header

Jag måste drabbats av något allvarligt. Twar? Borrelia? Sinnessjukdom?
Jag har vid 44 års ålder, ”seriöst” börjat titta efter ”riktiga” löparskor!
Genom alla år, om jag ”tvingats” springa, så har det varit i 100 kronors-skor från typ Skokanonen… Sent ska syndaren vakna!

Men alltså… Det är ju mer än en vetenskap med löparskor, och jag vet absolut ingenting. Dämpad, neutral, trail, soft, det är nog bäst att ta hjälp i denna ”jordnära” fråga! Fast det ska bli kul! Som sagt, sent ska syndaren vakna…

Sagt och gjort, som ett första steg gick vi in på Stadium bara för att titta närmre på löparskor. Efter lite prat och en snabb test med en försäljare så fick jag på ålderns höst veta att jag hade pronerande steg…
Jag vart rekommenderad en sko från Nike med det coola namnet Lunarglide :-)

Nike

Kanske jag köper ett par Lunarglide framöver… Huston we have a problem :-D

Jag har inom mig och tillsammans med min älskade ängel  så smått börjat funderar på två målsättningar! Att springa Midnattsloppet på söder i Stockholm och en vacker dag även Lidingöloppet. Det första loppet är på en mil och det andra på tre. Jag undrar om jag sticker ut hakan nu :-/

Åter igen har jag börjat fundera kring bloggens utformning.
Jag läser en del bloggar till och från och de är oftast nischade. Bloggar om skolutveckling, sociala medier, IT-teknik, böcker  e.t.c. Kanske, eller snarare så ÄR, dessa bloggar mer besökta än min egen, speciellt bloggar som har en röd tråd i allt som skrivs. Så funderingarna går kring om även jag ska nischa in mig, men det är någonting inom mig som skriker NEJ, NEJ, NEJ! Det vore inte du!

Bloggen är och förblir nog delvis en spegelbild av min inre smältdegel, där det är många tankar och idéer som ska samsas på ett och samma lilla ställe :-D

bookline

Uppenbarligen kan jag inte låta bli att införskaffa nya böcker…
Någon liten bok i månaden och nu är det ju bokrea också, så varför inte passa på? Sedan ska ju alla hinnas med att läsas också. Nåja, jag hinner nog :-)

När jag och min älskade ängel var till Stockholm så inhandlades en bok.
Dock måste jag tillägga att årets bokrea varit lite av en besvikelse. Inte alls så mycket intressant som tidigare år. Nu är ju smaken som baken och ni läsare kanske tycker annorlunda. Nåväl, boken som inhandlades heter Bestäm dig, vetenskapen om hur du fattar bättre beslut och är skriven av Peter Tornell.

book

Jag har även beställt Paulo Coelhos bok  Manuskriptet från Accra. Anledningen till detta är att min älskades  kalender, innehåller citat, bland annat från den boken.
Det är mycket bra citat så det ska bli riktigt kul att läsa boken i sin helhet.

books

Som grädde på moset och för allt prat kring E L James böcker, beställde jag även 50 nyanser av honom. Jag låter min älskade ♥ läsa den först, när hon väl får tid över för en bok av den ”sorten” :-D

För att avsluta detta inläggs bokhysteri så ska jag kort recensera boken Pilgrimsresan av Paulo Coelho. Det var första boken av Paulo Cohelo som jag läste och visste inte riktigt vad jag hade för förväntningar.
Jag hade läst citat av honom, kloka sådana och en vän till mig hade läst några av hans böcker, så det var ganska förutsättningslöst jag tog mig an boken.

I korthet handlar boken om Paulos eget sökande efter ”visdom”. Något han tror sig ha som medlem i en katols ordern, men som han uppenbarligen inte har. Utan måste ge sig ut på en pilgrimsresa till  Santiago de Compostela.

Många kloka ord och funderingar får man i boken. Jag kan dock inte säga om boken är vad jag hade förväntat mig, eftersom jag inte ens vet riktigt vad jag hade förväntat mig. En läsvärd bok och som jag gärna rekommenderar.

Pilgrimsresan av Paulo Coelho får av mig 3 stjärnor 3 stars

Pilgrimsresan

Det blir för mig, mer och mer tydligt att vikten av en bokhylla är växande. Jag har ju en så tydlig och klar bild utav bokhyllan ska se ut när den är klar, men den ska byggas också… Det är väl bara att dra på sig snickarbyxorna då ;-)

workline

Jag tänkte skriva ett ord eller två om jobbet också.
Det är i det stora hela mycket inspirerande att jobba som IT/IKT pedagog.

