header

Jag tyckte att rubriken lät kul och tanken med inlägget var att skriva lite om min träning… Det var ett tag sedan jag skrev något om den och det är väl så att den ”rullar på”, varken speciellt bra eller dåligt… Man kunde ju önska större framsteg och bättre resultat men det kommer nog om man inte ger sig! Rubriken får symbolisera att jag slutade idrotta vid 14-15 åldern, för att sedan förfalla fram till 35-40 och nu försöka reparera skadan så gott det går :-)

Poetiskt skulle man kunna dra en liknelse mellan antikens Grekland och sig själv så här, man kan ana storheten i Parthenon men tidens tand har tärt och det går inte till fullo att återskapa dess forna glans *ha ha ha*

Jag måste bara skriva några rader om ”kosttilskotten” jag äter och testar. Frågan jag ställer mig själv är hur mycket nytta dessa verkligen gör? Motvilligt måste jag erkänna att varken ”Pre Workout” drycken, Rage Nitro eller ”hästvitaminerna” i Animal Pak har gjort någon märkbar skillnad… Tyvärr.

Det är svårt som lekman och amatör-gymare att avgöra vilken mätbar skillnad det gör att använda kosttillskott eller inte. Det är ju så många andra saker som spelar in och som egentligen är mycket viktigare! Kosten, regelbundenheten i träningen, upplägg och inte minst vilan. Sedan är det möjligt att dessa kosttillskott gör nytta vid återhämtningen och får uppbyggnadsfasen att påbörjas fortare och minimerar den katabola fasen?

Är det något jag verkligen är dålig på är det kosten! Det är inte att jag äter dålig mat eller äter lite vid middag, men att äta, speciellt frukost och mellanmål. Det kan gå hela dagar och jag äter inte förens middag på kvällen..!
Helt förkastligt!

Jag antar att jag inte är ensam i världen med att ha just kosten som den stora akilleshälen! Det är antalet måltider som är den största utmaningen för mig och jag fattar inte att det ska vara så svårt att överkomma det?

Min kommande målsättning blir:

clock  frukost
clock  mellanmål
clock  lunch
clock  mellanmål
clock  middag
clock  kvällsmål

Detta kan ju tyckas vara självklart för de flesta och speciellt de som tränar, men för mig är det inte så! Lång ifrån alltid i alla fall…

Det kanske låter fånigt med allt detta funderande kring träningen när man passerat 40 och aldrig tidigare varit i närheten av toppform men det är ju onekligen kul om och när man ser resultat av sin träning.
Man mår bättre, man kan öka mängden träning, höja vikter öka antalet reps e.t.c. Så jag resonerar som så här, jag vill uppnå mätbara resultat för jag tycker det är kul och det känns bra! Simple as that!

Sedan finns det en aspekt till utöver mitt egna välmående. Jag vill vara i hyfsad form för min älskade kvinna  Hon ska inte behöva leva med en sunkig gammal lönnfet gubbe som degar i soffan med en påse chips varje kväll *ha ha*

more gym line

Det är extra kul att vara på gymet när jag tränar tillsammans med min älskade ängel  det blir mer stimulerande så än att bara köra själv.

En övning som vi hittat och som är extra bra och tar väldigt bra är att vi står på varsin upp och nervänd bosu-boll (ja det heter tydligen så), som då är en halv boll, hur en boll nu kan vara halv?

Vi kastar en vikt boll på X antal kg i mellan oss medans vi samtidigt gör benböj.

yellow_star  benböj utan boll, upp
yellow_star  ta emot bollen
yellow_star  benböj med bollen, upp, kasta bollen
yellow_star  och börja om…

Jag kan lova att benen skakar som asplöv under övningen för det är tungt! Det är ju ett klart plus att man övar både balans och styrka samtidigt.

Vi har dessutom börjat göra situps på pilatesboll vilket tar extremt i magen. I alla fall tycker vi det och fungerar bättre än vanliga situps för oss, även bättre än någon bänk eller maskin, vilket ofta tar på höftböjaren. Jag själv varierar mellan maskiner och situps med pilatesboll.

