header

Kanske ett mysko namn på ett blogginlägg och anledningen är väl inte heller så förklarande… Jag var med mina barn Amanda och Gabriel på besök hos mina föräldrar i Norrköping. Jag noterade där, deras talande hiss.
Tonfallet på ”hissdamen” lät precis som det skulle vara taget från tunnelbanan i Stockholm, -”Nästa – Slussen. Byte till tunnelbana mot Fruängen och Norsborg samt Saltsjöbanan och bussar mot Nacka och Värmdö”… Eller nåt…

Därifrån till att inlägget fick heta Mind the gap var inte längre än avståndet mellan vagn och plattform… Se upp för dörrarna, dörrarna stängs :-)

Och på tal om tunnelbanor, en bild från Peking… Eller på kinesiska: 北京地铁

Tube Beijing
Peter och Christian begrundar the Beijing subwaysystem. (2007)

Och från en T-bana till en annan, om än 1007 mil ifrån varandra, fågelvägen :-)

Tube LA
The Hollywood Vine Station, betong, kakel, glitter och glamour. (2009)

Lite annan stil på denna T-banestation, Hollywood Vine station, Los Angeles.
Som om ni vart klokare på det där!? Antar det är bäst vi lämnar det därhän!

bookline

Jag leker med ord i vanlig ordning och denna gång med rubriken Mind the gap.
Mind betyder ju även sinne som får mig till boken hypnotisörens hemligheter som handlar om just hjärnan, tankar, sinne, minne och det omedvetna.

Problemet med mig och denna bok är/var att jag läste den som vilken bok som helst. Från pärm till pärm. Boken är full av övningar men jag har bara läst om övningarna, inte gjort dem och det är nog inte vad Fredrik Praesto hade tänkt.

Boken är ganska lättläst och språket enkelt. Det gäller att öppna sina sinnen och inte förkasta det han skriver utan att först gett det en ärlig chans. Jag har varken förkastat eller gett det en chans ännu. Jag ska ge det en ärlig chans!

hyptnotisören

Jag tror som sagt jag ska återkomma till boken, prova, försöka lära mig lite mer om meditation, självhypnos eller NLP kort och gott. Boken får av mig 3 stars

Som en påskpresent av min älskade kvinna fick jag en bok av författaren, journalisten och föreläsaren Malcolm Gladwell, som jag faktiskt första gången hörde talas om, och som vi såg på Skavlan.

Malcolm Gladwell David och Goliat

Boken jag fick heter David och Goliat, konsten att slåss mot jättar.
Jag har just påbörjat den, så för närvarande vore det tokigt att komma med några synpunkter. Boken handlar dock kort om hur du kan dra fördelar av att vara underdog, att störst inte alltid är bäst…

Norrköping line

I ett hopp om en röd tråd så anknyter jag tillbaka till bilden på mina vänner Christian och Peter som står i en tunnelbana i Peking. Avståndet, fågelvägen mellan Peking och Norrköping är ca: 685 mil, men det kan vara närmare också, då Norrköping allt som oftast kallas just Peking :-)

För bara några veckor sedan var jag med Amanda och Gabriel på besök nere hos mina föräldrar i Norrköping. I början på året så flyttade mina föräldrar från sitt ställe ute på landet ner till Norrköping. Så det var hög tid vi besökt dem.

Norrköping

Jag kan bara konstatera att Norrköping är en vacker stad, på sina ställen i alla fall. Utsikten från mina föräldrars balkong är vacker och den korta promenaden ner till centrum är vacker genom ett gammalt industriområde.

Norrköping

Vi passade naturligtvis på att hälsa på hos lillebror Fredrik också, faktiskt så sov Amanda med sin pojkvän hos min bror och hans familj under vår vistelse i Norrköping. Tack Fredrik, Sabina, Lovis och lilla Adrian för det.

Norrköping, Amanda och Adrian

Jag kan inte annat än säga, spårvagnar, det är pittoreskt, så vackert och Norrköping har ju faktiskt detta vackra inslag kvar i sin stad. Som en av mina favorit konstnärer, Salvadore Dali uttryckte sig en gång i tiden om en vändplats för en spårvagn, utanför stationen La Gare de Perpignan.

