Heading image

Även om det känns, i skrivande stund, som om jag inte har 100% koll på när, och hur mycket semester jag ska ha i sommar, så vet jag ändå att när jag väl blir ledig så är det sååå skönt!

I ärlighetens-namn är jag nog väldigt dålig på att ha koll på semester, lediga dagar, röda dagar, dag före röd dag och allt vad det heter.
På det viset är jag nog ganska mycket en ”här och nu” person…

Utöver det, så skrev jag i förra blogginlägget att jag ska dra ner på det redan låga tempot i bloggandet, så detta inlägg får ta den tid det tar. När det är klart kanske semestern till och med är slut, men den dagen den sorgen :-D

gym heading

Jag kan inte säga annat än att träningen går ganska så bra, snäppet bättre än ganska bra till och med. Framförallt kontinuiteten på träningen.

På min iPhone använder jag appen Foursquare för att, ”checka in” på vissa platser. Nördgit värre kanske, men i fallet med incheckning på gymet har det dessutom gett mig en överblick på hur ofta jag är där! 16 weeks in a row!

Map and Foursquare

Till saken hör att de flesta av dessa veckor har jag dessutom varit på gymmet 2-3 gånger per vecka. Det går enklare när man väl börjat bygga upp en positiv vana och rutin. Nu gäller det att förvalta den rutinen och se till att den följs.

Även min och min älskades löpning går framåt. Det är sällan vi springer rundor som är kortare än 5 Km. Oftast är det en sträcka på ca: 5,2 Km.
Till och från är vi uppe i sträckor runt: 7,2-7,5 Km, så det närmar sig milen :-)

Runkeeper map

Appen Runkeeper är suverän (om än den inte verkar visa exakt distans) så håller man i alla fall koll på när och hur länge man springer per gång.

Jag och min älskade ängel kan springa sida vid sida, starta samtidigt och på samma punkt. Vi avslutar på samma ställe, samtidigt och ändå kan det skilja på upp till 80-90 meter i distans. Nu är det ju en gratis app och då blir frågan med vilken korrekthet, Iphone och Runkeeper registrerar via GPS?

Likväl en bra app som jag tycker är mycket användbar. Rekommenderas!

Även när det gäller löpningen har det blivit mer rutin, vi springer ungefär 2-3 gånger per vecka. Jag kan konstatera att jag passerat ungdomen i alla fall, det märks i kroppen. Benhinnor, knän och fotleder börjar kännas lite slitna.

Det behövs i regel minst en vilodag  mellan varje löppass för att kroppen ska återhämta sig, och då menar jag inte konditionsmässigt eller från träningsvärk, utan att senor, ben och leder ska få vila.

Det kan nog kanske vara en kombination mellan ålder och dålig löpteknik :-/

Book heading image

Så många böcker, så många sidor och en väldans massa meningar och ord, men jag älskar att läsa! Sommar, sol och semester brukar för mig betyda att några extra böcker hinner bli lästa. I skrivande stund har jag ännu inte haft semester. Likväl har jag ett par böcker jag tänkte recensera lite kort.

Mördaren i folkhemmet av Lena Ebervall och Per E Samuelson.

Jag kan inte säga annat än att man ibland blir mörkrädd för rättsväsendet och hur ett justitiemord kan få äga rum på detta sätt. När rättvisa åsidosätts till förmån för prestige och vad enskilda poliser och domare anser.
Det innebär inte bara, som i detta fall att en eller flera mördare gick fria utan även hur en enskild person och dennes liv slogs helt i spillror.

Om de bevis som författarna tagit del av, i form av förhörsprotokoll mm. som aldrig användes vid rättegångarna för Olle Möller är sanna, så är det inget annat än ett mörkt kapitel i svenskt rättsväsende.

Mördaren i folkhemmet

I mina ögon, baserat på informationen i boken, som då är i romanform så må Olle Möller ha varit en kvinnokarl, men ingen mördare. Likaså får nog journalister i kvällspressen och då framförallt Aftonbladet ta på sig stora delar om hur en människa kan hängas ut. Inget nytt under solen alltså!

Boken får av mig 3 starsför det intressanta sättet att beskriva ett svenskt rättsfall. Jag ger lite plus i kanten för ”första delen” av boken också, för bokens miljöbeskrivningar av Stockholm, tidigt 1940 tal. När folkhemmet börjar byggas.

Manuskriptet från Accra av Paulo Coelho

Detta är andra boken av Paulo Coelho som jag läser och denna bok gick mycket snabbt att läsa. Kapitlen är korta och hans texter får iallafall mig att tänkt till hur jag själv ser på mig själv och min omgivning.

