header

Ett citat av en okänd lyder:

”an arrow can olnly be shot by pulling it back. So when life is pulling you backwards with difficulties, it means it’s going to launch into something great. Just focus and keep aiming”

Ibland är det väl så att livet inte är spikrakt, utan har både sina upp och nerförsbackar. Det viktiga är att lära sig hantera dessa och på detta blir man nog aldrig fullärd, inte jag i alla fall.

Ett annat citat, av en favoritskådis, Jeremy Irons i sin karaktär Simon Gruber från filmen Die Hard III Hämingslöst, som jag gillar är:

”The road to truth has many turns”

Säga vad man vill om ”självhjälpslitteratur” eller böcker med s.k. positivt innehåll. Det har hjälpt mig många gånger. Små meningar, små saker, små citat som jag kan anamma när det behövs. För ibland behövs det, för mig…

Med risk för att det låter djupt och som någon form av martyrskap eller botgöring a`la Opus Dei vilket det inte alls är frågan om, så en textrad från ett favorit band, Fields of theh Nephilm och låten And there will your heart be also:

”We must suffer, to free our pain”

Kan det vara så, att man ibland måste ha lite tyngre stunder, känna lite sorg, ledsamhet, trötthet, vara lite omotiverad bara för att kunna känna glädje och njuta av segerns sötma när den kommer? Lite som man säger till barn…
Att bland måste man ha tråkigt för att uppskatta när det är kul!

Om man funderar vidare kring detta, kan dessa två ”tillstånd” samexistera? Kan man till exempel känna sig riktigt nerstämd, men resultaten på jobbet, i löparspåret eller gymmet är riktigt bra? Och vice versa?

Jag avslutar denna del av blogginlägget med ytterligare ett klokt citat, vem som myntat detta är för mig okänt, likväl värt att dela:

”Worrying does not take away tomorrow’s troubles,
 it takes away today’s peace”

Glöm inte det kära läsare, smile and enjoy today, ‘cos it wont come back :-)

book line

Nåväl, från citat och djupa funderingar till något mer konkret i form av böcker och rubriken har inget med en kyrka eller religiös sekt att göra utan bara att blanda ihop ordet liv med ord och böcker. Då vart det helt enkelt livets ord :-D

I förra inlägget hade jag precis läst ut boken Pilgrimsfärden av Paulo Coelho och nu har jag påbörjat Hypnotisörens hemligheter av Fredrik Praesto.

Hypnotisörens hemligheter

Boken handlar om hypnos, eller snarare ”självhypnos” för att själv kunna ändra vanor och beteenden. Det kanske låter lite new age och flower power, men jag ser det mer som avslappning, meditation, mental träning och lite mer åt i det idrottspsykologiska hållet.

Sedan kunde jag inte låta bli att köpa en sista bok på rean i år. När det var halva reapriset så hamande även boken Fredsförklaring om Niel Young på läslistan. Det är nu både en, två, tio och fler böcker på den listan…

Fredsförklaring

Jag tror nog att jag kan klassas som en ganska litteraturintresserad figur :-)

training line

Jag återkommer till min träning som jag tycker går riktigt bra! På gymmet är det inte några tyngre vikter direkt eller fler repetioner, men det flyter och det är kontinuitet och jag är säker på att med kontinuitet och uthållighet kommer även resultaten, så det är bara att hänga i och hålla ut!

Något som går riktigt bra och över förväntan är min löpning! Det är riktigt kul att känna konditionen komma mer och mer. Jag kan nog nu, utan att sticka ut hakan säga att 2,5 Km gör jag utan några större problem. För mig är det ett gigantiskt framsteg. Visserligen har jag klarat av 10 Km på ett löpband, men vad jag menar är att 2,5 Km nu går hyfsat lätt även i ett motionsspår. Det är så pass så att jag kan tänka mig öka på antingen farten eller distansen lite.

Nike Lunarglide

Jag tror det gör en hel del beroende på vilka skor man har. Jag köpte ett par Nike Lunarglide som jag bloggade om för något inlägg sedan och det känns betydligt skönare att springa i dem. Inte som mina tidigare skor som mer liknade något som torkat och vittrat sönder i en soldränkt öken :-)

running

En vårkväll i motionsspåret och ett par lagom trötta fötter, 2,5Km senare.

