header image

Ju äldre jag blir, och jag är ju inte lastgammal… Eller :-) så bara känner jag hur skönt det är att vara i hemmets lugna vrå, få ligga på sängen och läsa en god bok, mysa och vara tillsammans med min älskade ängel 

Ibland och faktiskt allt oftare slår den tanken mig, vilken livskvalitet jag upplever med en god bok, tillbakalutad och min älskade kvinna  hos mig. Fart och fläkt känner jag inget större behov av längre, visst kan ståhej vara kul ibland, men det är inget jag längtar till längre, så här på ålderns höst :-D

Om jag nu ska öppna portarna, sänka bryggan över vallgraven och ge mig ut, så gör jag det helst för att resa. Att resa är också mat för själen. Tyvärr är det alldeles för sällan det finns ekonomi och tid för att resa dock… För stunden!

På ålderns riktiga höst, eller om jag ska mynta ett nytt uttryck, på ålderns vinter så vore en dröm att kunna sitta tillsammans med min älskade  med en kaffe, en god bok i haden, på en terrass vid ett vitkalkat hus på sluttningarna på Karpathos, med blick utöver Egeiska havet. I have a dream!

bygga line

…Och bygger en bil…

Nej det gör jag verkligen inte, men har så många idéer och planer på saker jag vill bygga så jag funderar på hur jag ska få plats med bandsåg, fräs, planhyvel, pelarborrmaskin och allehanda snickerimaskiner och verktyg i vardagsrummet?

Dels har jag tidigare bloggat om min önskan att bygga min egen bokhylla, men inte riktigt får tummen ur… Men skam den som ger sig, en vacker dag ska den bli av, sanna mina ord :-)

skisser

Utöver det så vill jag bygga våra egna sängbord. Vi hittar nämligen inga som passar och som vi gillar… Så min vana trogen har jag skissat och ritat på olika varianter. Jag får scanna in ritningen till ett kommande inlägg eller så tar jag tag det faktum att nu återstår bara det praktiska… Hammare och såg fram…

Det enklaste, likväl ännu inte genomförda är en hylla i köket. En hylla för fina kokböcker. Inte för att vi speciellt ofta läser i kokböckerna vi har, men många är väldigt vackra och skulle passa så bra, som bea till biffen kan man säga :-) talat line

Jag har surfat runt på en del bloggar, jag har ”klickat” mig vidare från Twitter och börjat funderat på om även jag skulle börja skriva mer nischat, skriva ”seriösare”, mer renodlat om skola, skolutveckling, skolpolitik, IT och teknik, men jag tror inte jag skulle tycka det var speciellt kul, speciellt länge…

Dock är jag ganska övertygad om att min spretiga blogg med dess vitt skilda innehåll gör den till en mindre besökt blogg. Med en mindre besökt blogg är det mindre troligt att man kan tjäna någon peng på bloggen… Å andra sidan vet jag inte heller hur pass benägen jag är på att anpassa bloggen för reklam eller att skriva ”sponsrade inlägg”, det skulle kanske kännas som om jag tappade själva grundidén med skrivandet då. Originalitet.

Med originalitet menar jag då att jag skriver om och hur jag vill om det som faller mig in, jag lägger ner jobb på grafik om jag känner för det, jag har inga speciella publiceringsdatum o.s.v. I do it my way som Frank Sinatra skulle sagt!

En annan sak som är lite irriterande, är de faktum att mallen som jag använder för denna WordPress-blogg inte är responsiv. Den anpassar sig inte efter vilken sorts enhet och dess skärmupplösning man surfar in med, smartphone, platta eller dator. Detta gör att utseendet på bloggen ser riktigt illa ut på t.ex. på en Iphone. Notera hur bilderna (stjärnorna) inte ligger i linje med texten, fast det är gjort med tabeller för att fungera, och detta är bara ett exempel…

Bloggen på en Iphone

Nu är detta fullt möjligt att åtgärda detta, så jag ska egentligen inte gnälla, men jag vet ärligt talat inte om jag ids byta template…

Det ligger så mycket jobb och tid bakom grafik i bloggen, storleksanpassade bilder e.t.c. och jag vet inte om jag orkar börja om…

Jag vet helt enkelt inte om det är värt att leta och anpassa allt efter en ny mall? Det känns som det är för mycket jobb och jag vill inte alla mina inlägg från tidigare år, ska drabbas av att eventuellt inte passa in i nya mallen…Nåväl, för stunden får det vara som det är…

