header

Ibland känns det som man studsar runt i ett flipperspel… Eller en flipperkula som i full fart far runt i skallen och man har fullt upp med att hålla den i spel.

Det känns som om man ibland inte räcker till… Hur man än vrider och vänder på saker och ting räcker man inte till. Det kan verkligen tära på krafterna.

Det är lätt att säga, men ibland svårare att leva upp till, att vara fokuserad, påverka det man kan, leva i nuet och tänka positivt. Tro mig, jag försöker verkligen, men ibland hamnar även mina tankar på den skuggiga sidan.

Och vad kan man då göra när ”solen går i moln”, eller vad försöker jag göra?

 stanna upp och försöka analysera vad som orsakar sinnesstämmningen
 utröna om jag kan påverka det eller inte
 om jag inte kan påverka det, töm sinnet och tänk närvaro här och nu
 om jag kan påverka, gör det jag kan här och nu, inom rimliga gränser

Vad jag menar med inom rimliga gränser är ju att göra en övervägd handling. Exempelvis kan Jag ju inte släppa allt runt omkring mig, använda allt vad pengar som finns att tillgå för att köpa en resa till god knows where, bara för att… Det måste finnas rim och reson i handlingarna och konsekvenserna får inte göra saken värre och sinnesstämningen ”molnigre” än vad den var innan.

Är man som jag, ganska impulsiv och alltid vi se resultat på en gång, så är det en fördel om man lär sig hantera dessa känslor. Visst kan impulsivitet vara bra och kreativt många gånger, men det tar egentligen inte många minuter att hejda den lite med en enkel fråga till sig själv… Och var ärlig mot dig själv!

Är det jag tänker göra nu till nytta för att uppnå önskat resultat?

tick_mark Ja = gör det!
warning-red nej = gör det inte!
warning jag vet inte = vänta och tänk efter en stund till…

Är man impulsiv är svaret allt som oftast ”jag vet inte”… Lär dig hantera denna situation. Vänta, tänk efter, analysera, värdera för och nackdelar. Omformulera det du tänkte skriva i mailet, vänta med att åka och köpa det du ändå inte riktigt vet om du behöver och har råd med… Ni förstår själva grejen!
Jag vet att detta låter självklart men för en impulsiv person som jag är det lättare sagt än gjort ibland. Egentligen handlar det bara om en enda sak…

 yellow_star agera inte uteslutande och omgående på känslor!

Känslor springer snabbare än förnuft och logik, man måste lära sig invänta bägge delarna innan man agerar! Själv jobbar jag på saken, och jag är 40+ :-)

En impulsiv människa är nog egentligen en ganska kalkylerande person. Som inom loppet av en bråkdels sekund målat upp ett eller flera scenarion i sitt inre om hur han eller hon vill att resultatet ska bli samt olika omständigheter eller händelser kan få detta att inte inträffa.
Jag tror att en impulsiv person allt som oftast handlar på första känslan som kommer, att så snabbt som möjligt agera i en omedveten tro om att det bästa görs här och nu, utan eftertanke. Många gånger är det långt ifrån det bästa…

Det kan tyckas motsägelsefullt att både vara eftertänksam om hur man ska agera och samtidigt skriva lev här och nu. Jag tror själv dock att detta kan gå hand i hand. Lev här och nu, tänk till en extra gång på en handling du är på gång att göra, är handlingen den bästa du kan göra så gör den. Utgången av den ligger sedan i framtiden. Där tar vi ett nytt beslut om handling.

icon-no nu vart det vääääldigt djupt!

Nu lämnar jag detta ämne därhän för denna gång och går raskt vidare till andra, helt flippade saker… Är detta detta som kallas cliffhanger i TV :-D

Flipped line

Inom ramen för jobbet och naturligtvis av brinnande intresse har jag nu läst ut boken ”Flip your classroom” av Jonathan Bergman och Aaron Sams. Personligen för mig är det inte mycket nytt. Ett nytt namn och lite annorlunda tillämpning men i det stora hela det jag refererat till under många år som blended learning. Det vill säga en kombination av digitalt tillgängligt material, e-learning, online content i kombination med klassrumsundervisning.

Har du dock inte varit i kontakt med e-learning tidigare och nyss hört talas om detta med det flippade klassrummet så är boken bra. Den är på engelska, men lättläst och bara på strax över 100 sidor. En bra introduktion.

The flipped classroom
Som information, som instruktion och för fakta får boken 3 stars stjärnor.