Det är inga super-duper proffs skor på något sätt, men dom är iallafall hela :-)

history line

Det var ett tag sedan jag hade denna lilla punkt med, där jag kort skriver några rader ur vår historia. Dagens datum för denna gång är 7:e april.

thumbs_up_icon Tummen upp för det
thumbs_down_icon Tummen ner för det
yellowRotatorIcon Jag har ingen egentlig åsikt eller uppfattning om saken

  • 2003 – Amerikanska styrkor intar Bagdad och Saddam’s fall är nära thumbs_up_icon
  • 2001 – Rymdsonden Mars Odyssey skjuts upp thumbs_up_icon
  • 1994 – Massakern på Tutiser i Kigali, Rowanda tar sin början thumbs_down_icon
  • 1978 – President Jimmy Carter stoppar utvecklingen av neutronbomben thumbs_up_icon
  • 1969 – Internets symboliska födelsedatum thumbs_up_icon
  • 1955 – Winston Churchill avgår som premiärminister yellowRotatorIcon
  • 1906 – Vulkanen Vesuvius får utbrott och ödelägger Neapel thumbs_down_icon

En blandad kompott från död och förintelse till födelse av internet till rymdsonder och vulkanutbrott. Det är sannerligen en ombytlig värld vi lever i.

video line

Jag fortsätter enträget med Veckans Video i bloggen, så även denna gång.

Den här gången är Veckans Video inspelad med webcamen på min Acer Aspire S7 med tillgörande app vid namn Acer Crystal Eye.
Utöver detta så är videon lite editerad i programmet Video Pad.
Allt detta ”extra”, bara för att variera mig lite och stilla det jag skrivit så otroligt många gånger tidigare, nämligen att lägga ner mer jobb på Veckans Video.

Tyvärr är det inte bara innehållet i Veckans Video som saknar kvalitet, så även själva videon och ljudet. Där är mobilen, i rätt ljus betydligt bättre än datorn.

Jag har noterat (och som jag faktiskt stör mig på) är att jag väldigt frekvent i Veckans Video använder dessa ljud, ord och fraser:

  • ehh eller öhh
  • nåväl
  • i övrigt
  • på återseende

Det är tur man inte aspirerar på att bli TV-profil, nyhetsankare eller radiopratare, då fick hela svenska folket talsvårigheter sedan. Jag ber journalistförbundet och dess medlemmar om ursäkt för Veckans Video :-D

end line

Jaha! Ytterligare ett inlägg lider mot sitt slut. I samma gamla spår, det börjar med lite funderingar, vidare till böcker och lite träning och en veckans video för att till sist summeras på detta sätt… Undrar om jag ska leta nya infallsvinklar?

Nu till en sista lilla sak som jag har irriterat mig på länge, som i min värld är helt förkastligt och ett tecken på extremt dåligt ledarskap och företagande…

Det jag har j***ligt svårt att acceptera är när företagsledningar och dess inkompetenta småpåvar som springer i koppel och med tungor längre än Gene Simmons långt upp i ledningens ”you know what” och som tydligt visar de tillhör släktet rectumus koprofagis, när sådana individer kör personalens ork och motivation och i slutänden liv och hälsa i botten i jakten på mer pengar.

När ett företag skriver så urusla avtal att de måste göra kraftiga avkall och rent utav ljuga om vad de levererar till kund och på så sätt kunna minska personal och utrustning till den milda grad att det inte ens kan kallas skämt.

Ole dole doff, why dont you f**k off, ‘cos you’re nothing but an asshOle :-D

company logo

Dictionary.com
Idiocy, plural id·i·o·cies.
Utterly senseless or foolish behavior; a stupid or foolish act, statement.

Medical Dictionary
Idiocy id·i·o·cy (ĭd’ē-ə-sē)
The state or condition of being an idiot; profound mental retardation.

Ni får ursäkta att jag spydde galla och visade en väldigt irriterad sida av mig själv här ovan. Det är så här, jag kan stå ut med mycket, jag kan leva med mycket och ta en hel del skit om så behövs, men när mina nära och kära och deras hälsa körs i botten av dålig företagsledning, då blir jag riktigt förbannad!

Nu ska jag avsluta detta och umgås med min älskade ängel  För nu mer än någonsin behöver hon sällskap, stöd och stöttning. Sometimes work sucks!
Du förtjänar så mycket mer, så mycket bättre och det kommer… Jag vet det 

”Om du inte misslyckas i minst 90% av försöken så siktar du inte tillräckligt högt” / Alan Kay

icon

