Exile header

Låt er inte luras! Detta blogginlägg har ingenting med Rolling Stones skiva Exile on main street att göra! Jag bara lånade titeln…

Ibland är man med om, eller på nära håll upplever tokigheter och felaktigheter som bara gör att man måste skriva av sig… Cursing, screaming and kicking :-)

Chef line

Man kan inte nog påpeka vikten av bra ledarskap inom företag, myndigheter och organsationer! Jag har på nära håll sett hur ledarskap urholkat företag baserat på okunskap och vad jag endast kan tolka som oro, rädsla och avundsjuka på att anställa kan mer än chefen, vet mer, är mer erfarna inom yrket än cheferna. Det är enligt mig, riktigt dåligt ledarskap!

När en chef hanterar situationer baserade på att de är rädda, oroliga eller avundsjuka på att andra kan eller vet mer, eller rent utav rädda om sitt rykte eller status/pondus som chef, så är man fel på sin position anser jag. Man bör som chef uppmuntra och pusha sin personal och stimulera de som kan och är driftiga. Inte sätta dem i skamvrån eller ännu värre, på felaktiga och ibland helt lögnaktiga och olagliga grunder göra eller försöka göra sig av med anställda.

En chef ska inte kunna allt, kan inte kunna allt. En chef har övergripande ansvar och insikt i verksamheten och en bra chef förlitar sig på att det anställda gör sitt jobb och kan sin uppgift. Om en anställd har en avvikande åsikt i en fråga, gentemot sin chef och kan motivera sin åsikt om saken i fråga, så lyssnar en bra chef, tar till sig av åsikten och kunskapen och gör ett beslut därefter. Inte beslutar enbart baserat på att han eller hon är chef!

Jag lider med och blir uppriktigt förbannad på hur man kan behandla personal. Att köpa lögner och bygga vidare på osanningar övergår mitt förstånd. Om en chef vill bli av med någon, säg som det är! Hitta inte på massa svepskäl, kom fram till en lösning därifrån, bygg på sanningen, inte lögner och feghet!

Discharged

Att bli anklagad och dömd som skyldig på lögner och felaktiga grunder är åt h-vete!

Till mina bröder i exil J, P and L, som följt min väg…
We shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields & in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender!

Jag måste säga att jag nu är lyckligt lottad som har chefer som lyssnar på de anställda. Som lyssnar på argument och fakta och beslutar därefter.

Och allt detta har fått mig att inse att det är hög tid att uppdatera mitt CV och sidan om mig, med min nya tjänst som IT-pedagog i Hallstahammar kommun :-)

galenskap line

Missförstå mig rätt nu, jag är för privatisering inom skola och vård e.t.c. men det ska vara service och kvalitet som styr och inte profit. Naturligtvis måste ett företag gå med vinst, men det måste finnas en balans mellan kvalitet och vinst. Jag tror, högst personligt att det kan bara uppnås om ett företag ägs och drivs av personer som brinner för den ”bransch” inom vilken de verkar.

Entreprenören Richard Branson twittrade ”lots of people have business ideas. You need purpose beyond profit to make it a reality”. Väldigt klokt sagt av en väldigt framgångsrik man!

Naturligtvis i de bästa av världar måste omständigheterna, lagar, regler och skatter vara gynnsamma att driva företag i.

En sak som jag ofta tänker på och som jag inte riktigt kan förstå… Detta med upphandlingar och vad som levereras. Jag tar ett hypotetiskt exempel:
Inom bland annat vuxenutbildningen är det ju som följer, allt som oftast…

En kommun gör en upphandling om exempelvis utbildning. I denna upphandling finns ett antal skall-krav och övriga krav som sedan diverse utbildningsanordnare svarar på och lämnar sitt anbud.

Allt som oftast vinner de anbud med lägst kostnad. Det lovas guld och gröna skogar och lite mer än så. För nästan ingen peng alls!

