Dalarna header

Även om tavlan ”frukost under stora björken” är av konstnären Carl Larsson som geografiskt bodde närmare Falun än Leksand, så får Carl Larsson tavlan vara header för detta inlägg, som är tänkt att slutföras i just Leksand.

Motivet får mig att minnas min barndom på släktens gård, Juresta i Södermanland. Inte för vi hade sådana kläder eller fikade på just det sättet, men någonting får mig ändå att känna en viss samhörighet med målningen.

Vad har då Leksand och Dalarna med bloggen att göra? Jo, så här enkelt är det! Denna gång är min älskade ängel och utbildar gymnastikledare i Leksand och jag passar på att vidga vyerna, så jag följer med :-)

hotell line

Ibland blir ju saker bättre än det var planerat!
Från att ha varit bokade på ett vandrarhem, som av någon anledning vart fel, så fick vi istället ett rum på Korsstäppans Herrgård! What a stroke of luck :-)

Korstäppans Herrgård

Som de simpla medborgare vi är, så fick vi dock ett rum i flygeln. Inte fy skam det heller, men internetuppkopplingen var dock från 1900-talets början, alltså helt obefintlig… Snacka om handikappad man blir :-/

Jag är helt övertygad om att det är vackrare på sommaren, men det vore synd att klaga, det är ju inte varje dag man bor på en herrgård!
Men… Det absolut viktigaste av allt, är att jag får vara tillsammans med min älskade  kvinna sen spelar det ingen roll om det är slott eller koja!

På hotellet fanns i alla fall TV4 som jag då vart tittande på.
Såg en repris av ”en resa för livet” och dom är med SOS-barnbyar i Manilla och besöker gatubarn. Det fick mig så ledsen, så tårögd, så hjälplös. Så sitter jag och gnäller på en internetuppkoppling på en herrgård… Va fan är fel med mig?

book line

Det är för mig en gåta hur läsandet kan gå i sådan perioder, sådan höga berg och djupa dalar. Jag har många, många böcker att läsa och alla är de väldigt intressant! Likväl tar t.ex. TV zappande bort fokus och glädje i läsandet.

Är lösningen att ta bort TV’n? Nej det tror jag inte! Kanske skulle jag, som för barnen införa TV tid…  Är det medicinen för en man på 40 plus..? …Nja :-/

Bli en vinnarskalle av Olof Röhlander, en mycket lättläst bok med många konkreta tips. Olof skriver på ett enkelt sätt och med ett enkelt språk och om situationer som är lätt att ta till sig och som man känner igen sig i. Om du letar efter en bok om och i positiv anda, så är denna bok bra att börja med.
Inte allt för djup eller för psykologiskt analyserande *ha ha*

 Bli en vinnarskalle
Boken ”Bli en vinnarskalle” får av mig rate

Betyget baserar jag på att boken är lättläst, har konkreta tips, inte är psykologiskt djup och att språket är enkelt.

Alla kan hitta sitt kapitel, eller sin del i boken, så igenkänningsfaktorn är hög. Alla har vi upplevt, om inte allt så delar av det som Olof skriver.


Och nu då… Nu är det bara att välja och vraka vad som ska läsas här näst…

books

Det finns ju en och annan bok att välja på, så läs-lös behöver jag inte vara.

För ett litet tag sedan köpte min älskade en jätte fin kalender som hon antecknar i på kvällarna, summerar dagar och lite så.
En jätte fin anteckningsbok och dessutom innehöll den citat av Paulo Coelho. För 44 kronor styck, beställde jag Alkemisten och Pilgrimsresan som pocket från Adlibris. Ett överkomligt pris… Det ska bli spännande att läsa.

paulo cloeho

Jag hade även hört min gode vän Peter prata ganska väl om dessa böcker, så jag tänkte, varför inte, det kan inte skada att läsa dom.

…Och av bara farten råkade jag beställa ”Ledarskap på apstadiet: evolution för chefer och ledare” av Tommy Lundberg och Ola Berggren” också. Ooops :-)

ledarskap

Boken verkar både rolig, intressant och lärorik, för både mig själv och min älskade  ängel. Så för 55 riksdaler är nu boken på väg med posten till oss.

