mano a mano header

Man ska alltid försöka hitta det positiva i allt och vara nöjd med sig själv och sin insats! Sedan försöker jag i alla fall att tänka;
”det jag gjorde idag var bra, kan jag göra det lite, lite bättre imorgon?”

Mano a mano – conmigo mismo!
Jag tävlar med och mot mig själv, det funkar för mig, kanske fungerar det även för dig? Ingen är bättre på att vara du än du!
Om du som jag, inte är någon större tävlingsmänniska, så fungerar detta med att tävla mot dig själv bra! Ingen behöver veta dina resultat, bara du själv!

Naturligtvis har jag en rad brister att jobba på, men jag är medveten om dem…
De flesta i alla fall tror jag :-)
Dessa brister gör sig naturligtvis påminda med jämna mellanrum och kräver en hel del positivt tänkande för att avta! Och..! Jag jobbar på att bli bättre!

…Och från det ena till det andra, grafiken i rubriken, det vill säga gladiatorn har jag ”lånat” från logon för hockeylaget Gwinnet Gladiators som spelar i ECHL.
Gwinnett County är ett administrativt område i delstaten Georgia, USA, med 805 321 invånare. Den administrativa huvudorten är Lawrenceville. Lawrenceville ligger inte allt för långt från staden Atlanta. För övrigt är Gwinnet Gladiators ett farmarlag till NHL laget Phoenix Coyotes. Så nu vet ni det!
Ja, ja… Jag lovar, jag ska bli bättre på att inte låna grafik också :-D

Inte för att hockey är ens i närheten av att tävla med sig själv och grafiken är lånad och ja… Den så röda tråden i inlägget slog knut på sig själv! Eller om det hade varit en hockeymatch, 5+10 minuter för unsportsmanlike conduct :-D

Gym line

Jag skrev i förra inlägget om att jag hade tänkt prova tillskottet ZMA, framförallt eftersom jag känt mig trött både morgon och kväll en tid. Då skulle tillskott av zink och magnesium göra vilan bättre…

Här om dagen var jag så in på Gymgrossisten och vart snabbt övertalad om att köpa super duper dunder vitamin/mineral tillskottet Animal PAK istället för ZMA. Sagt och gjort så tänkte jag att jag testar väl… Vitaminerna smidigt förpackade i portionspåsar. Döm om min förvåning när jag sedan fick se antalet piller per portion och storleken på vissa av dessa vitaminer!!! Rena hästmedicinen :-D

Vid besöket på Gymgrossisten passade jag även på att inhandla lite ny gainer. Denna gång, också på inrådan av personalen så testar jag Serious mass. Enligt personalen det bästa dom hade… Jag får hoppas dom har rätt!

gymmet

Som grädde på moset investerade jag även i en liten burk pulver för ”pre-workout” för att se om jag får upp ork, intensitet och pump på gymet.
Denna gång testar jag ett pulver vid namn Rage Nitro… Tuffa namn :-)

Fast viktigast av allt är att jag äntligen tagit fram ett nytt schema för gymet!
Jag har baserat det på tre pass:

• PECS – FRONT DELT – TRICEPS
• TRAPS – SIDE & REAR DELT – BICEPS – LOWER BACK
• BEN – MAGE

Ambitionen är att köra vikt * 12 reps * 3 set… Det är bara att kämpa på och det fina i kråksången är att jag tävlar bara mot mig själv :-)

Book line

Det vart till att ställa undan boken ”Den senila skalbaggens tröst” en stund, den kändes inte rätt just nu… Jag är ledsen Jens Månvinge, din tid kommer…

Som jag skrev i förra inlägget, att det förmodligen inte skulle ta så lång tid innan Dan Browns Inferno skulle ligga på sängbordet, nu ligger den där!
Jag hade visst rätt om mig själv, vilken tur :-D

Dan Brown Inferno

En liten bit in i boken kan jag bara konstatera att den är spännande! Jag kommer med all sannolikhet att återkomma om denna bok i ett senare inlägg.

