Ernst

Jul, jul, strålande jul, glans över vita skogar ♫♫ Och en julpysslande Ernst ♫♫

Ernst Kirchsteiger… Är karln verkligen så helylle? Ibland önskar man att man var så helylle som Ernst! Kan en man verkligen vara så glad och pysslig hela, hela tiden? Har han någonsin skrikit åt h-vete med dig, din Schweinehund?

angry Ernst

Allas vår julpysslande helylle Ernst ger fingret till hela svenska folket…
OBS! Bilden är tagen helt ur sitt sammanhang, men den är inte fotoredigerad :-)

Det är en man som fascinerar, så långt ifrån macho man kan bli och fullt nöjd med det! Jag inser att jag själv inte är i närheten av honom och aspirerar inte på att vara det heller, men han upplevs verkligen bekymmerslös!

Nu känner jag inte att jag vill vara en Ernst, men jag kan inte låta bli att le lite när jag ser honom på TV. Denna mys pys gubbe som verkar väcka så många olika känslor, allt från beundran till avsky. Själv blir jag inte klok på mannen :-)

Eller som Ernst säger:
”Jag hoppas det uppstår en viss förvirring. Det vore skönt.”

star line

Jag önskar mig fred på jorden och lycka åt alla, men vem önskar sig inte det?

Jag vill inte vara domedagsprofet så här i juletider, eller aldrig för den delen, men jag tror mänskligheten står inför några ganska allvarliga beslut som det måste tas ställning till! Det finns idag en liten procent som lever i överflöd och en oerhörd mängd som lever i fattigdom och misär.
Vi måste jämna ut dessa odds, på ett rättvist, miljövänligt och långsiktigt sätt.

Missförstå i mig rätt, jag önskar mig ekonomiskt oberoende och kunna göra det jag vill, men jag behöver inte 9 bilar, 9 hus, 9 båtar och dyraste kostymen!

Det må låta som en utopi men jag tror att, för att komma till rätta med många av dagens problem rörande ekonomiska orättvisor, miljöproblem e.t.c. så måste vi ändra inriktning…

Vi måste satsa på forskning, utveckling och användning av förnybar energi. Sol, vind och andra möjligheter vi ännu inte upptäckt. Vi måste få stopp på användandet av kol och annan energi som förstör vårt klimat och bidrar till miljöförstöring i alla dess former.
Jag är naturligtvis medveten om att detta är jätte svårt och alla försök till dylikt kommer motarbetas av bl.a. oljebolag, gruvbolag och andra som utan skrupler och tanke på kommande generationer, skor sig på mänsklighetens behov av energi, men man ska aldrig sluta drömma, man ska aldrig ge upp!

Detta innebär ju att jag själv som första steg måste bli mer miljömedveten.
För jag kan ärligt säga att jag kunde vara betydligt bättre på att dra mitt strå till stacken, och man ska ju leva som man lär, eller hur…

Jag tror också, hur mycket sience fiction det än må låta att mänskligheten måste börja se utanför planeten Tellus… Vi har en eskalerande befolkningsökning, vi har miljöförstörelse, vi har brist på mat och rent vatten.

Kortsiktigt skulle det som jag ser det innebära jobb. I alla sektorer från utbildning till forskning till industri och produktion. I långa loppet kanske möjligheten att kolonisera en annan planet?
Jag vet det låter som sience fiction men även stora kända män som Sir Richard Branson är inne på detta spår. Han har ju gått så långt så han har sitt företag Virgin Galactic, som framgångsrikt driver raketforskning.

Virgin Galactic

Ja kan tyckas vara alldeles för inspirerad av National Geographics, Discovery Channel och Illustrerad Vetenskap men den kände fysikern Stephen Hawking säger om mänskligheten klarar de kommande 200 åren bör vi vara OK.
Med tanke på krig, epidemier och sjukdom, svält, fattigdom, naturkatastrofer och miljöförstörelse, så är 200 år en lång tid. Har vi tid att vänta?