Jag anser att detta med flippade klassrum kan ta mycket lärdom av e-learning. Av tekniken framförallt, av tänket kring undervisning, av pedagogiskt upplägg och mycket mer. Problematiken ligger snarast i kunskapen hos pedagoger och lärare att framställa material som är gott nog i undervisningssyfte, både innehållsmässigt och teknikmässigt.
Utöver detta krävs då också att pedagogerna genom sitt jobb har tillgång till relevant programvara för att skapa allt innehåll.

Visst finns det massor av programvara gratis eller som shareware online, men som skola eller annan utbildningsinstans anser jag att man ska ha någon form av enhetlighet i format och utseende i det material som produceras.
Allt annat ger bara ett hafsigt och oseriöst intryck.
Enhetlighet, kontinuitet och igenkänning är A och O i digitalt material. Gränssnittet bör hålla en så enhetlig-standard som möjligt, så att användarna nästan instinktivt vet hur de ska navigera och handha det digitala materialet.

Några böcker som kan vara läsvärda i ämnet, om än inte flippade klassrum, men e-learning och blended learning från vilka man kan hämta både idéer, inspiration och kunskap:

icon_micro_forum2 Writing trainingmaterials that work
icon_micro_forum2 Learning by doing
icon_micro_forum2 Dynamic presentations with streaming media
icon_micro_forum2 E-learning the sience of instruction
icon_micro_forum2 The theory and practice of learning

Några programvaror som jag själv använt och som jag är mycket intresserad av använda mer. Tyvärr tillhör dom inte de billigaste programmen i hyllan…

Note Adobe Captivate
Note Articulate Storyline
Note Camtasia Studio

software

Visst finns det många fler program än det nyss nämnda och det finns ett antal gratisvarianter också, men de nyss nämnda har många bra funktioner för bl.a. branching, quizzes, video, drag’n drop och övrigt dynamiskt innehåll. Samt att Adobe och Articulate stödjer publicering till TinCan kompatibla LMS system.

Straightahead

I förra stycket nämnde jag TinCan komplatiba LMS. Vad det egentligen handlar om är Learning Management System som via detta gränssnitt (TinCan API) kan följa en elevs progress genom ett visst avsnitt för att sedan registrera resultat och även tillvägagångssätt för att nå resultatet.

I sin enklaste form kan man beskriva det som följer:

  1. eleven loggar in med sina användaruppgifter i ett LMS
  2. eleven öppnar en test/prov/lektion
  3. eleven besvarar ett antal frågor i testet, exempelvis ja/nej frågor
  4. eleven gör klart testet/provet/lektionen

LMS systemet har då:

  1. registrerat att det är eleven xx-xx som loggat in
  2. registrerat att eleven öppnat test/prov/lektion aa-bb
  3. registrerat vilka svar xx-xx valt på vilka frågor i test/prov/lektion aa-bb
  4. registrerat när, på vilken tid, antal rätt e.t.c eleven xx-xx hade på aa-bb

Fördelen är då att eleven kan ha en eller flera kurser registrerade till sig, göra dessa när han/hon vill och systemet håller hela tiden reda på vilka framsteg eleven gör. Vilka lektioner eleven läst, vilka tester eleven tagit, när och till vilka resultat. Det är vad som kallas e-learning, att kunna kombinera detta på ett pedagogiskt sätt med klassrumsundervisning, det vore det optimala flippade klassrummet, mer än det Jonathan Bergmann och Aaron Sams kallar the flipped mastery classroom eller flipped mastery model.

Riktigt bra är det om både flippade klassrum och e-learning innehåller:

thumbs_up_icon individuell studietakt
thumbs_up_icon möjligheten att läsa på olika betygsnivåer och växla mellan dessa
thumbs_up_icon möjligheten till att läsa icke-sekventiellt

Naturligtvis är detta bara ett fåtal punkter som bör ingå, det finns många saker som är både måsten och högt upp på önskelistan!

