header

Det är med både vemod och glädje som jag får beskedet att min mamma och pappa, på ålderns höst nu säljer sitt hus mitt i den sörmländska idyllen.
Ända sedan barnsben har jag sprungit i den ”kohagen” och lekt, jobbat, hjälpt mamma och pappa med allt mellan himmel och jord.
Jag kan konstatera att det varit en hem av gästfrihet, en tillflyktsort, ett ställe för rekreation och ett ställe som alltid kommer finnas djupt rotat i mitt hjärta.

Samtidigt som det är med ett stort vemod så känner jag också en enorm glädje för mina föräldrars skull. Äntligen kan dom slappna av, inte alltid, alltid dessa måsten i form av gräsmattor, uthus, snöröjning och allt eviga jobb det innebär med hus på landet! Det är dom väl förtjänta av!

Någonstans inom mig så har jag väl alltid känt att jag borde ”ta över när den dagen kommer”, men jag är för mycket stadsbarn för att klara livet på landet. Jag är väl kanske inte tillräckligt mycket ”karl”… Jag är utbildad plåtslagare, kan snickra, jag kan köra traktor osv…
Men i jämförelse med min far har jag nog tummen mitt i handen.

Nu är ju inte allt borta utan det finns lite skog och vatten kvar i min fars ägor, så vi får väl packa en termos med kaffe, bre mackor och träffas uppe i skogen, varma fina sommar dagar och sitta på varsin stubbe och fika :-)

Lika glad är jag för min mors-skull som slipper städa både högt och lågt. Att städa ett hus på två våningar med sin onda kropp och sina krämpor är inget jag vill hon ska behöva håll på med.
Så jag är tacksam hon nu kommer slippa så mycket städande och fixande!

tiderna line

När jag ändå är i gång och skriver om min mor och far, så kommer otvivelaktigt tankarna som ett brev på posten om att jag måste varit en väldigt jobbig son många gånger. Jag har nog oroat min mor och far alldeles för många gånger genom livet! Det finns nog inte tillrckligt med ord för att be om ursäkt för det. Det har varit väldigtomoget och själviskt av mig!
Jag hoppas och tror att jag blivit en bättre son och en bättre människa!

Teenage me
Två riktigt gamla bilder på mig och Kusan, med sin legendariska rosa mohikan :-)

Inte för jag vet riktigt varför, men när jag ändå nämnde ungdom så kändes det som en kul grej att ta med två gamla foton från svunna tider…
Av utseende att döma kan man ju ana man inte var guds bästa barn *ha ha*

year line

Sedan många år är jag ju själv pappa och hoppas och tror, jo jag vet att mina barn är lugnare och klokare än vad jag någonsin var vid deras ålder.
Jag älskar dem obeskrivligt mycket. Och november månad är en månad full av födelsedagar! Alla mina tre barn fyller år i november :-)

Så här, bara dagarna innan mina barns födelsedagar passar jag på att skriva…

mina barn

GRATTIS

Amanda på din 14års dag – Jag älskar dig

Gabriel på din 13års dag – Jag älskar dig

Daniel på din 21års dag – Jag älskar dig

Även om omständigheterna inte alltid är de enklaste och jag långt ifrån är världens bästa pappa, så älskar jag er av hela mitt hjärta och tänker på er hela tiden! You are everlasting rays of sunshine in my heart sun icon

history line

Jag vet inte hur pass klyschan ”klokare med åren” stämmer på mig, men jag hoppas jag i alla fall blir det! Rubriken får helt enkelt symbolisera denna lilla passus, som då är historiska tillbakablickar… Datum för detta är den 22/11.

thumbs_up_icon Tummen upp för det
thumbs_down_icon Tummen ner för det
yellowRotatorIcon Jag har ingen egentlig åsikt eller uppfattning om saken

  • 2005 – Angela Merkel blir Tysklands första kvinnliga förbundskansler thumbs_up_icon
  • 1995 – Världens första helt dator animerade långfilm släpps, Toy Story thumbs_up_icon
  • 1990 –  Järn Ladyn, Margaret Thatcher avsäger sig som premiärminister yellowRotatorIcon
  • 1963 – I Dallas Texas, USA blir president John F Kennedy mördad thumbs_down_icon
  • 1942 –  General Paulus meddelar att 6:e armen är inringade i Stalingrad thumbs_up_icon
  • 1940 –  Monte Python legenden Terry Gilliam föds thumbs_up_icon
  • 1858 – Staden Denver i Colorado, USA får stadsrättigheter thumbs_up_icon

history

Jag vet inte om man kan kalla detta att vara klok, eller bli klokare. Det är ju egentligen bara korta små fakta och det räknas ju inte till klokhet, möjligtvis allmänbildande, fast det är väl inte att förakta heller?

bok line

Jag vet inte om det är inbillning eller om det faktiskt stämmer, men det funkar för mig… Jag känner mig mer optimistisk, bättre, klokare, lugnare, mer klarsynt och får ett driv och en energi när jag läser böcker som är av positiv natur.

Senast i raden av författare jag nu läser är den framlidne Napoleon Hill.