Stephen Hawking är ju inte tappad bakom en vagn, så han har nog en poäng…

Oj så domedagigt det vart så här i decembermörkret, det var inte min mening. Det är snart tredje advent så då tänder vi ett ljus till så blir det ljusare :-)

Skämt åsido, jag hyser tro och hopp om mänskligheten bara vi bryter lite av vårt konsumtionsleverne, tänker på moder jord och delar med oss till de som har det sämre och jämnar ut alla odds.

Eller som Ernst säger:
”Varför gå den logiska vägen när det finns så många andra vägar?”

skol line

Jag vet att det var ett dåligt försök till ordvits… Lika illa ställt är det med skola i vårt avlånga land om man får tro undersökningar, politiker och lärare…
Nu tror inte jag det är riktigt så illa, men de olika parterna pratar inte samma språk, de tittar inte på samma saker och kommunikationen blir fel.

Visst kan det göras oändligt mycket inom skolan vare sig skolan drivs statligt, kommunalt, privat eller i form av någon stiftelse. Argumentet att privata friskolor bara är ute efter vinst tror jag inte på och även om så vore fallet, skulle ju inte en återgång till endast kommunala skolor göra undervisningen bättre. Bara för du förbjuder en sak blir ju inte en annan bättre per automatik!

Nu visar PISA, Programme for International Student Assessment som är ett OECD-projekt, i korthet detta; Svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap fortsätter att försämras.

Det är oroväckande, det är jätte tråkigt och vi måste hitta en lösning på detta. Jag vet att politikers eviga debatter, tjafs och smutskastning och försök till skolreformer inte är svaret på frågan.
Jag har inte alla svaren och hävdar inte att mina åsikter är de korrekta, men min fasta övertygelse för att få upp resultaten i framtiden, så måste skolan bli roligare, intressantare och mer stimulerande för eleven.
Jag menar inte att eleverna ska ha disco varje dag eller spela fotboll eller World of Warcraft på lektionerna. Jag menar att sättet att lära ut måste uppmuntra till att vilja lära sig mer hela tiden. Inspirerande och stimulerande! Jag återkommer till ordet glädje hela tiden! Några, enligt mig viktiga punkter:

  • Glädje och lust att lära, gemenskap och ansvar för alla, mot alla
  • En röd tråd genom allt som görs, anledningar till varför
  • Lyhörda lärare, som är duktiga och inspirerande pedagoger
  • Bra och stimulerande arbetsro och arbetsmiljö
  • Inspirerande lektioner som ger lust att lära mer
  • Rättvisa och tydlig information
  • Valmöjligheter i arbetssätt, olika kognitiva sätt
  • Genomtänkta strukturer för IT inom skolan
  • Lagom stora klasser och genomtänkt schema med tid för lunch åt alla
  • Kontinuerlig omvärldsanalys och samhällsdebatt med alla på skolan

Detta är bara ett fåtal punkter jag tagit med och de kan tyckas självklara. Dessvärre är dom inte det! Jag vet, då jag både jobbar inom skola och har barn i skola att detta inte alltid är fallet. Sedan finns det en oändlig mängd anledningar till varför det är som det är, varav den största boven är bristen på pengar, men det är bara en av 1000 anledningar och bortförklaringar!

I ett senare inlägg får jag förklara närmare vad jag menar med dessa punkter, då vissa kan verka konstiga, eller? Som t.ex. ”Kontinuerlig omvärldsanalys och samhällsdebatt med alla på skolan”. Jag tror att diskuteras det vad som händer och sker i vår omvärld, både nära och långt bort, på alla plan, så kan vi utveckla mer ansvarstagande och empatiska människor.