Det jag personligen kan känna och önska är att man skulle ha mer tid och möjligheter att både i ett djupare och bredare perspektiv jobba med en nationell IT-strategier för skolan.
Alla skolor är unika på sitt sätt, men grundläggande förutsättningar och krav borde ändå finnas. Både politiker, kommuner, lärarutbildningar, Skolverket, Skolinspektionen och Datainspektionen måste ro åt samma håll i IT-strategin. Inte att en myndighet förespråkar och den andre stjälper med begränsningar.

Det är en evigt eskalerande utveckling av teknik som barnen i skolan många gånger behärskar bättre än vi vuxna. Det gäller att ta ett samlat grepp om hur vi kan använda all denna teknik för det ändamål skolan har.
Att inspirera barnen, att få barnen att lära sig och att vilja lära sig!
I detta fall så måste jag hänvisa till min f.d. arbetsgivare British Schools som har en mycket bra slogan eller vad man vill kalla det, ”learning is seroius fun”.

Jag kan nästan med säkerhet säga att den slogan kommer från deras drivande och visionäre headmaster Thoms Jarlsbo.

Någon vis man eller kvinna sade, barn tappar inte fokus, dom bara byter fokus till något annat som intresserar dem mer.
Kan vi med dagens teknik, på barnens spelplan, baka in inlärning och utbildning, så att barnen behåller fokus på skolan, på lektionerna, på ämnena? Att ge barnen möjligheter till inlärningssätt som stimulerar, som intresserar och som gör att dom bibehåller fokus på skolan? Jag är övertygad om att det går!

Ett litet steg för att bibehålla inspirationen och motivationen är bland annat SETT mässan som vara i dagarna två. Jag har anmält mig till en av dagarna då det både tar tid och kostar pengar att vara iväg, om än bara en dag.

Sett

Jag ser verkligen fram emot ett flertal intressanta seminarier. Det är alltid bra att få höra andras åsikter och syn på saker och få ett vidgat perspektiv.

videoline

Jag kan inte riktigt släppa detta med veckans video, trots sina brister och begränsningar och i hopp om att det en vacker dag ska bli bra.

Ta det för vad det är, hobby nivå, utan egentlig relevans, men som jag skrivit så många gånger förr, det kommer en dag då det blir bättre, aktuellare och proffsigare. Det gäller ju att öva för att bli bra har jag hört :-)

Inspriationline

Jag lägger in denna lilla rubrik också efter att ha sett ett inspirerande inlägg av Richard Branson på hans webbsida url 10 illustrerade tips för framgång.

Sedan en larvig liten grej, kanske? I förra inlägget skrev jag om en inspirerande föreläsning av triatleten Fredrik Svanberg. Någon vecka efter detta inlägg fick jag en kommentar av honom på inlägget. Kul och inspirerande. Det är bara att ta till sig av alla små saker som kan ge positiv energi!

endline

Precis när träningen börjat gå riktigt, riktigt bra får man sig en släng av förkylning. Typiskt. Några dagar däckad och när jag skriver detta så funderar jag på om jag i alla fall ska orka ta mig en promenad, bara för att hålla igång!

Visst ska man väl kunna träna trots en liten förkylning, men jag känner mig inte riktigt 100% fit for fight, så det får stå tillbaka någon dag eller två.

Långt innan publicering av detta inlägg var jag på benen igen och ”ta i trä” kommit igång med träningen igen, och det går ju riktigt bra! Det gäller att inte tappa kontinuiteten och intensiteten.

Tro det eller ej! För första gången i mitt liv har jag sprungit 1 mil, i och för sig på ett löpband, men ändå… För mig är det en jätte bedrift!

Jag säger som Niel Armstrong, eller nästan i alla fall…
It’s a small step for man, but a gigant leap for my kind :-)

Det tog mig 72 minuter att fixa milen och min kropp känns ju därefter!

Jag skrev tidigare i inlägget om två målsättningar. Midnattsloppet och Lidingöloppet. Jag kan säga att Lidingöloppet känns rätt avlägset just nu :-D
Men… Skam den som ger sig!

Nu ska jag pressa ur det sista ur kroppen, de sargade knäna, de stumma benen och bokstavligen krypa ner i sängen hos min älskade ängel 

”Framgångens hemlighet är att aldrig, aldrig ge upp”
/ Wilma Mankiller

icon