Jag menar, kommunen som antar anbudet från utbildningsanordnaren måste veta att pengen som anbudet anger inte på långa vägar kommer täcka upp kostnaderna för utbildningsanordnaren. Varför köper man en lögn?

Jag menar, om du satte ut en annons: Ferrari köpes! Krav den ska fungera, den ska vara gul, den ska ha aircondition. Du får ett antal svar från säljare… Varav ett säger: Jag erbjuder dig min gula fungerande Ferarri med aircondition, pris 25.000. Hur troligt är det, att det är en äkta Ferarri? Skulle du köpa den?

När sedan det billigaste, eller nästintill billigaste anbudet vunnit upphandlingen måste utbildningsanordnaren börja tulla på kvaliteten som de utlovade i anbudet, för att över huvud taget gå runt. Det kan vara genom att antalet lärarledda timmar inte kommer vara så många som i anbudet, då minskar behovet av lärare och man spar på lönekostnader. Det kan vara att lokalen i vilken verksamheten bedrivs inte uppfyller de krav som utlovas och man spar in på lokalkostnader, för man bryr sig inte om att renovera eller iordningställa enligt avtal. Det finns oändligt många kryphål att underleverera och på så sätt spara pengar.

Det verkar vara ett vanligt sätt att hantera underlevererans kontra vad som står i anbuden med att ”köra så länge tygeln håller”.
Uppdragsgivaren granskar, slår ner på underleverantören med krav på förbättringar, byråkratin mal och inget händer medans utföraren fortsätter tjäna pengar på elevens bekostnad.

De som drabbas av detta är i slutänden eleven… Kvaliteten blir lidande och en utbildning kan vara en total waste of time. Utöver detta måste många gånger läraren/utbildaren som är närmast eleven stå med hundhuvudet och förklara för missnöjda och upprörda elever varför det utlovade inte infrias.

…Och förklara detta utan att anses vara illojal mot sin arbetsgivare!

På samma sätt hamnar många gånger, om uttrycket tillåts, mellanchefer i en taskig sits. De måste stå till svars mot uppdragsgivarna med kniven mot strupen från sin arbetsgivare att hålla kostnader nere, samtidigt som de då ska försvara och lova dyrt och heligt till uppdragsgivare, löften om att genomföra enigt avtal, med allt dess innehåll. Utöver detta, allt som oftast få höra klagomål från sina anställda som saknar tid och medel att leverera till slutanvändaren, det vill säga eleven!
Eleven i sin tur, blir arg och besviken på innehåll och kvalitet (med all rätt) och anser att både tid och pengar och i vissa fall där även lån tagits för en utbildning är helt och hållet bortkastat. Det är en ond cirkel. Och det tragiska är att alla vet om att det är så här, vi köper kontinuerligt en lögn :-(

Kommuner måste veta detta, utbildningsanordnare vet detta, politiker måste veta detta, ändå låter vi detta vara någon form av praxis. Billigast vinner. Man behöver inte vara kärnfysiker för att förstå detta! Och sitter man och beslutar om avtal, godkänner anbud och säger sig inte veta, då är man felplacerad!

Tyvärr tror jag det är detta, som kallas politik… Men jag tror aldrig vi kommer tillrätta med denna problematik så länge det inte är kvalitet som får styra. Kvalitet före kvantitet!

Lova mindre men till hög kvalitet än att lova massor och att leverera lite med usel kvalitet. Detta är nu inte något uteslutande för utbildningssektorn utan återfinns i alla branscher.
Barnomsorg, vården, äldreomsorgen, städ, transport, you name it!

Nu skulle belackarna säga att ”det är privatiseringen”. Jag vet inte om jag håller med, se på hur det såg ut i Östtyskland tidigare… Statligt, som inte heller levererade något…

Vad jag menar är, att jag tror inte det är bundet till röd eller blå, till höger eller vänster, till öst eller väst eller partipolitiskt. Det är en fundamental ändring av att se på saker. Kvalitet före kvantitet!

