header

Jag fattar bara inte… Hur kommer det sig att träningen går så upp och ner? Ibland kommer man igång och kör 2-4 gånger i vecka för att sedan förfalla ner till en gång i veckan, om ens det. Varför denna konstanta berg och dalbana?

Här om dagen var vi lite i valet och kvalet om vi skulle åka till gymet eller inte, då träningen varit sporadisk senaste veckorna. Istället valde vi att åka på en inspirerande föreläsning på Hallstahammars bibliotek av Fredrik Svanberg.
Fredrik är tiratlet som precis som jag, passerat den magiska gränsen 40 år ;-)

Fredrik förläste bland annat om sin bana, från överviktig, lat medelålders-man som satte ner foten och bestämde sig för att följa sin dröm.
Drömmen att må bra, ha ett bra liv och samtidigt en dag lyckas genomföra en triathlon tävling, och inte vilken som helst utan Ironman på Hawaii.

Fredrik Svansberg

För detta krävs en ganska omfattade ändring av sina vanor, det krävs tydliga mål, delmål och en otrolig motivation och uthållighet.
Summa summarum av Fredriks föreläsning är att den var bra och inspirerande. Kanske den sparken i r**** jag behöver?
Passa även på att kolla in Fredriks blogg link http://svanbergtriathlon.com/

Kontentan och tankarna kring min träning är att återta kommandot och träna mer regelbundet. Jag ska även börjar träna med min son Gabriel, både han och jag behöver ju röra oss. Likaså promenera/springa med dottern Amanda, kanske även gymma framöver.

Som en sist lilla punkt på inledningen kan jag även berätta att jag börjat titta på löparskor… Det är mer än en djungel, det är Amazonas!
Jag får nog lyssna till någon kunnig på detta för i mina säkerligen 10 år gamla skor, så pallar inte mina knän och benhinnor länge till. Suprise, suprise? NOT!

food line

Mat har väl alltid varit kul till en viss gräns, att äta i alla fall, men sedan några år tycker jag faktiskt till och från, om omständigheterna och lusten faller på att det är riktigt kul att laga mat också.

Jag tycker om kokböcker… Att titta på eller i, men jag använder dom inte :-)
När jag lagar mat är det alltid ad hoc, det är bara experimenterande.
Likväl är det kul till och från, sedan är väl resultaten långt ifrån alltid så bra, men, men… Försöka duger, heter det väl?

Sedan kanske inte variation är mitt kännetecken, det blir väldigt mycket pasta. Det är fläskfile pasta, det är pesto pasta och pasta i alla möjliga former…
Ett av mina djärvare drag den senaste tiden är dock min apelsin-marinerade kyckling med pinjenötter. Resultatet var väl kanske inte femstjärnigt men man måste ju steppa ur sin comfort cooking zone :-)

orange_chicken

En sak som jag funderat lite över den senaste tiden, speciellt efter förläsningen på Hallstahammar bibliotek är om min kost, speciellt för träning… Jag har alltid fått höra och tvivlar inte egentligen inte på att jag är så kallad ”hard gainer” och att min ämnesomsättning är så hög, vilket gör att jag har väldigt svårt med viktuppgång, oavsett om det är i muskelmassa eller fett.

Jag har således alltid fått höra att jag ska äta kolhydrater i massor och som kosttillskott. Gainers och ännu mer gainers. Tänk om det inte är medicinen, kanske det ska vara proteiner i massor istället? Whey, whey, whey…

Jag kan iallafall konstatera att minst 90% av det som kommenderats mig i form av kosttillskott, har haft liten eller ingen effekt what so ever!

Book line

Jag bryr mig inte mycket om reor, men bokrean, den tycker jag verkligen om :-)

Nu behöver jag inte alltid handla på bokrean, utan bara planlöst få gå runt och botanisera bland alla böcker. Sedan måste det väl erkännas att det är väldigt lätt hänt att man köper en bok eller tre… Eller fler… Eller rentutav många :-)

Efter en liiiten, liiiten vända på bokrean i Västerås, så råååkade jag komma hem med dessa tre intressanta böcker.

Mord i folkhemmet av: Lena Ebervall & Per E Samuelson

book
Jag hade precis sett ett avsnitt av Veckans Brott med en av mina favorit personer, Leif GW Persson, där dom tog upp mordet på 10 åriga Gerd och senare det så kallade Fjugestamordet.
När jag sedan, av en händelse såg denna bok på reans så redan innan jag läste på baksidan fick jag intryck av det hade med ovanstående att göra, så det ska bli intressant läsning om ett historiskt svenskt kriminalfall. (Boken är skriven i romanform med research materialet är gediget).

Interventioner: ett liv i FN:s tjänst av: Kofi Annan och Nader Mousavizadeh

book
En man som jag är mycket imponerad av! Med över 40 i fredens tjänst, då framförallt som generalsekreterare för FN. Tillsammans med FN har Kofi Annan även mottagit Nobels fredspris år 2001. Det blir en mycket intressant och lärorik läsning om en väldigt intressant man.