Detta bör göras regelbundet varje vecka, gärna i forumform, med en panel eller liknande… Jag har inte formen helt klar för mig i huvudet, men det bör inte bara ske som en kort liten passus på en SO lektion eller liknande…

Jag får återkomma till dessa punkter längre fram, då detta blogginlägg annars blir olidligt långt och ni står ändå ut med mycket, som orkat läsa ända hit :-D

Jag skulle nog satsa på att skiva ett helt blogginlägg om bara skolan, men jag skjuter på det tills efter jul och nyår, det finns planer i mitt huvud, storslagna, grandiosa planer, tajmat och klart, in i minsta detalj… Nää inte riktigt :-)

Eller som Ernst säger:
”Man måste se kuddarna som en orkester.”

video line

Likt Arne Weise på julafton, även om det nu inte är Arne längre, så är naturligtvis även veckans video en tradition och ett måste i bloggen :-D

Jag hade tänkt att ha tomteluva på mig, men min fåfänga förbjöd mig att sjunka dithän. Ni får nöja er med att jag var orakad som självaste tomten :-)

Eller som Ernst säger:
”Någon har tittat på mossa och gjort ett tyg av det.”

Higgs line

Den 10:e december var det i vanlig ordning dags för Nobelpris-utdelningen och efterföljande bankett. Vi följde banketten i hemmets lugna vrå med en trerättersmiddag som min älskade  gjort, en tisdag till trots.
Då det var just tisdag, så vart inte klädseln, långklänning och frack :-)

Priset i fysik gick till François Englert och Peter W. Higgs för upptäckten av Higgs-boson partikeln, och det är inte ens någon ide att jag försöker förklara vad det är, för det fattar jag inte *haha*

Noble prize 2013

2013 års Nobelpristagare i fysik, Peter W. Higgs och François Englert.

Hur som helst finner jag det intressant då det innebär framsteg inom mänsklighetens kunskap om universum och det intresserar mig mycket.
Under en intervju med Peter Higgs på Nobelbanketten sa han en sak som jag gillade… Han tycker om geometrisk mattematik och symmetrisk mattematik.

Själv suger jag på mattematik men gillar geometri och symmetri så vi har ju lite gemensamt ändå, om än väldigt lite…
Vem vet, någon gång, långt fram i den okända framtiden kanske man hittar en Higgs-Öhrndalens symmetrisk-geometrisk partikel, chansen är väl lika liten som själva Higgs partikeln i sig, men… Man vet aldrig :-D

Eller som Ernst säger:
”Hjärta, hjärna, i nån skön förening där.”

salunhallen

Morbid rubrik men det var inte meningen… Egentligen handlar det hela om att jag tycker det är så kul att Västerås åter igen fått en saluhall.
Uppenbarligen har det ju inte fungerat tidigare, bland annat då det låg mitt i centrum, i postgallerian. Dock tyckte jag inte det var en saluhall i ordets rätta bemärkelse. Det saknades massor för att kvala in som saluhall, tycker jag.

Saluhallen

Nu har det öppnat en saluhall en bit utanför centrum, i gamla slakteriområdet. Lite offside men enligt uppgift så tror grundarna av detta på läget, mycket för möjligheten till parkering alldeles utanför.
Jag hoppas verkligen dom har rätt, vi behöver en saluhall i Västerås!

Eller som Ernst säger:
”Man känner aldrig sig så rik som när man plockar ut färskt bröd ur ugnen.”

end line

Jag tror jag ska göra som följer, om inget oförutsett inträffar, så tar nu denna blogg jullov och återkommer efter nyår.
Jag ska istället bara läsa som avkoppling. Först ska jag läsa ut Napoleon Hills bok ”Att överlista djävulen”, i vilken jag bara har några kapitel kvar för sedan, under den lilla ledighet jag har läsa ”Bli en vinnarskalle” av Olof Röhlander.

Hill och Röhlander

För att inte förfalla helt och för att rensa ut köttbullar, prinskorv, julskinka och allt annat av julens läckerheter hoppas jag hinna ett antal gånger till gymet under mellandagarna. Allt annat vore stor synd och skam!

PISA undersökningar, Higgs partiklar och allt där i mellan, nu lämnar jag det därhän och lägger mig hos min evigt strålande stjärna i mitt eget universum 

”Vitt är vitt bara så länge man själv bestämmer att det är vitt”
/Ernst Kirchsteiger

santa