Jag läste ett litet kul citat av Mark Twain som jag måste dela med mig av:
”klassiker, böcker som alla lovordar men ingen läser” det tyckte jag var kul!

Vi har även beställt en bok till, Napoleon Hills Gyllene Regler – de bortglömda texterna. Det ska bli spännande! Det är både kul och stimulerande att läsa böcker om och i positiv anda. Boken lovar inspiration, motivation och bästa råden i världen till framgång :-) Vi får väl se, men spännande likväl!

napoleon hill

Min älskade säger dessutom att vi ska ha en av Olof Röhlanders böcker liggandes hemma… Den måste jag helt klart leta på! Jag har hört så mycket gott om honom, speciellt hans inspirerande seminarium!

Oj och ooopps, det slank visst ner en ny bok av Olof Röhlnader i varukorgen, när jag råkade passera Akademibokhandeln.
Bli en vinnarskalle heter den. Lägger den på sängbordet och i läs-kö :-)

olof röhlander bok

Lite då och då läser jag om min älskling vidare i boken Äntligen måndag, 217 sätt att göra din arbetsdag roligare. Den har sina poänger i vissa stycken medans andra känns ganska luddiga, meningslösa och svårgenomförda, men som i så många andra fall, ta godbitarna och skippa resten!

Hylla line

När jag ändå är inne på böcker är steget till bokhylla inte så långt…
Jag har länge ritat, skissat och funderat på att skapa min egen bokhylla.
Inget märkvärdigt alls egentligen, men jag lider lite av ”snickarboabrist” för att verkligen komma igång med detta hantverksprojekt :-)
Jag funderar dock på om upphängningen jag vill ha orkar med böcker? Jag vill ha en dold upphängning med nyckelhålsfräsning… Tror jag det heter?

skisser

Tips om detta med nyckelhålsfräsning tas tacksamt emot. Hur man gör, om något snickeri i Västerås trakten gör detta till en överkomlig peng… Maila mig!

Så här, när man sitter och funderar på det hela, lutar det mer och mer åt färdiga möbler ‘ala IKEA. Enkelheten, snabbheten och kostnaden…
Sedan får man leta på den lilla Ernst Kirchsteiger som bor någonstans inuti :-D

Jerker line

Jag måste bara skriva några rader om min gode vän Jerker Swande.
Nästan som en modern gladiator ger han sig i kast med att utforska marknaden och starta upp företag för utbildning i mörkaste Afrika, närmare bestämt Elfenbenskusten. Jag kan inte annat än säga jag är fascinerad och imponerade av denna mans drivkraft och mod!
Jag hoppas verkligen han lyckas och ror detta projekt i land.

Ivory coast

Är detta de totala motsatserna? Så oerhört vackert och naturskönt samtidigt emellanåt så oroligt och våldsamt. Det vore en upplevelse av skräckblandad förtjusning att besöka Elfenbenskusten. Om jag har förstått det rätt så har oroligheterna på Elfenbenskusten lagt sig, men läget i många Afrikanska länder verkar minst sagt instabilt… Minsta lilla gnista kan starta ett eldhav!

När jag ändå skriver om vänner och fd. kollegor måste jag även skicka en tanke till en annan av mina fd. kollegor som nu råkat ut för skarprättarens yxa!

Dömd, ”avrättad” och utkastad i kylan på vad som verkar vara på helt felaktiga grunder! Dömd på skitsnack och smutskastning skulle man kunna kalla det.

Jag skickar honom en tanke och hoppas allt löser sig!
Det brukar göra det, det finns ljus i tunneln, även om det ser mörkt ut i början.
Det är lätt att säga med facit i handen, man faller först neråt, men med positivt tänkande kan man resa sig och bli bättre, starkare och mer harmonisk.
Likväl, när det händer är det tungt, jag tänker på dig L.

NE Line

För ett par år sedan upptäckte jag och min älskade hur kul det var att spela nationalencyklopedins (NE) spel, kunskapsjakten. Vi spenderade många nätter i sängen med datorn i knät, tävlandes mot oss själva och andra i detta jätte roliga och lärorika ”frågespel”.