För närvarande läser jag Napoleon Hills Gyllene Regler, boken är inte helt lättläst på grund av språkbruket. Med tanke på att texterna härstammar från 1920 talet är det ju inte så konstigt. Likaså är boken så intressant att man till och från stannar upp i texten och riktigt reflekterar över vad han skrivit.

Mycket av det Napoleon Hill skriver kan tyckas vara så självklart vid närmare eftertanke, men ack så svårt att leva efter hela tiden. Vana är en best som i sina värsta stunder kan göra vilken man eller kvinna som helst till något som man inte egentligen gillar.
Miljö, likaså, man formas väldigt mycket av sin omgivning och det kanske är lättare sagt än gjort många gånger att bryta den miljö man befinner sig i. Men att vara medveten om dessa omständigheter gör ju att man är en bit på väg!

Jag försöker ”översätta” det han skrivit till vår tid, men det mesta är universellt och till och från backar jag till tillbaka och läser igen, bara för att ha det i färskt på näthinnan och riktigt få in det i skallen :-)

Har skrivit det tidigare och står fast vid det, jag återkommer med ett betyg på boken när jag läst ut den, men jag kan redan nu varmt rekommendera den!

Napoleon Hill

För bara ett par dagar sedan beställde jag boken Att överlista djävulen, som nu ligger på sängbordet och väntar på att läsas. Jag är uppenbarligen addicted to books… Så många böcker nu som ligger i kö för att läsas :-)

I Att överlista Djävulen använder han all sin kraft för att hitta kärnan för den mänskliga potentialen. Han gräver djupt för att avslöja hur rädsla, tvekan, ilska och avundsjuka hindrar oss att nå våra mål.

”Boken är skriven 1938 och har legat gömd i mer än 70 år. Anledningen till det är att den länge ansågs för kontroversiell för att ges ut.
Kanske därför att Napoelon Hill ger både kyrka, skola och regeringar hård kritik? Kanske upptäcker du när du läser boken att kritiken är lika aktuell idag, som då?”

Napoleon Hill

Jag tackar min älskade ängel som för ett par månader sedan skickade mig en länk, till boken Napoleon Hills Gyllene Regler. Detta ledde till att jag upptäckte Söderpalm publishing. Ett litet bokförlag, med inte så jätte många titlar i sitt utbud, men otroligt intressanta sådana, om ni frågar mig…

Kika in själva på Söderpalms hemsida link www.soderpalm.se
eller varför inte läsa link Max Söderpalms Tvärtom blogg →, det är väl värt det!

video line

Trots höga ambitioner om veckan video i detta inlägg så blir det ett video inlägg via Bambuser även denna gång. Jag hade högre förväntningar, planer och ambitioner, men tiden räckte helt enkelt inte till. Det kändes viktigare att faktiskt få ut och publicera ett inlägg än att ”vänta in” att den veckans video jag ville göra skulle bli klar!

Faktum är att jag bytte plats på två inlägg, detta inlägg påbörjades efter ett annat ännu opublicerat inlägg, där tanken att veckans video förhoppningsvis kommer vara kvalitetsmässigt bättre genomfört. Då det video inlägget dragit ut på tiden, så lät jag således det inlägget du läser nu, publiceras före!
Vart det rörigt eller vart det rörigt, you tell me :-)

Video-kvalitet! En kommande prioritet, både för min egen blogg och inom ramen för mitt jobb som IT-pedagog och jobbet mot det flippade klassrummet.

En utmaning blir att hitta metoder för inspelning av video. Där enkelhet och tid går hand i hand med kvalitet. Det måste vara kvalitet, kunna redigeras, men det måste också vara enkelt att genomföra och inte ta för lång tid!

På Spåret line

Från en rörlig bild till en annan… Ett av mina och min älsklings  favoritprogram på TV är äntligen tillbaka! På Spåret! Det är kul, det är lärorikt och jag blir imponerad av den allmänbildning och kunskap de deltagande besitter!

På spåret 2013-2014
Husbandet Augustifamiljen och den nya studioinredningen.

På spåret 2013-2014
Programledarduon Fredrik Lindström och Kristian Luuk.

Det är livskvalitet att krypa ner i sängen, min älskade vid min sida, datorn påslagen och På Spåret på SVTplay. Det är ju så att man sällan har tiden att titta på TV vid 20.00 så tackar allra ödmjukast för play kanalerna :-)

end line

Är det dags att växa upp nu? Kanske bloggen borde växa upp? Eller är den snarare lik en vildvuxen botanisk trädgård? Hur som helst, det är dags att ta fram häcksaxen och kapa detta inlägg vid rötterna och lägga det gamla i komposten och vem vet, kanske växer det upp ett nytt inlägg inom kort :-)

Även om jag har mina brister och tillkortakommanden, vilka jag ändå försöker jobba på, så hoppas och tror jag att jag växer som människa för varje dag.

Jag gör som jag alltid gör och som jag älskar att göra, jag kryper ner hos min älskade ängel  och andas ut. God natt världen, vi ses när solen går upp!

”Mina plastväxter dog eftersom jag inte låtsas att vattna dem”

/Mitch Hedberg

plant icon