Jag har läst några bokbloggar om Paulo Coelho och hans böcker. Jag kan till viss del hålla med i de faktum att det blir lite klyschor och flirtande med religion och ”älska alla så blir världen ett bättre ställe”.
Jag anser att man får ta det för vad det är värt och det finns enligt mig ,visdom att hämta ur boken, sedan får man sätta denna ”visdom” i sin egen kontext.

Manuskriptet från Accra

Boken Manuskriptet från Accra får av mig ratingför de visa ord man kan ta till sig och för att boken var lättläst och kapitlen korta.
Hade kapitlen varit längre hade nog betyget blivit ännu lägre! Sedan finns en gräns hur långt ett kapitel kan vara och hur många kapitel man klarar att läsa en kväll när det blir så pass mycket ”kärlek åt allt och alla – se allt i vitt, aldrig i svart, inte ens i gråskala”! Många meningar känns som som upprepningar och som om de återkommer i flera kapitel i boken.

Jag har ytterligare en bok av Paulo Coelho i ”läslistan”, Alkemisten, men den får vänta ett tag… Andlighet skall intagas i lagom tempo :-D

Staples heading

Jag har sedan barnsben varit intresserad av konst och av att rita och måla. Utöver det har jag alltid varit lite av en perfektionist när det kommer till pennor och papper. Jag vill ha ordning och reda på mina saker, speciellt har det då gällt mina ”rit och kontorssaker”. Pennor, papper, färger och allt vad det varit.

Som tonåring kunde jag gå i timmar och botanisera bland pärmar, papper och pennor i den lokala butiken, som då hette Wennbergs kontorsmateriel.
Nu känns fysiska butiker likt Wennbergs som en svunnen tid.

Som den ombytliga personlighet jag har, som pendlar mellan att vara en pedant och en slarver så kan jag säga att det inte alltid varit det enklaste att hålla ordning och reda på alla ”pennor och sudd”. Jag har haft både kartonger, kassar och en och annan attachéväska full med allt från penslar till färgtuber, papper, linjaler och allt mellan himmel och jord.

Så här om dagen gjorde jag ytterligare ett krafttag för att få ordning på mina pinaler. I kartonger i förrådet hittade jag sedan länge saknade målningar, färger, block och pennor. Nu gäller det bara organisera kaoset.
Ibland känner jag mig dock aningen för pedant och organisatorisk för mitt eget bästa, men det är bara att acceptera och gilla läget :-)

Art stuff

En bild på delar av ett kaos…

Jag önskar och har en dröm om att kunna strukturera upp på det lilla skrivbord jag har till förfogande. Jag har tittat på Staples ett företag som fokuserar på kontorsmateriel, om jag där kunde hitta material för ”ordning och reda”.
Jag eftersöker då allt från dokumentsamlare till pennförvaring. Staples har ett brett urval och sortiment och jag lär hitta vad jag eftersöker.
För mig är en butik som denna rena himmelriket…

Som diger IT-nörd så kan man lätt se hur Staples fungerar. För oss som är just IT-nördar så är Dustin ett välkänt företag, både för privatpersoner och för företag. Jag ser samma koppling gällande Staples!
Var sig du är privatperson eller företag så har Staples det du eftersöker inom kontorsmateriel. Från gem till kontorsmöblemang.

Om jag fick önska något utav Staples så är det ett bredare sortiment för just konstnärsmateriel. Detta är klart begränsat, men å andra sidan har jag andra butiker jag vänder mig till när det gäller konstnärsmateriel. I detta skede var jag dock inte ute efter penslar och färger utan mer ordning och reda och det verkar det finns det gott om på Staples.

video heading

Likt många gånger förr, bara en kort sekvens för att hålla liv i Veckans Video.
No more, no less…

Det var alles för Veckans Video denna gång. En video i all sin enkelhet.
Less is more… Eller?

Heading end image

Detta inlägg gick fortare än väntat. Och min semester har ju inte ens börjat..!
Nu fanns det faktiskt en anledning till att jag snabbade på detta inlägg, men mer om det ska jag berätta en annan gång :-)

Denna gång är all grafik, så när som på logotyper för Foursquare, Runkeeper och Staples, grafik jag tagit fram. Foton, om än editerade i appen My sketch, är mina. Skärmdump från Foursquare, skärmdump från Google Maps och inte mitt egentillverkade typsnitt, men i övrigt så, all done by me.

Brygga

Det är dags att stänga av datorn, ta min älskade  ängel i handen, packa solstolarna, lite fika och en bok. Sedan till Frösåker brygga för att softa i solen.

”Sometimes I think I don’t need a vacation because I do what I like to do. I am very fortunate!” / Enric Sala

My own icon