Hade jag hört mig själv vid 25 års ålder säga jag kommer göra situps med pilatesboll på Friskis och Svettis hade jag garanterat tagit in på hem för sinnesförvirrade och själsligt störda.
Jag hade bestämt hävdar att en man går inte på Friskis och Svettis och gör framförallt inte situps på en pilatesboll, men tiderna förändras *ha ha ha*

kosttillskott line

Jag är ju något av vad som skulle kunna kallas hard gainer.
Jag har väldigt svårt att lägga på mig muskelmassa. Likväl så är det väl positivt i den bemärkelsen att jag inte går upp i vikt när jag äter godsaker och vräker i mig mat heller. En lyx skulle många säga, och visst kan det var det.

Detta gör dock att det verkar som om de flesta av de kosttillskott jag äter, inte gör någon, eller väldigt liten nytta på mig…

Så det jag nu skriver är baserat helt och hållet på min egen uppfattning.

Rage Nitro Rage Nitro, en ”pre workout drink”…

Det den gör för mig är att den ger aningens stickningar i ansiktet och i händerna, utöver det, ingen märkbar skillnad. Möjligen svettas jag mer. Således ger den inte den extra kick och pump på gymet som man kunde önska.

Över 500kr för 790g, inte värt pengarna!
line
Animal PAK Animal PAK, super-duper-mega-vitaminer…

Mega många och mega stora tabletter i ”praktiska” portionsförpackningar. Inte heller dessa ger någon som helst märkbar effekt på mig… Då är det ändå 11..!! tabletter dagligen med all sköns vitaminer och mineraler.
Jag har ett antal portionspåsar kvar, men har ändå tagit dessa dagligen i över tre veckor och det har som sagt ingen eller minimal effekt på mig!

Över 300kr för 44 förpacknignar, no more!
line
Seious Mass Serious Mass, en gainer.

Denna produkt är den som jag tror och känner mig ha mest nytta av. Hur vida och hur mycket den bygger upp muskelmassa ska jag låta vara osagt, men den ger energi och mättnad efter gymet.

Så detta är hittills det bästa kosttillskottet jag använt. Möjligen är Star Nutritions gainer lättare att blanda och blir inte lika klumpig.

Över 500kr för 5,4Kg, OK då, värt pengen!
line
Mutant Stimutant Mutant –  Stim·u·tant, den heter faktiskt så!

Egentligen ett piller för fettförbränning men som enligt utsago ska:

”ge dig ett intensivt fokus och utveckla intensiv och långvarig energi”.

Ett piller som ska ge en energi och boost? Helt verkningslös anser jag. Både jag och min älskade  har nu testat flera mornar utan någon skillnad. Första gången gav det enkänsla av oro och spritt i kroppen.
Efter det, nada, nicht, nothing, ingenting!

Över 300kr för 90 tabletter…Aldrig mer!

Kom ihåg att detta är hur jag uppfattar och upplever dessa kosttillskott. Det kanske fungerar utmärkt för andra personer, men det får stå för dem.

Jag vet inte om det är så att jag helt enkelt inte är mottaglig för alla dessa kosttillskott, om jag har för höga förhoppningar på dem eller om de personer som rekommenderat dessa tillskott inte varit tillräckligt kunniga? Jag har fått höra varje gång: ”andra som är som du”, ”går inte upp i vikt”, ”dom kan inte bygga muskler” etc. och dom tar dessa och det fungerar jätte bra.
Man kan nog konstatera att jag är en lättlurad och godtrogen kund :-)

Det vore ju oerhört spännande att ha möjlighet att testa några kosttillskott innan man lade ut dessa enorma summor som det blir. Nu har jag av naturliga och ekonomiska skäl inte köpt allt, en och samma månad, men ändå.

Framförallt skulle jag vilja ha möjligheten att testa olika ”PWO – pre workout” innan man investerar så dyra pengar! Så om Gymgrossisten eller MM Sports har lust att sponsra en förfallen medelålders hard gainer som försöker rädda det som räddas kan, kontakta mig!