Hypnotisörens hemligheter av: Fredrik Praesto

book
Finns det möjlighet att bli mer kreativ, prestera bättre och ändra invanda beteendemönster? I Hypnotisörens hemligheter får du del av redskapen som hjälper dig att nyttja dina resurser maximalt.
Genom att arbeta med självhypnos kan du nå ett djupare medvetandetillstånd som är idealiskt för att åstadkomma förändring. Detta är lite av beskrivningen på boken Hypnotisörens hemligheter. Den ska bli riktigt spännande att läsa!

Jag har just läst ut boken Den rikaste mannen i Babylon. En bok med visheter om pengar och att bli rik, från antikens Babylon.
Texterna sägs komma från lertavlor hittade vid utgrävningar där Babylon en gång låg, det vill säga vid floden Eufrat, och ca: 10 mil söder om nuvarande Bagdad i Irak. Sedan är nog texterna justerade för berättarform, men men…

Själva boken då? Tja… Jag vet inte! Det fanns vissa saker att ”tänka till” kring, men i det stora hela var det ganska ”självklara” saker som dessutom måste omsättas i dagens situation. Babylons storhetstid låg väl ungefär 500 f.Kr. Alltså för ca: 2500 år sedan! En del har hänt i ekonomibranschen sedan dess!

Den rikaste mannen i Babylon

Boken i sig får av mig endast rating
Jag har läst betydligt bättre och intressantare böcker än denna, så betyget kan inte bli mer än så. Dock är ingen bok någonsin läst i onödan :-)

I skrivande stund har jag just börjat läsa Paolo Cohelos bok, Pilgrimsresan. Jag lär få all anledning att återkomma till den i ett senare inlägg. Jag kan i alla fall säga, so far so good!

Stockholm line

Som födelsedagspresenter och julklappar hade jag och min älskade ängel fått biljetter till musikalen Priscilla på Göta Lejon och till detta en övernatting på hotell. Bland alla de hotell som fanns att välja på runt om i Sverige via My Day, en natt på hotell så valde vi att kombinera presenterna. Priscilla på Göta Lejon och övernattning på hotell Söder i Stockholm.

Jag vet inte om jag någonsin kommer bli någon musikal människa, men det är annorlunda. Och hur var det nu med att steppa ur sin comfort zone…

Det vart en weekend som gick mycket i matens-tecken!
Vi gick mest i mataffärer. Cajsa Warg, vilken atmosfär, vilken butik, Saltå Kvarn, Urban Deli… Så många underbara små matbutiker!

För att inte tala om den mat vi ätit! Middagen innan föreställningen åt vi på
La Cucaracha på Bondegatan. Vi kan varmt rekommendera La Cucaracha,
så enormt goda tapas rätter. Ett tips är att testa räkorna i vitlök!

Söndagens brunch intogs på rekommendation på Kvarnen som man hittar på Tjärhovsgatan. Beställ bord, det är bara ett tips!
En buffé med så mycket god mat, så det är svårt att beskriva. Kött, fisk, fågel, ja allt fanns och vi åt och åt och det känns som vi kommer vara mätta i veckor.

Kvarnen
Brunchen avslutade vi med lite äppelpaj med vaniljsås och en liten pannacotta.

Tack för en otroligt underbar weekend! EVERLASTING LOVE MY ANGEL 

video_line

Note! Veckans video är gjord innan vi var till Stockholm, just to get it done…

Detta eviga, veckans videos vara eller inte vara…
Jag provade att installera Pinnacle Studio 16 på min Acer Aspire S7, men får dessvärre ett mycket kryptiskt felmeddelande. Jag har inte haft orken eller lusten att börja felsöka det heller ännu. Detta medför att veckans video fortfarande filmas till största del direkt i Bambuser. Inget extra bling bling :-)

End line

I vanlig ordning så tar mina inlägg lång, lång tid att skriva av olika anledningar, mest på grund av tidsbrist. Sedan finns det ju alltid en hel del saker som bara måste gå före bloggen, så ibland får bloggen helt enkelt stryka på foten.

Då detta inlägg är ett av de inlägg som tagit evigheter att skriva så ska jag tillägga lite om träning. Sedan jag skrev stycket om träning i början av inlägget så har en del positivt hänt och vi har fått upp ångan! Spott, spott, ta i trä!

  • Det har blivit mer regelbundet på gymmet senaste veckorna
  • Jag och min son Gabriel har kommit igång på gymet tillsammans
  • Övertalad av min älskade ängel  att följa med på skivstångspass *pust*
  • Jag har börjat springa 2,5:an ute redan, årstiden till trots

När man väl är igång och man har flyt i träningen så är det ju bara så roligt!
Nu gäller det att hålla i detta med kontinuiteten, intensiteten och variationen!

Jag skrev det redan i förra inlägget, bloggen fyller fyra år. Nu har den fyllt år och en liten men uppskattad gest från WordPress var detta meddelande!

4 years

Även om den är auto-genererad och även om den är betydelselös egentligen, ger det en liten knuff i ryggen, att fortsätt blogga, and i guess i will, for now!

CTRL+ALT+DEL, nu stänger jag butiken och kryper ner hos min älskade ängel 

”A comfort zone is a beautiful place, but nothing ever grows there”
/ Okänd

icon