En kickstart för mig när det gäller just detta är att vi genom STRAIGHTAHEAD har tillgång till ett LMS som kan hantera TinCan API, nämligen LearnDash LMS. Det som återstår är att skapa kurser, lektioner och prov. Och vad som krävs för det är hitta inspirationen, tiden och pengarna det kostar att investera i programvara, tid och marknadsföring. All in due time ;-)

veckans video

Sedan förra gången har nu veckans video fått en ”introscreen” eller vad man ska kalla det. Ett grafiskt litet lyft kan jag tycka! Så slipper ni se mitt anlete som YouTube-förvriden-stillbild, skyll dig själv när du klickar på play sedan :-D

Jag önskar jag hade tiden och möjligheten att med bättre utrustning få leka lite mer med video. Framförallt skulle det göra sig bra med det jag skrivit om tidigare i detta inlägg, flippade klassrum, e-learning och digitalt material för undervisning. En videokamera samt något videoredigerinsgprogram.

Icon-Close2 Adobe Premiere
Icon-Close2 Pinnacle Studio
Icon-Close2 VideoPad

video software

Videoredigeringsprogrammet får inte heller blir för omfattande och avancerat, så att inlärningströskeln blir för hög. Utmaningen ligger i att hitta en gyllene medelväg, good enough så att säga. Det får inte ta för mycket tid, då kommer man ingenstans. Bara att planera en lektion eller prov med dess innehåll och struktur för sedan skapa materialet till det i form av grafik och video samt sätta ihop det i något ”författarverktyg” får inte ta för lång tid. Då tar varje del alldeles för lång tid att producera och kursen i sin helhet blir aldrig klar.

Även på denna punkt kan jag känna mig lite motsägelsefull, då jag å ena sidan vill ha ett lätt program som inte har för hög inlärningströskel samtidigt som jag å andra sidan vill ha så mycket funktionalitet som det bara går!

En IT nerds moment 22 eller med programmeringsterm infinite loop :-)

history line

Jag skriver detta, den 29/10-2013 och vi har just läst och sett på nyheterna om vad stormen Simone ställt till med över vårt avlånga land. Dagens datum har dessutom fler stormar och orkaner på sitt CV. Samt annan död och elände också… Men det har ju även hänt en och annan positiv sak detta datum.

thumbs_up_icon Tummen upp för det
thumbs_down_icon Tummen ner för det
yellowRotatorIcon Jag har ingen egentlig åsikt eller uppfattning om saken

  • 2012 – Hurricane Sandy slår till mot östra USA med död och förstörelse thumbs_down_icon
  • 1999 – En stor cyklon förstör massvis i den Indiska delstaten Odisha thumbs_down_icon
  • 1998 – Hurricane Mitch slår med dödlig kraft in över Honduras thumbs_down_icon
  • 1998 – En brand på en nattklubb i Göteborg dödar 63 ungdomar thumbs_down_icon
  • 1991 – Galieo blir den första rymdsonden att besöka en asteroid thumbs_up_icon
  • 1969 – Den första dator till dator länken etableras, ARPANET thumbs_up_icon
  • 1950 – Den svenske konugen Gustav V avlider yellowRotatorIcon
  • 1929 – Ney York börsen kraschar i vad som blir kallat, Black Tuesday thumbs_down_icon

Det kanske inte var världens mest positiva saker, men se det från den ljusa sidan, vi får hoppas vi lärt oss något av dessa tragedier och i största möjliga mån undvika dessa i framtiden. Always look on the bright side of life ♪ ♪ ♫ ♫

end line

Ytterligare ett långt blogginlägg lider mot sitt slut, dock inte politiskt eller i form av ”nu får det fan vara nog med dumheterna” som i förra inlägget.

Jag hoppas ni haft både nytta och nöje med att läsa om min syn på bl.a. flippade klassrum, LMS, e-learning och impulsiva personligheter…

Jag gjorde ett IQ test (provtest) på Mensa och fick 126 som resultat, vilket ungefär 4% av Sveriges befolkning uppnår, så jag får skylla på att mina inlägga är röriga för jag egentligen är överintelligent!
Det är en hårfin skillnad mellan genialitet och galenskap *ha ha ha* ;-D

IQ

126 eller mer… Inte undra på att det kokar i skallen ibland *ha ha ha * :-D

Ps: Jag skojar faktiskt! Det var 110% ironi i detta! Jag menar överintelligenta är väl inte jätte kända för att besitta humor, och det gör ju jag ;-)

Ps 2: Det finns många oerhört intelligenta med mycket humor, so just kidding!

Nu gör jag som jag alltid gör när jag behöver hitta sinnesro och ladda batterierna, kryper ner hos min älskade ängel ♥ och somnar tätt intill. LOVE ♥

”Lita aldrig på en dator du inte kasta ut genom fönstret”
/ Steve Wozniak

pinball icon

