saknar en röd tråd och innehåller många olika saker
  3. Jag har bara en kategori i bloggen
  4. Jag har sällan uppdaterat mer än två till tre gånger per månad
  5. Jag har använt mig av bilder som rubriker istället för textrubriker
  6. Jag spenderar onödigt mycket tid på grafiken, detaljer som få noterar
  7. Jag har varit slarvig med bildrubriker, länk-texter och liknande
  8. Jag har ingen reklam annat än den WordPress visar till och från
  9. På bloggen tillåts inte Google Adsense om du inte betalar för tillägg
  10. Jag har stora betänkligheter att skriva sponsrade inlägg
  11. Jag läser andra bloggar, men kommenterar sällan
  12. Jag länkar inte allt för ofta till andra bloggar
  13. Jag är inte 100 % säker på hur pingback/trackback fungerar och hjälper
  14. Jag hade säkert kunna pusha mer för bloggen i sociala medier
  15. Jag kunde vara bättre på crosspublishing via ex. LinkedIn, Twitter m.fl.

Nu finns det ju en uppsjö med tips, trix och regler för hur man bör blogga för att bli framgångsrik, men jag har lite svårt att följa dessa regler, eller snarare riktlinjer för framgångsrikt bloggande.

Jag ska försöka, utan att bli för långrandig att punkt för punkt förklara varför jag har valt att göra som jag gör och mina funderingar på lösningar till att få både en välbesökt blogg samtidigt som jag behåller min… ”unika” stil :-D

Rannsaka bloggen, down and dirty

 

Vi går rakt på sak och tittar på de fyra första punkterna på listan. Dom hänger så pass mycket ihop så de faller under samma problem och lösning, tror jag…

  1. Jag har ingen nischad blogg utan skriver om det som faller mig in
  2. Mina inlägg är långa, saknar en röd tråd och innehåller många olika saker
  3. Jag har bara en kategori i bloggen
  4. Jag har sällan uppdaterat mer än två till tre gånger per månad

I nästan alla artiklar jag läst om att blir framgångsrik bloggare och få många besökare till dig blogg, så skrivs det: ”hitta din nisch”. Hur smalt området än må vara så finns det läsare för dig! Jag har ingen nisch, så enkelt är det!
Jag skriver om det som faller mig in och om allt som intresserar mig!

Genom att göra det så har man förstås begränsat sin läsarskara kraftigt.
Du tappar helt enkelt de läsare som bara vill läsa om Hi-Fi, Wi-Fi eller High 5

Tid..! När jag väl har tid att blogga så har jag så mycket att skriva så inläggen blir långa och tar veckor att skriva, det gör att jag inte hinner med att uppdatera bloggen mer än två-tre gånger/månaden. Ett bloggens moment 22.

Så min lilla undran blir ju, hur hinner bloggare blogga så ofta? Var hittar dessa ”superbloggare” tiden till att blogga? Min prioriteringsordning är som följer:

  • Familjen
  • Jobbet
  • Gym/löpning
  • Eftersatta högskolestudier
  • Blogga

Detta medför ju att tiden för att blogga är sporadiskt och väldigt begränsad.

Kategorier är inte heller något jag använt mig av, på gott och ont kanske?
Ni förstår av namnet att döma vad en kategori gör. Den sorterar helt enkelt om ett inlägg ska ligga under kategori ”ditten” eller kategori ”datten”.
Mina inlägg innehåller ju både ”ditten och datten” så jag postar alla min inlägg i en och samma kategori, d.v.s. ”bloggen”.

Wordpress kategorier

Sedan undrar jag om att skriva kort och ofta alltid är bra? Det beror säkerligen på tid, målgrupp och många andra saker, men jag måste lyfta ett exempel…

Följande text är helt påhittad, men likvärdigt innehåll som i ett flertal bloggar och inlägg som jag tittat på och förundrats över.
OCH, dessa inlägg är skrivna av personer 35+

Hej Bloggen!
Idag kom ett paket på posten, det var mina nya jeans som jag beställt från Crappy-Clothes.
Nu har jag likadana jeans som brunett Berit i TV-serien Fem systrar är fler än fyra tvillingar. Hej då bloggen!

Likvärdig text och en eller flera bilder på sig själv samt någon animerad bild på en ängel eller Nalle Puh verkar uppenbarligen attrahera besökare.

Statistiken för en sådan blogg, för en dag och detta är kopierade siffror för ett inlägg med liknande text som ovan. Totalt antal besökare: 368 stycken.
Dessa var fördelade som följer: Sverige: 342, Finland: 10, USA: 8, Tyskland: 5, Spanien: 2 och Storbritannien: 1 stycken.

Jag får säga som Robert Gustafsson när han imiterar Tony Rickardsson:
– ”Ja ä inte bitter”, däremot är jag mycket förvånad och förundrad…

Var jag ville komma med detta innan jag tappade den röda tråden var nog till följande: när bloggen inte är nischad att falla i ett specifikt fack så får man kalla den ”livsstil” eller ”allmän” och där ryms uppenbarligen allsköns varianter.