Han sa ungefär så här:
– Detta är universums centrum och när denna spårvagn vänder, är det den mest sensuella rörelse som finns, här har jag uppnått kataklyptisk exstas…

Nu vill jag inte gå så långt i min fascination för spårvagnar men det är vackert.

gym line

Det går framåt med träningen! Gymet fungerar väl OK, kort och gott det lunkar på. Dock tycker jag det mer än lunkar i löparspåret. Jag hade nog inte ens trott att jag skulle få upp så pass mycket ånga att jag springer mellan två och fyra gånger i veckan, och minimum 2,5 Km per gång.
De må låta lite men med tanke på min bakgrund som soffpotatis så är det bra!

I korthet har de senaste veckorna sett ut som följer:

  • 18/3: Gympass m. 
  • 20/3: Sprang 10 Km på löpband
  • 23/3: Gympass m. 
  • 26/3: Gympass m. Gabriel
  • 30/3: sprang 2,5 Km på löpband + gympass m. 
  • 1/4: Sprang spåret 2,5 Km m. 
  • 2/4: Gympass m. Gabriel
  • 4/4: Sprang spåret (special) 3,7 Km
  • 5/4: Gympass
  • 9/4: Sprang spåret 2,5 Km m. 
  • 11/4: Sprang spåret 2,5 Km m. 
  • 15/4: Sprang spåret 2,5 Km, m. 
  • 16/4: Gympass m. Gabriel

Och för att knyta an lite till titeln på detta blogginlägg. Titeln på inlägget är ju även titeln på en skiva av Scooter.
Nu är jag inte speciellt förtjust i techno eller vad Scooter nu vill kalla sin musik, men jag har ett par låtar av Scooter på min ”gym-spellista”. Så nu vet ni det!

Dessvärre, innan färdigställandet av detta inlägg så åkte jag på en dunder förkylning vilket satte stopp för kontinuiteten. Nu är det bara att ta tag i det igen och få upp ångan och kontinuiteten igen. Blod, svett och mer svett :-)

Veckans video line

Jag kör på i invanda spår med veckans video. Veckans video speglar inläggen ganska bra, då innehållet spänner från A till Ö, lite på ett politiskt sätt, d.v.s. jag säger massa saker utan att egentligen säga något utav värde *haha*

Jag höll på att dona och dutta med denna video ett bra tag. Inte för att det vart så mycket bättre eller sämre utan mer att jag testade alternativa sätt och metoder jag kunde påverka resultatet. Jag filmade med Bambuser, jag laddade upp till YouTube och testade lite av effekterna man kan använda där.

Jag var dock inte helt nöjd och säker med uppdatera/spara funktionen på YouTube, så det hela slutade med att jag filmat med Bambuser, laddat ner till datorn och editerat i VideoPad och sedan laddat upp det till YouTube.

endline

I nordisk mytologi var Ginnungagap, ”det vidöppna gapet” det tomma utrymme mellan Muspelheim och Nifelheim som representerar det ursprungliga kaoset.

Och härmed förlägger jag detta inlägg till Ginnungagap, och vem vet, kanske, likt fornnordisk mytologi, föds detta inlägg som urjätten Ymer en vacker dag?

Detta var förmodligen ett av det mer röriga och intetsägande blogginläggen på länge… Så det är bäst jag kryper ner hos min älskade ängel och låter hennes lugn få min kokande hjärna till normal temperatur igen :-)

Jag är så tacksam för min underbara älskade kvinna, min ängel
Under påskledigheten har jag varit förkyld och haft tandvärk och varit allmänt gnällig och emlig. Likväl, trots mitt dåliga humör har hon tagit hand om mig och pysslat om mig så otroligt ömt och kärleksfullt. YOU ARE ALWAYS ON MY MIND 

”Om alla tänker likadant, är det någon som inte tänker”
/George S. Patton

George S Patton icon