Och jobbrelaterat borde jag ta mig an följande tre böcker… Först! Det finns många mer men dessa ligger redan och väntar på läslistan…

IT-books

Sedan ska tilläggas att rubriken är en lögn, jag har inte byggt bokhyllan ännu utan böckerna ligger i en enda stor hög, eller två… Men..! Den ska byggas :-)

DU line

Detta med högskolan är som en illasinnad följetong, som aldrig verkar ta slut… Nu ska jag inte klaga för att det är till och från väldigt kul och lärorikt, men jag önskar jag var med studiemotiverad, hade mer driv och kraft. Jag får se till att ta lärdom av tipsen från Olof Röhlanders bok :-)

Hur som helst så fick jag tummen ur ***** för någon vecka sedan och gjorde inlämning 4 och en online tenta i delmoment 4. Inlämningen var om forms och html 5. Samt en tenta med 30 stycken frågor. I passed check

Och nu när ångan är uppe har jag även tagit tag i delmoment 5. Dock är detta en samarbetsuppgift, på distans, men individuell start och studietakt, så jag inväntar vilka jag ska samarbeta med. Delar av färdigställande av denna kurs ligger således lite utanför min kontroll, men det är bara att gilla läget :-)

Kontentan av inlämningsuppgiften för delmoment 5 är att den är omfattade i form av dokumentation, korrespondens och specifikationer av en webbplats.

veckans video line

Här om veckan var jag på ett spännande möte om ett spännande projekt som heter Hallstahammar Play paly
Projektet i sin helhet handlar om att skapa ett all-aktivitetshus/kulturhus, där bland annat möjligheter till att videofilma och redigera kommer att finnas. Detta inspirerade mig till att låta veckans video vara kvar ett tag till.

Om det fanns lite mer substans i veckans video, och vem vet, det kanske kommer, så är det inte omöjligt jag vid något tillfälle kommer prova att spela in veckans video på ”kulturhuset” i Hallstahammar.
Möjligheten till bättre kameror, ljus, greenscreen och videoredigering.

Kära läsare, jag kunde inte låta er bli utan denna bild. Vad gör man inte för konsten? Jag frågar bara, Lars von Trier vem är det?

Korstäppans Herrgård

Detta mitt herrskap är ingen Hollywood produktion vi talar om, det är faktiskt inte ens lågbudget. Det är ingen budget alls :-D

heart line

Jag är inte mycket för alla dessa ”specialdagar” det är kanelbullens, det är fars och mors dag, det är Gustav Adolfs dagen, till och med geléhallonens dag?
Ja ni läste rätt, geléhallonens dag inträffar den 15/2… Jag avskyr geléhallon!

Nu är det dock lite annorlunda, fredagen den 14/2 är det alla hjärtans dag!
Kan man begära mer än att få spendera alla hjärtans dag, med sin älskade ängel  på en herrgård i Dalarna. Nej det kan man knappast göra!

halsband

Jag funderar på om det inte börjar bli hög tid att komplettera min älskade ängels  halsband med något vackert tillhörande smycke ;-)
Nu behöver inte detta ske på alla hjärtans dag naturligtvis, då jag älskar min underbara ängel  alla dagar om året!! Det är gränslös kärlek  24/7365

end line

Det är dags att runda av härifrån Leksand och Siljans stränder…
Även om det var februari och årstiden inte är den roligaste så måste jag säga det är oerhört vackert här! Jag kan bara tänkta mig våren och sommaren här!

By the way, 24/2-2014 fyller bloggen 4 år. Det trodde jag nog aldrig när jag började blogga. De två första meningarna som skrevs i bloggen var dessa:

”Skapade ett konto på Wordpress, får se om jag kommer använda det eller inte. Blogga har ju visat sig inte vara min starka sida alla gånger…”

För övrigt bestod första inlägget av hela fyra meningar, varav citatet var två :-)

Vänner, bekanta, kamrater och kära läsare, nu ska jag ta min älskade  ängel hem till Västmanland på ett lugnt och trafiksäkert sätt. Vi ses igen Dalarna!

Ps: Allt detta fick publiceras när jag var tillbaka i hemmets lugna vrå igen, då uppkopplingen på hotellet i Leksand var obefintlig… Minuspoäng för det!

Du vet du börjar bli gammal när ljusen kostar mer än tårtan / Bob Hope

dalarna icon