Om jag har någon lösning?

  • Ärlighet, brinn för det du gör, då gör du det med kvalitet, inlevelse och glädje, det smittar av sig
  • Företagare, nöjd dig med mindre vinst men leverera kvalitet och var stolt över det du levererar och att du gör en skillnad
  • Myndigheter, var realistisk i upphandlingar, se till vad anbuden lovar, använd sunt förnuft och låt inte enbart plånboken styra i form av ”mest för pengarna”, mest för pengarna är inte lika med kvalitet och resultat
  • Politiker, sluta sätta orimliga krav på vad som ska levereras för inga pengar. Alla kan dela ut miljarder som inte finns! Var realistiska, gör det bästa av den peng vi har, inte bygga luftslott och leka vi har miljarder kronor som vi inte har!

Jag vet inte om detta är lösningen, men det är min syn på saken och jag tror att det vore en bit på vägen. Är jag naiv, möjligtvis. Jag har dock väldigt svårt att se politiker i debatter i TV och annan media. Där det mest är påhopp om vad föregående talare sagt. Inga lösningar, mest bara pajkastning. Regering pratar om budget, oppositionen om skuggbudget, det delas ut miljoner och miljarder till höger och vänster…

monompolpengar

Det är Monopol-pengar som inte hamnar där dom ska, om dom ens finns?

Sedan vet jag naturligtvis att det inte är så här enkelt, det är politik. Det måste vara enkelt och gynnsamt att driva företag, det är skattefrågor i stat och kommun. Pengar fördelas och saker prioriteras. etc. etc etc. etc…

Tyvärr, som avslut på detta, tror jag nog inte det spelar någon roll vilket politiskt parti man väljer att rösta på. Dom hämtar alla pengar från samma Monompol. Det kräver en fundamental ändring i vår syn på samhället. Vad vill vi ge eftervärlden? Ett robust litet hus att börja med eller ett luftslott?

Jag menar, ett robust litet hus må vara trångt och tråkigt till att börja med, men får vi en gedigen grund att stå på kan vi bygga ut och bygga på, allt eftersom vår kunskap, hälsa och ekonomi växer. Ett luftslott må vara vackert att läsa om, att prata om, att titta på, men ju närmare vi kommer ju mer inser vi att det kommer falla som ett korthus om vi sätter vår fot i luftslottet. Kvar blir bara spillror som kräver år av kostsam renovering att göra något med!

Något jag inser om mig själv när jag skriver kring sådana här ”politiska” saker är att jag borde eller måste läsa på om var alla de politiska partierna står i vissa, för mig viktiga kärnfrågor, inför nästa val. Jag måste bli mer medveten om politik för att kunna göra ett så klokt val som möjligt. Sedan är väl partiprogram som vilken reklam som helst. Lova mycket och se flashigt ut!

book line

Jag har precis avslutat boken Inferno av Dan Brown. Boken handlar åter igen om karaktären Robert Langdon. Denna gång om och kring historien om Dantes trilogi, Den gudomliga komedin. Även om det är en bra fiction så är ämnet på sätt och vis högaktuell. Inte the bad guys lösning, men grundproblematiken.

Boven i boken har inhumana och oortodoxa lösningar på problematiken, men det är ju en fråga som jag antar att WHO brottas med? Hur ska mänskligheten hantera befolkningsökningen med alla dess utmaningar? Bristen på mat, brist på rent vatten, krig, farsot och sjukdom? Åter igen så tror jag det ligger i en fundamental ändring av vår syn på saker och vårt levnadssätt. Och här är man ju själv en del av problematiken, vi lever och frodas i ett konsumtionssamhälle som inte tar någon hänsyn till vår jord och våra tillgångar och ändring är lättare sagt än gjort. I detta fall lever jag inte som jag lär, ännu i alla fall…

För att återgå till boken i sig så är det en typisk Dan Brown bok, spännande, välskriven och bra. Dan Brown är duktig på att beskriva miljöer och jag tror hans research är grundlig. Vilket jag tolkar, utan att ha kollat upp det, att det mesta stämmer historiskt och faktamässigt kring arkitektur, konst mm.

