banana header

Jag tror bestämt jag helt och hållet avstår från att förklara rubriken på detta inlägg. Mest för att jag själv inte har en aning faktiskt. Meningen bara dök upp och jag såg själva rubriken framför mig och det var dags för lite gult i bilderna.

Det behöver inte vara så mycket svårare än så att blogga, tänk på ett ord eller en mening och så vips, så kommer än det ena än det andra att skriva om.

Allt behöver inte vara planerat in i minsta detalj som Sickan sa, inte när det kommer till bloggande iallafall… Så ser jag på det!

Jag förstår till fullo att läsare inte ser seriositeten på bloggen som skyhög, men det känns lite som det kvittar. Det finns så många bloggar som ska vara så seriösa och nischade, det behövs en blogg som min! Jaaa skanderar folket :-)

Med detta sagt, menar jag inte att allt jag skriver är rena rama sörjan eller försök till skoj. Jag skriver om många saker som ligger mig varmt om hjärtat, både sådant som stör mig och sådant som gör mig glad och positiv.
Så allt är inte bara massa ord och meningar som tagits ur tomma intet.

Book Line

Tro det eller ej, men Banana Yoshimoto är faktiskt en flerfaldigt prisbelönt japansk nutida författare, namnet är en pseudonym för Yosimoto Mahoko.
Jag har aldrig läst en rad av hennes författande och denna del ska heller inte handla om hennes böcker, men jag tror ni fattat tanken med rubriken… :-D

Dock ska jag försöka mig på att recensera Malcolm Gladwell och hans bok David och Goliat, konsten att slåss mot jättar.

Malcolm Gladwell

Boken David och Goliat, kosten att slåss mot jättar är till stora delar bra. Vissa kapitel är dessutom riktigt bra. I mina ögon speciellt de som handlar om skola och utbildning sedan var kapitlet om David Boies fascinerande.

Jag kan tänka mig att en viss yrkesår inte uppskattar hans ord lika mycket som jag, men det är ju en åsiktsfråga. Utöver det är jag fullt övertygad att saker, så som dyslexi, med rätt inställning, rätt metoder och mycket motiverande kan vändas till en fördel. Jag önskar alla lyckades!

Likaså är vissa kapitel ganska utdragna och det känns som Malcolm tappar tråden lite. Då tänker på jag speciellt på stycken som handlar om ”the peace movement” i amerikanska södern, kapitlet om Irland och motsättningar mellan katoliker och protestanter och något mer kapitel.
Det känns lite som om Malcolm kämpar med att knyta ihop säcken där…

En stor drawback med boken är de omfattande sidnoterna och framförallt textstorleken på dessa sidnoter. Jag må vara gammal och börja få taskig syn, men till dessa behövdes ju nästan Hubble teleskop för att kunna läsa.
Utöver det är det ett störande moment (tycker jag) när sidnoter är för långa och omfattande och ibland upptar 1/3 sida. Jag tappar flytet i läsningen!

Sedan har boken ett avslutande kapitel med källhänvisningar som också det är mycket omfattande och där delar av vad som står i dessa källor finns citerade. Det kapitlet känns ganska tungt då texten naturligtvis hänvisar tillbaka till de olika kapitlen och dess personer, händelser, forskning e.t.c.

Summa summarum får boken av mig: 3 stars

Detta var första boken av Malcolm Gladwell som jag läste och jag kommer troligen att läsa fler. Framförallt en bok som heter Framgångsfaktorn.

Det enda lilla, lilla med att läsa Framgångsfaktorn efter David och Goliat är att i den senaste säger sig Malcolm ha reviderat sina åsikter kring vissa saker han skriver om… Det blir lite som att läsa baklänges, men det må vara hänt :-)

Jag har just påbörjat boken Framgång lämnar spår av Magnus Helgesson. Den är lättläst och hittills har det gått i en rasande fart.

Framgång lämnar spår

Jag kommer få all anledning att återkomma till denna bok då det redan några kapitel in i boken känns som en 4-5 på min betygsskala.
Kanske känner ni inte till Magnus Helgesson, men om jag säger Pub-kedjan Harrys, så säger ni nog aha! Han är nämligen grundaren till den.
Med stor sannolikhet läser ni recension om denna bok redan i nästa inlägg.

Företag line

Jag kan inte sluta både irriteras, fascineras och faktiskt bli ledsen över hur ett företag inom utbildning och coaching kunnat på några få år degraderat sig själva till den milda grad att det måste ses som ett straff att vara anställd där.
Det måste ses som rena förlusten och blåsningen att vara kund till företaget.
För att inte tala om de deltagare och studenter till företaget, vars framtid, liv och förhoppningar man leker med, utan en tanke på att leverera det utlovade.

Ett företag i denna bransch, utbildning och coaching, har bara ett värde och det är sin personal och dess kompetens.
De må finnas ett antal datorer, möjligtvis en fastighet som de äger, inventarier etc. Men det enda riktiga av värde är personalens kompetens.
Varför i hela världen väljer man att så totalt utnyttja, pressa, motarbeta och förtrycka personalen? Varför ta allt ansvar och kompetens ifrån dem?