Nu har jag inom ramen för mitt arbete fått möjligheten att komma ännu mer i kontakt med NE. Jag fick en online genomgång av en kille från NE om funktionerna i NE skola. Jag kan bara säga, wow vilken enorm tillgång för de skolor/elever och lärare som har tillgång till NE skola.

För att bara nämna några av de utomordentliga funktionerna; upplagsverk, lexicon, tillgång till UR’s fullständiga arkiv och mycket mycket mer.
Sedan möjligheten att sätta ihop egna temapaket och lektioner bestående av kapitel, texter, glosor, video och annat, för att enkelt kunna distribuera ut en länk till andra med NE skola. Utmärkt verktyg för lärare/skola och en utmärkt tillgång för elever. Kort och gott, jag är imponerad!

En kul liten anekdot om detta blir att för ca: 1½ år sedan var jag med några bekanta till Göteborg för att se över tekniken i en eventuell affär, rörande uppköp av ett företag inom distansutbildningsplattformar (LMS).

Plattformen var FoxShare, till vilken jag även fick tillgång till en demo av och genomförde tester av,  i rollen som teknisk rådgivare. Nåväl, affären blev inte av då det fanns fler och större intressenter och vad som sedan visade sig vara just NE som var de slutliga köparna.
Detta dök som hastigast upp under demonstrationen av NE och hur vida NE hade möjligheter till att utöka funktionalitet i självtester och liknande. På så sätt visste jag redan innan NE berättade om sina tillgångar inom teknik, vilken kompetens de har att tillgå. Det är en liten värld ibland :-)

Veckans video

Kanske dumdristigt, men enträget fortsätter jag med veckans video, i hopp om att det en vacker dag kanske rent utav blir bra :-)

Jag önskar jag hade tillgång till bättre utrustning, så som en riktig videokamera, kanske även en greenscreen och ett kompetent med lättarbetat redigeringsprogram för video. Dock känns det som om det ligger en bra bit ner på den finansiella prioriteringsskalan, mitt så kallade need-to-have index :-)

Sedan är ju faktiskt så att bättre utrustning gör inte innehållet bättre, men jag skulle i alla fall träna på tekniken!

history

Även denna gång får bloggen innehålla några korta små händelser ur vår historia. Små som stora händelser från den 8 oktober…

thumbs_up_icon Tummen upp för det
thumbs_down_icon Tummen ner för det
yellowRotatorIcon Jag har ingen egentlig åsikt eller uppfattning om saken

  • 2013 Jag utbildar ett antal hemspråkslärare i Infomentor thumbs_up_icon
  • 1982 I Polen förbjuds Solidaritet och andra fackförbund thumbs_down_icon
  • 1967 Che Guevara tas tillfånga i Bolivia yellowRotatorIcon
  • 1965 C.J. Ramone, basists i The Ramones föds thumbs_up_icon
  • 1948 Johnny Ramone, gitarrist i The Ramones föds thumbs_up_icon
  • 1904 Edmonton, Kanada får stadsrättigheter thumbs_up_icon

Det verkar som The Ramones hade födelsedagskalas denna dag i världshistorien… Hip Hip Hurra! Eller som The Ramones självs skulle sagt:
Hey Ho Lets Go, eller möjligen: one-two-three-four!

End line

Inte helt förvånande och inte helt olikt många tidigare inlägg så vart det långt, utdraget, osammanhängande och det drog ut på tiden att skriva. Kanske får jag konstatera att det är mitt sätt att blogga? Ingen tvingar mig att blogga, ingen tvingar någon att läsa, jag kan bara hoppas en och annan läser :-)

Gladiatorkampen mellan mig och bloggen är över för denna gång och jag går till sängs med min älskade ängel  God natt universum och sov så gott!

”Väldigt lite behövs för att skapa ett lyckligt liv;
allt finns inom dig själv, i ditt sätt att tänka.”

/Marcus Aurelius 

icon