Jag anmälde mig till en tjänst vid namn Blogvertiser. Bland annat kan man anmäla intresse om att skriva ”sponsrade” inlägg om allehanda saker…
Om man visar intresse eller får ett uppdrag, så har man en viss tid på sig att skriva om den varan, tjänsten eller vad det må vara. Helt fritt, man får skriva bu eller bä om så önskas. Alltså helt din egen åsikt om saken.

logo

Hur som helst, jag fick erbjudande om att anmäla mig till ett antal olika uppdrag, som inte var av intresse för mig, men fick även chansen att skriva om WordPress och webbyrå och webbdesign, som är intressant…
Jag övervägde saken några dagar och trots att jag kan skriva hur jag vill om det hela kändes det som att sälja sig, i just could not do it…

Fast vill du ha möjligheten att tjäna några kronor och inte tänker i mina banor så rekommenderar jag Blogvertiser. Företaget i sig verkar het OK och hade en utmärkt och snabb support på frågor. Enda anledningen att jag inte gör det just nu är för att det inte känns rätt att skriva om någonting eller någon som jag inte har någon relation till.

Om jag en vacker dag får frågan från ett företag som har en tjänst eller som säljer en vara som jag själv har någon anknyting till eller brinner för, ja då får jag ta ett nytt beslut, men för dagen så avstår jag från att blogga på uppdrag.

birthdayline

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är november fyllt av födelsedagar, inte bara fyllde min älskade ängel 25 år för 3½:e, 7:e eller var det 14:e gången ;-)

Även mina barn fyller år i november och här om dagen gick vi ut på restaurang och firade med god mat. Jag kan varmt rekommendera den lilla italienska restaurangen Ruffino i Västerås. God mat och mycket trevlig personal!

Ruffino
Tack mina underbara barn, Amanda, Gabriel och Daniel för en trevlig middag 

Och som om inte november vore presenternas månad så rasar december på med stormsteg mot julafton… Är det inte lite så att december är först 23 dagar stress för att möjligtvis få 1 dag lugn, ro, stillhet och njutning? Ganska dyrköpt lugn, men jag ska inte klaga, det är god mat och mysigt likväl :-)

Julen är barnens högtid, utan tanken på barnen så behöver inte jag julafton i alla fall. Det kan låta tråkigt med det är, as simple as that… För mig.

spikline

Jag antar det räknas som ursäkter men har varit lite krasslig och således har träningen uteblivit… Jag känner direkt både fysiskt och psykiskt när jag varit ifrån gymet i över en vecka, då jag presterar sämre om jag inte har tränat!

Detta om något tycker jag talar för att träning, i någon form borde vara högt prioriterat för alla arbetsgivare. Om inte träning på arbetstid, så en bra friskvårdspeng och verkligen pushande för att träna på något vis. Om än bara promenader med stavar, simning, gym eller yoga… Eller what ever.

Likaså reser detta frågan hur viktig skolgymnastiken är! Sedan om det ska kallas gymnastik eller något annat låter jag vara osagt, men någon form av kontinuerlig motion och rörelse för elever, i alla årskurser!
Förresten kanske det heter idrott nu mer?

Jag vet själv hur pass jag avskydde gymnastiken i skolan, speciellt i högstadiet, men man kanske skulle se över innehållet i gymnastiken och anpassa den mer efter dagens ungdom. Löpning, bollsport, dans och orientering kanske inte är det viktigaste, utan motionen, rörelsen! Viktigt likaså, valfriheten!

Promenader kanske inte ska vara ett ”straff” om du glömt eller struntat i att ta med dig gymnastikkläder… Promenader kanske kan göras organiserat?

Jag har massor med idéer hur ”gymnastiken” i skolan skulle kunna se ut…
Gym, Aerobics, promenader med orientering e.t.c. Jag vill inte trampa lärare på tårna, men i gymnastik anser jag inte att betygen är det viktigaste.