Jag torde vara en utmärkt reklampelare för super-mega-mirakel-medicin :-D

veckans video line

Den här gången är veckans video lite annorlunda gjord. Den är skapad med både webcam på min Acer Aspire S7 och programvaran Acer Crystal Eye och delar av veckans video är filmat med min Iphone och appen Filmic Pro. Sedan har jag redigerat ihop det hela i programvaran VideoPad.

Det här får jag väl se som ett av de mer seriösa försöken att skapa video. Tanken är ju att jag ska hitta ett koncept som är tillräckligt billigt, tillräckligt bra kvalitet och inte för svårt och omständligt för att kunna skapa videomaterial för exempelvis det flippade klassrummet eller för e-learning.

För att få detta att fungera har det då gått åt:

Icon-Close2  Iphone
Icon-Close2  appen Filmic Pro
Icon-Close2  dator med webcam
Icon-Close2  redigeringsprogrammet VideoPad

Anledningen till att jag valt FilmicPro som app till min Iphone var att jag kunde ställa in vilken aspect ratio jag ville filma med. Likaså kunde jag ställa in detta i programmet Acer Crystal Eye som är medföljande programvara till min Acer-dator. Aspect ratio jag använt är 16:9 och upplösningen 1280*720. Fördelen med detta är att videofilerna från både min dator och min mobil är lika storleksmässigt (inte i Mb nödvändigtvis) och det underlättar vid redigering.

Nu kan man kanske tycka detta verkar dyrt, men de flesta har redan en dator, antingen en laptop där webcam mer eller mindre är standard. Om inte annat kan man införskaffa en webcam till en stationär dator för ett par hundralappar. En Iphone är inte gratis men de flesta har någon form av smartphone och det finns en mängd video-appar till både Iphones och Androider.

Just Filmic Pro kostade 38 kronor. Redigeringsprogrammet VideoPad kostade 200 kronor. Så med befintlig dator och befintlig smartphone, plus programvara för under 250 kronor är detta skapat. Sedan naturligtvis tid och engagemang.

Nästa steg kanske blir att fråga min älskade  om hjälp med själva filmandet. Jag är fullt medveten om att i förlängningen så blir ju resultatet betydligt bättre om en person sköter kamera och en annan agerar framför. Själva grejen med att sköta allt själv är ju att det mentalt är enklare. Det är inte enkelt att vara framför kamera, att behöva höra och se sig själv. Jag biter ihop för att jag tror och hoppas jag får kunskap som kan vara till nytta i framtiden för bl.a. STRAIGHTAHEAD.

Ytterligare ett steg blir att införskaffa någon form av grönt tyg för att kunna använda chroma key. Vad chroma key är och i vilket syfte jag ska ha det, får jag skriva om i ett senare inlägg! For those who wait!

end line

Noterbart med mina inlägg på sista tiden är att jag ofta har texten nästan helt färdig för fler inlägg åt gången. Det som tar tiden nu är veckans video och grafiken. Nu är ju detta ingenting ni kära läsare märker av, men jag själv börjar fundera på hur det kommer sig?

Nåväl, inget att grotta ner sig i, men… Igen och igen drar det ut på tiden att skapa inläggen, textmässigt, grafikmässigt och videomässigt. Jag funderar på att återgå som i bloggens begynnelse, kortare inlägg men oftare… Jag vet inte? Vad tycker ni?

Från det ena till det kalla… Jag har utvecklat, eller rättare sagt fallit tillbaka i en last jag hade som barn. Nämligen glass! Jag äter enorma mängder glass :-/ Hur tar man sig ur ett glassmissbruk? Jag återkommer i frågan :-D

tillsammans

Det är skönt att detta inlägg nu lider mot sitt slut då det tekniskt sett varit ett miserabelt inlägg! WordPress har f**kat upp ett antal gånger och tagit bort alla radbrytningar och formateringar som gjort jag fått börja om med all text… Drygt är bara förnamnet!

Nu gör jag som så ofta förr, kryper ner hos min älskade underbara kvinna  och somnar lugnt och tryggt och laddar batterierna inför ytterligare en underbar dag! Sleep tight and wake up smiling :-)

Peta navelludd eller träna, se ut som Barbapappa eller Stålmannen?

/ Paolo Roberto

fat