Vad som blir uppenbart för mig är att min Italienska är obefintlig och alla namn på personer och platser blir svårlästa, vilket tar bort lite av flytet i läsningen.

dan brown

Dan Brown framför Peterskyrkan i Vatikanen, vilket verkar fascinera författaren.

Boken får av mig 3.5 stjärnor.

När man läser Inferno, som utspelar sig i Florens och Venedig så ökar ju ens lust att faktiskt resa dit. Har alltid velat se Florens och Venedig men lusten ökade nu betydligt för att faktiskt resa dit!

Professor Langdon reser även vidare till en annan plats på jorden som jag gärna skulle besöka, nämligen Istanbul.
Jag skulle gärna resa dit för att se och uppleva den historiska kulturkrock och potpurri av österländskt och västerländskt. Hur bysantisk, och osmansk kultur under årtusendet blandats som en risotto i turkisk yoghurt :-)

En liten kul sak kring myten, som blivit om Dan Browns böcker, som uppstod efter Da Vinci koden med all sin mystik. Så lite hokus pokus med boken Inferno är, den släpptes den 14 maj 2013. Datumet för bokens releasedag (5-14-13) anspelar på närmevärdet till pi, 3,1415 – vilket det blir om siffrorna läses baklänges. All denna mystik persenteras stolt av Wikipedia :-D

veckans video

Trots att detta inlägga redan är långt nog, så kan jag inte släppa veckans video. Inte för att innehållet, tekniken eller kvaliteten är något att hänga i julgranen, men man måste vara ihärdig och konsekvent, eller bara korkad :-)

Bättre än så här vart det inte med veckans video denna gång… Heller!
Ett litet framsteg dock, i min värld, är ”miniatyrbilden/introscreenen” som ni ser på videon här ovan. Små, små steg framåt, Inte mycket men alltid något :-)

End line

Detta inlägg har varit ganska politiskt, jag har ventilerat många åsikter om än det ena, än det andra men jag vill samtidigt påpeka att jag är långt ifrån guds bästa barn. Jag har fel och brister, jag lever inte alltid som jag lär och det händer om vartannat att jag kastar sten i glashus. Jag utger mig inte heller för att vara perfekt. Jag har åsikter om mycket men långt ifrån lösningar till allt.

Att bli politiker är uteslutet, då skulle media leta lik i garderoben och säkert hitta ett ställe större än Arlington! Jag är en helt vanlig Svensson med mina fel och brister, med min historia, med min uppväxt och alla saker jag gjort genom åren. Då skiftar fokus från att vara en politiker till vad man gjort för rätt och fel i sitt liv och hur vida man passar in i systemet. En vedertagen åsikt, i alla fall om jag får göra min tolkning av media är att de anser och tror politiker ska vara fläckfria linnedukar på en femstjärnig lyxkrog.
Själv är jag nog mer lik en skitig pappersduk på en sjaskig vägkrog :-)

Min mening med detta inlägg har inte varit att vara negativ eller verkar vara en domedagsprofet, snarare att det är dags att vakna upp och leta lösningar på utmaningar vi står inför eller befinner oss mitt i. Jag har på senare tid valt att försöka byta ut ordet problem mot utmaning för det känns mycket mer positivt!

Jag passar på att be om ursäkt om det var ett långt, tråkigt, politiskt inlägg, annorlunda mina vanliga inlägg. Sorry for the inconvenience.

Nu ber jag att få tacka för denna gång och lägger mig hos min outtömliga källa av kärlek och positivt energi, min älskade underbara kvinna! I ♥ U DEARLY!

”Injustice anywhere is a threat to justice everywhere”
/ Martin Luther King, Jr.

dredd icon