Nu är det ju både kul och bra att bloggare kan tjäna pengar på sina bloggar, oavsett vad det skrivs om, hur de skrivs och hur mycket det skrivs!

Uppenbarligen är inte min blogg bättre bara för den innehåller fler meningar, ord och bokstäver, så fy skäms på mig för att jag hackar på andra bloggar :-D

Vi ska verkligen vara tacksamma för demokratin och rätten att få uttrycka oss fritt i tal och skrift, även om det innebär att sålla en hel del mellan jeans från Crappy-Clothes till mitt tappra försök att skriva om blogg-tips.

En motsägelsefull sak som nu inträffar är följande; jag skriver om att korta ner inläggen och uppdatera bloggen oftare istället. Vi har i detta skede betat av punkt 1 till 4 av 15. Det är som gjort för ytterligare ett långt inlägg, eller hur?

Bilder, grafik, video och annat krimskrams

 

Trots att timmen är sen, eller inlägget redan är långt eller hur jag nu ska uttrycka mig så fortsätter vi med punkterna 5-7 i denna bloggrannsakan :-)

  1. Jag har använt mig av bilder som rubriker istället för textrubriker
  2. Jag spenderar onödigt mycket tid på grafiken, detaljer som få noterar
  3. Jag har varit slarvig med bildrubriker, länk-texter och liknande

Jag började blogga i februari 2010 och redan i augusti samma år började jag uteslutande att göra mina rubriker i form av bilder och grafik.
Jag såg inget konstigt i det, då det både är roligt att hålla på med grafik och jag tyckte det vart snyggt och det särskilde min blogg från andras.

Exempel på rubrik bilder på joakim öhrndalens blogg

Förutom de faktum att dessa bildrubriker har gjort att varje inlägg tagit lång tid att göra, så är det ur SEO perspektiv helt och hållet förkastligt. För er som inte är insatta i terminologin så betyder då SEO, Search Engine Optimizing och är även det rena vetenskapen.

I detta inlägg har jag gått ifrån dessa bildrubriker och ersatt det med riktiga textrubriker (H taggar i HTML). Förhoppningen är att bli bättre rankad på Google och få fler besökare.
Vill du bli bättre rankad av Googles sökmotorer så använd textrubriker!

Jag sätter nu Googles algoritmer och kriterier före mina personliga åsikter om bloggens särprägel och grafik. Jag väljer bort lite av min individualitet till förmån för att bloggen ska få bättre rankning på Google. På gott och ont?

I och med att jag drar ner på grafiken hoppas jag också kunna snabba upp skrivandet. Att på så sätt öka antalet uppdateringar och antalet inlägg.
Detta med att uppdatera ofta är också en punkt som alla ”förståsigpåare” hävdar är oerhört viktigt.

Själv är jag lite kritisk till den inställningen som ni läst tidigare i inlägget.
Jag läser hellre ett välskrivet, intressant inlägg i månaden än fyra inlägg om dagen som inte säger något. But thats me!

Jag har varit alldeles för petig med grafiken och flyttat pixlar och redigerat i oändlighet. Många, många gånger sådana saker som ingen ens noterat. Genom att ”befria mig från grafikens bojor” så kommer förhoppningsvis tiden för att skriva öka.

En bild säger mer än 1000 ord sägs det. Dock räknas inte tiden spenderad på redigering av bilder och grafik in i ekvationen och i mitt fall så har det blivit fel i uträkningarna. I fortsättningen ska jag ”måla med måtta” :-)

Gör inte som jag, utan var noga med att använda er av länkbeskrivningar, titelattribut för bilder mm. Även detta är något sökmotorer indexerar.
Jag har varit väldigt slarvig med just det.

Tags, etiketter i WordPress

Jag vill runda av detta inlägg med några ord om något jag tycker jag varit hyfsat duktig på. Nämligen taggar, eller etiketter som det heter i svenska WordPress. Taggar är små ”sökord” som kort beskriver innehållet i ditt blogginlägg. Dessa taggar är inte att underskatta!

Om du bläddrar upp till början av detta inlägg ser du att jag använt mig av sammanlagt 12 taggar till detta inlägg.

Även detta inlägg har växt utöver vad jag hade tänkt och jag inser att det är bäst jag fortsätter med punkterna 8 till 15 i ett kommande inlägg istället.

The blog must go on

 

Till er som hade förväntat er ett traditionellt joakimohrndalen.wordpress.com inlägg ber jag om ursäkt. Inte alls lika ”lössläppt” och fritt som vanligt.
Inte lika kul helt enkelt…

But dont worry, be happy! Bloggen kommer bli sitt vanliga jag igen, bara lite mer ”bloggiskt korrekt” och lite mindre tid spenderad på grafik :-)

Nu ser jag fram emot och längtar till semestern, att tillsammans med min älskade ängel ♥ få ladda om batterierna inför hösten!

”If everything seems under control, you’re just not going fast enough”
/Mario Andretti

icon for crash test

