Image header

Denna rubrik är ett upprop om bättring till mig själv, att ta mig i kragen och göra! Att inte bara tänka att jag ska, utan att faktiskt göra! A C T I O N !

Detta gäller på alla fronter! Från att plugga, till jobbet, till STRAIGHTAHEAD, till träning till mina nära och kära! Jag gör mycket men känner allt som oftast att jag borde kunna göra mer. Hjärnan är som en evigt brinnande masugn av idéer och ”att göra listor” så jag blir frustrerad av att inte se mer resultat.

» Plugga, plugga, plugga and get a degree
» STRAIGHTAHEAD, get moving forward
» Fixa och trixa hus och hem. Byggprojekt
» Lära sig mer, bli ännu bättre på sitt jobb
» Läsa mycket mer
» Träna mer, bättre, intensivare och klokare
» Mer tid med nära och kära, vara en bättre människa
» Bli ekonomiskt oberoende ;-)

Huvudsaken och det absolut viktigaste är att hålla modet uppe, att se det positiva i allt, hur litet det än må vara. Att istället för att tänka hur långt kvar det är till målet, istället tänka hur långt jag kommit sedan jag började sträva.

Book heading

I Pulp Fiction citerar Jules Winnfield gamla testamentet, närmare bestämt ur Ezekiel 25:17, ”The path of the righteous man…” osv.
Det får helt enkelt markera starten på min egen bokrecension och boktips.

Jag ska inte citera bibeln men däremot försöka recensera den bästa bok jag läst på länge, Magnus Helgessons, Framgång lämnar spår.

Boken börjar inspirerande och berättande om hur Magnus själv, från mycket unga år utvecklades till en entreprenör.
Visst, när man läser att han redan som 12-åring drev sitt första företag och själv närmar man sig 45 så slås man av tanken att man är lite sent ute…
Det får man skaka av sig och inse att det aldrig är för sent!

Boken fortsätter med bra, korta och lättlästa kapitel. Allt ifrån tips för att komma upp på morgonen till att reda ut hur man kan konkretisera sina mål och drömmar till att staka ut vägen mot just dem.

Varje kapitel avslutas med en frågeställning, en eller flera frågor som är till för att just konkretisera det man tänker, från tanke till papper. Därifrån är det nog mycket enklare att hitta metoder för att uppnå sina mål och drömmar.

Framgång lämnar spår

Boken får av mig hela rating för innehållet och för lättlästheten.

För att variera mig i mitt läsande så har jag börjat läsa en kriminalroman,
Mördaren i folkhemmet av advokaterna Lena Ebervall och Per E Samuelson.
Boken bygger på ett av Sveriges mest kända rättsfall, morden på 10 åriga Gerd 1939 och mordet på Rut Lind 1959 även kallat Fjugesta mordet.

Mer om denna bok och fallet kring den påstådde mördaren, den 11-faldige SM guldmedaljören i terränglöpning, Olle Möller i ett framtida blogginlägg.

Byråkrati headning

Byråkrati och onödigt administrativt pappersarbete…
Arbetsförmedlingen vill att man ska ta jobb även utanför sin kommun där man är skriven, det är ett krav att kunna pendla för sin brödföda. Vilket jag kan förstå till stora delar, beroende på omständigheter och pendlingsavstånd.

Skattemyndigheten vill å andra sidan, uppenbarligen, med sina blanketter och paragrafrytteri göra det så omständligt som möjligt att dra av och få tillbaka för sitt pendlande, och då är det ändå bara en bråkdel man får tillbaka.

Visst! Nu vart jag granskad så det är extra mycket papper och information som Skatteverket vill ha in, men några frågor som förvånar…

  • Har du åkt samma bil hela tiden? Vad spelar det för roll?
  • Hur mycket drar bilen per mil? Meningslös fråga!

Det är ju ett schablon avdrag på 18.50 kr/milen, om jag sedan väljer att åka en Ford F-10.000 FXDL Super Mycket Turbo Motor, som drar 10 liter milen, då får jag ju skylla mig själv!

Nåväl, istället för att gnälla här ska jag nu istället, skriva ut kontoutdrag, förklara med hjälp av busstider, tågtider e.t.c. att jag tjänat minst två timmar per dag att åka egen bil, scanna in och redovisa mätarställningen på bilen år 2013 och jämföra mot år 2014. Med allt detta gjort så kanske, kanske får jag tillbaka en liten, liten del av det jag lagt ut.

Dalarnas Högskola heading

Vad ska jag säga, snigelfart är bara förnamnet…
Likväl har jag återigen tagit tag i sista inlämningen, delmoment 5 för kursen IK1061 Publicering på internet.
Jag utgår ifrån att den är klar inom ett par veckor och att jag då kan få en nytändning med en ny kurs i programmet Utveckling av e-Tjänster.

Nästa delkurs jag väljer att läsa i programmet kommer med alla sannolikhet bli RV 1010 Nätjuridik. Ett ämne som inom mitt yrke och min ”nisch” inom IT är högaktuellt. Detta gäller då speciellt användandet av molntjänster inom skola och utbildning. I skottlinjen har väl Google Apps For Education stått, men även Office365, Dropbox, ICloud med flera har fått sin beskärda del av förbud och regleringar från framförallt Datainspektionen.