Det är hälsan, att få barn och ungdomar att må fysiskt och psykiskt bra. Att bygga medborgare som kroppsligt likväl om mentalt ska fungera ett helt liv.
Sedan förstår jag naturligtvis att betygen är viktiga, men men…

Om jag fick bestämma helt själv skulle jag försöka integrera idrotten och hemkunskapen. Att köra motion i kombination med kost och psykologi. Att bygga en helhetsbild kring välmående. Inte bara fysiskt utan även psykiskt. Lära ut att äta bra, motionera tillräckligt och ha ett positivt tankesätt.
Att på så sätt bygga och rusta barn och ungdomar för framtiden.

Det kanske verkar konstigt att blanda in psykologi i det hela, men egentligen är det ju självklart. Att utveckla en tro på sig själv gör dig starkare och säkrare för varje dag. Som Gunde Svan sa, hans framgångar berodde på 4% hård träning och 96% på envishet och en tro på sig själv…
M.a.o, bygg självkänsla tidigt, skapa en tro på sig själv och empati för andra!

veckans video line

Jag tror mig ha kommit fram till att jag inte ska spela in videos från flera olika kameror i samma veckans video. Även om möjligheten att redigera finns, skiljer det så pass i kvalitet så det blir inte bra…

Jag kommer hädanefter att antingen spela in via mobilkamera, webbkamera eller någon annan form av kamera. Sedan kan man alltid klippa och redigera i det hela, men en video, filmat med en och samma kamera.
Yepp så får det bli; Tystnad… Tagning… Klappa…

Denna video är gjort med webcamen på min Acer Aspire S7, i övrigt har inga större redigeringar gjorts. Den är endast konverterad till .swf i VideoPad.

Ambitionen och viljan att göra bättre, intressantare och mer innehållsrika veckans video finns, dock verkar tiden inte räcka till riktigt. Jag kan ärligt säga att det inte heller är högst prioriterat, men det kanske kommer…

Nelson Mandela line

Under tiden jag skriver detta inlägg så nås världen av beskedet att Nelson Rolihlahla Mandela har dött, 95 år gammal. Det kan inte sägas nog om vad han betytt för oerhört många människor och för kampen om frihet, demokrati och jämlikhet. En stor man har gått ur tiden!

Mandela RIP

Genom åren tilldelades Nelson Mandela över 250 utmärkelser för sitt arbete för frihet, demokrati och jämlikhet. Han tilldelades 1993, Nobels fredspris.

Tänkvärt och skrämmande är då att inte för ens 2008 ströks Nelson Mandela från USA’s terrorlista, på vilken han funnits sedan 1980 talet…

Några fina ord från några kloka män:

Today we lost not only a great man; we also lost one of the world’s greatest leaders. / Sir Richard Branson

The world has lost a visionary leader, a courageous voice for justice, and a clear moral compass. I have lost a dear friend. / Kofi Annan

From prisoner to president, Nelson Mandela was tireless in his pursuit of equality and justice for all people. / Bill Gates

För er som undrade om den konstiga rubriken på detta stycke så var Nelson Mandela känd som Madiba i Sydafrika, vilket är en hederstitel som användes för att titulera äldre medlemmar av Mandelas klan men som med tiden blev synonymt med Nelson Mandela.

Vila i frid Nelson Rolihlahla Mandela.

book line

Snabbt, snabbt innan jag avslutar detta innehåll vill jag bara rekommendera boken Napoleon Hills Gyllene Regler.
Jag har skrivit om den i ett antal blogginlägg och jag har nu läst ut boken.

Napoleon Hill

Jag kan kort och gott säga, en mycket läsvärd bok med många kloka ord och tänkvärda saker och som jag sa i veckans video, det känns som en bok att plocka fram om ett år igen, för ”återkoppling”. Jag ger boken 4 stars.

end line

Jag påbörjade detta inlägg redan i november och ett tag trodde jag tokigt nog att jag skulle hinna publicera det i november också, men inte helt förvånande vart det inte så… Suprise, suprise, så oväntat det var… Inte :-D

Som sagt så lackar det mot jul och det är väl inte så troligt tiden kommer räcka till att blogga speciellt mycket, men så kan det bli när julen står för dörren!

Vi får helt enkelt se om ni, kära läsare varit snälla och om jultomten hinner komma med något mer inlägg innan julafton.. Ho Ho Ho!

Nu ska jag krypa ner, men inte i MTV Cribs, inte i krubban i Betlehem utan i min egen krubba, i mitt eget hem, bredvid min egen ängel 

“Ge aldrig ett svärd till en man som inte kan dansa” 
/Konfucius

ninja icon