En människa växer genom ansvar och genom utökat förtroende.
Enda anledningen jag kan se för detta beteende är att ledningen med alla sina småpåvar, underhuggare och rena rövslickare är rädda för personalens kompetens och således likt en diktatur måste kväsa den för att deras egen okunnighet inte ska lysa igenom.
logo

Om man läser om bananrepublik på Wikipedia så kan man läsa följande: Bananrepublik är en informell nedsättande benämning på land som uppfyller flera av följande kriterier:

  • beläget i tredje världen, ofta i Latinamerika,
  • beroende av en enda exportvara, eller ett fåtal, i allmänhet en jordbruksprodukt
  • mer eller mindre korrumperad regering, ofta en militärjunta,
  • omfattande ekonomiskt och politiskt inflytande från utländska stater och/eller företag samt
  • låg levnadsstandard för majoriteten av folket.

Om man bortser från den första punkten att det är beläget i tredje världen, så är det övriga punkterna direkt passande på det företag jag skriver om.

  • beroende av en enda vara, personalens kompetens
  • mer eller mindre korrumperad ledning med mäkta inkompetent ledarskap
  • omfattande ekonomiskt och politiskt inflytande från riskkapitalbolag samt
  • dålig fysisk och psykosocial-arbetsmiljö för majoriteten av personalen

Det tragiska i kråksången är att detta hade kunnat vara ett riktigt, riktigt bra bolag. Framgångsrikt och vinstgivande, som levererat kvalitet enligt avtal och kanske t.o.m. överlevererat.
Om man bara tagit sig modet att lyssna på kompetent personal, oavsett vad som stått på deras visitkort. Om man tagit del av den enorma kunskap som fanns i företaget hade det kunnat bli hur bra som helst.
Man valde istället att göra någon form av Tyskland ‘ala 1933. Bränn alla böcker och bomma in de lärde, för att sedan befordra de icke tänkande…

Jag är lyckligt lottad som har ett annat jobb idag, men jag tänker på alla de som fortfarande lever med den företagskulturen över sig varje dag. Det tär på psyket att mana sig själv till jobbet under de förutsättningarna. Jag tänker även på vänner och f.d. kollegor som fått gå under mystiska förhållanden, med anledningar påhittade och värre än värsta Disney filmen.

Training line

Detta var nog bland de fyndigaste rubriker jag fått till, eller inte…
Nåväl rubriken får i alla fall symbolisera att det nu ska handla om min träning.

Både gym och löpning går nog över förväntan faktiskt. Det känns som om jag orkar mer och mer och att det funkar bättre och bättre. Det är riktigt kul!

Det är extra kul att det går minst lika bra för mitt ♥ och att vi nu är vid steget att öka distansen till 5 Km vid löppass. Det känns egentligen galet bra :-)

5 Km

På gymet tror jag mig också hittat ett bättre sätt. Snabbare, intensivare pass, utan nämnvärd vila mellan set och övningar.
Passsen blir kortare och man kanske inte hinner med lika många övningar, men man tar ut sig f*n så mycket mer! Noterbart är nog att jag bör öka mängden benpass också. Sist hade jag träningsvärk som kändes i fyra dagar!

I tidningen Fitness har jag och min älskade ♥ också hittat en riktigt nyttig och proteinladdad goodnight drink.

  • 1-2 bananer
  • 2 urkärnade dadlar
  • 4 valnötter
  • 5 dl mandelmjölk
  • 50 g bovetegryn
  • 1 skopa proteinpulver

Kör det hela i en mixer till en slät dryck, avnjut det som en kvälls-milkshake :-)

Det kanske inte låter yummi men det är faktiskt helt OK, till och med gott och det laddar kroppen under natten. Enligt receptet ska det vara kasein protein som är ett långsammare protein men vi använder istället ett proteinpulver som innehåller både vassle och kasein proteiner, but that is good enough for us.

Veckans video line

Bananarama har gjort musikvideos, det har inte jag gjort, men jag har å andra sidan gjort veckans video, så Bananarama vs. Joakim Örndalens blogg, 1-1.

Det finns inte mycket övrigt att tillägga, trägen vinner så håller väl på med Veckans Video ett tag till. Tills jag tröttnar, tills staten censurerar mig eller psykiatrin bommar in mig, vilken som nu kommer först :-D

End line

Som på ett bananskal halkar jag iväg mot avslutningen av detta inlägg…Öhh?

För första gången på länge så är i alla fall 95% av övriga inlägget klart innan jag jag skriver på slutorden. Inlägget är således lite mer linjärt denna gång :-)

Det är fredag och jag ser verkligen fram emot några dagar ledigt, det känns som det behövs. Vädret är långt ifrån 100% bra, men jag får njuta med en god bok, förmodligen lite gym och sällskapet av min älskade ♥ underbara kvinna.

Hmm… Kanske jag borde plugga lite också! Ja banne mig, det får nog bli lite pluggande också! Samt backup av dator och, och, och så har man fullt upp även denna helg! Men först får det bli fredags mys med min älskade ängel ♥

”Don’t Worry, Be Happy”
/ Bobby McFerrin

banana icon