Min åsikt i frågan är att juridiken tar livet av tanken med molntjänster för skola och utbildning. Det är inte och har aldrig varit en skolas tank att spara och skicka personuppgifter till och från en molntjänst.
Det är ett tänkt som ett verktyg i lärprocessen. Att dela dokument, att dela arbetsytor, enkel åtkomst till ljud, bild och video, realtids dialoger mm.

Problemet verkar ligga hos tjänstemän, lekmän, dåligt insatta jurister, och andra som jag uppfattar har byggt upp egna förutfattade meningar om molntjänster och i vilket syfte skolan har tänkt använda dem.

Hur det än är och hur mycket man nu kommer in på just molntjänster i kursen nätjuridik ska jag låta vara osagt, likväl skadar det inte med lite mer juridiska kunskaper i IT djungeln.

Art headeing

Tyvärr har jag idag, den 13/5-2013 har jag tyvärr läst att en av mina favorit konstnärer Hans ”Ruedi”, HR Giger gått ur tiden. HR Giger vart 74 år gammal.

RIP HR GIGER

De flesta kanske skulle känna igen HR Gigers arbete genom alla rymdmonster i Alien filmerna. Personligen anser jag han gjort betydligt större verk än så!
Själv kom jag i kontakt med HR Gigers konst redan 1985 genom ett skivomslag till det schweiziska bandet Celtic Frost och deras album To Mega Therion.

HR Giger Satan 1
Skivomslaget till Celtic Frost och deras skiva To Mega Therion härstammade från denna tavla. En i mängden av morbida konstverk av HR Giger.
Konstverket heter Satan 1, där djävulen använder Jesus på korset som slangbella.

Jag vill inte verkar viktig eller så men notera att detta var alltså fyra år innan första Alien filmen kom och det skulle ta många år till innan folk började få upp intresse för HR Gigers mörka ockulta och surrealistiska konst.

Jag har alltid inspirerats av HR Gigers och hans teknik, från den marmorerade
airbrushade gråskalan till hur duktig han var i sin surrealistiska men detaljrika konst. Jag har även fascinerats av hans mörka sida och många gånger undrat från vilket djup inom sig HR Giger plockade fram sina bilder?
Jag antar nästan att HR Giger sov hela sitt liv med John Miltons epos, Paradise Lost som huvudkudde :-)

För att påvisa min uppskattning för HR Giger och hans konst, så kan jag även berätta att jag någon gång 1986-87 gick  till en bokhandlare och frågade om konstböcker om och av HR Giger. Efter ett gediget sökande av en bok med HR Giger så beställdes, från USA en bok vid namn Necronmomicon. Det fanns ju inget Amazon.com eller Adlibris.se vid den tidpunkten.
Boken har jag naturligtvis fortfarande kvar och den har aldrig fått plats i en bokhylla… Den är för stor för det :-D

Video line

Veckans Video, snart i var mans mun … dator…
Blockbuster, succé, kulförklarat eller helt enkelt bara en video på hobby nivå.

Notera att av tidsskäl så skippade jag ”intro-grafiken”… Det tar tid nog ändå att få dessa tvivelaktiga inslag klara…

Det känns lite som Veckans Video bara finns med för sakens skull. Att jag gjort det så pass länge i varje inlägg att jag inte vill bryta mönstret, men det kanske börjar bli dags för det… Det känns krystat och utan variation. No good combo!

End header

”Say ‘what’ again. Say ‘what’ again, I dare you, I double dare you motherf***er, say what one more Goddamn time!”

Med rubriken i färskt minne och mina mål och riktlinjer i åtanke så skriver jag nu detta, att blogga ingick inte som en del i mina mål och önskningar, så jag kommer från och med nu att blogga ännu mer sporadiskt.
Det får helt enkelt inte ta upp tid som måste gå på annat. Jag kommer vara nöjd om jag kan publicera ett inlägg i månaden eller ett varannan månad…

Lets face it, det är ju inte några vetenskapliga artiklar ni går miste om :-)

Likaså kommer då ”Veckans Video” att bli ”lidande”… Om man nu kan kalla det lidande och på vecko-basis?
Det får bli movie of the month eller nåt framöver… Fact is, det är inte Uppdrag granskning, Agenda eller ett program på Discovery Channel som uteblir…

En drawback med att blogga med längre mellanrum är väl möjligen den att man då har så mycket man vill skriva, så inlägget blir så långt och tar sådan tid att man själv hinner tröttna på det… Ett bloggens moment 22 :-D

En sista minuten reflektion innan jag publicerar detta inlägg är att inlägget ser svart, mörkt och dystert ut i färgsättningen. Nu var detta inte alls min mening för både utomhus och inombords strålar solen för fullt!

Nu ska jag ta min älskades ♥ råd och få henne att coacha mig i att strukturera, fokusera och genomföra det som är viktigast. På återseende i framtiden.

”Oh, I’m sorry. Did I break your concentration?”
/ Jules Winnfield [Samuel L. Jackson]

Pulp Fiction Icon

