Buzz Lightyear header

Inlägg nr: 200 passerades i förra inlägget så nu finns bara oändligheten :-)

I have a dream! Drömmen är att färdigställa detta inlägg snabbare än vad jag färdigställt de senaste 5-10 inläggen, och det borde inte vara så svårt…

Fast man ska aldrig säga aldrig och världen går knappast under om inlägget ändå skulle dra ut på tiden. Förlora ingen nattsömn i väntan på mina inlägg :-)

motgift line

En märklig underrubrik kanske, men jag återkommer inlägg efter inlägg med vikten av att tänka positivt. Många är vi som haft vår beskärda del av negativitet. Det enda botemedlet, och det är verkligen det enda som hjälper, positivt tänkande! Det gäller att lyckas stoppa alla negativa tankar, bryta dåliga tankemönster och ersätta det med positiva tankebanor!

Det är lättare sagt än gjort, men det fungerar, och känner du inget positivt i början, fake it until you make it! Håll fast vid att i varje sak och tillfälle finns något positivt, lyft fram det och förkasta det andra.

Eckhart Tolle sa:
”varje gång någonting negativt händer dig, finns det en djup lärdom dold i det”

Från tråkiga, negativa, ledsamma saker, ta lärdom, lägg det bakom dig, lev sedan i nuet och se framåt med optimism.
Det finns inga mediciner eller substitut som i förlängningen kan ge dig lycka, framgång, självkänsla eller själslig ro förrutom positivt tänkande!

Jag vill inte på något sätt predika, men faktum kvarstår, livet blir enklare, lättare och underbarare om du besitter kapaciteten till positiv fokusering.

Gudarna ska veta att jag också har tunga dagar, då saker kan kännas nattsvarta, tunga, besvärliga och allmänt nerstämda, men jag försöker hämta positiv energi genom att fokusera på det som faktiskt är underbart och bra.

Ett citat av Einstein lyder ungefär så här: ”Vi kan inte lösa problem med samma typ av tänkande som vi använde när vi skapade dem”

Det kan ju även återspegla sig i ens humör och mående… Jag kan inte lösa upp en negativ tanke eller känsla med att tänka ännu mer negativt.

Likaså kan man ju tänka rationellt på det sättet att om du står i en grop och vill upp, så är det ingen större idé att gräva djupare…

Jag är ingen mästare, men jag försöker så gott jag kan. Mahatma Gandhi sa:
”Människan är inget annat än summan av sina tankar, det hon tänker, blir hon.”

gym line

Träningen går sin gilla gång. Det är inte så jag ropar yippie efter varje pass men det är inte heller dåliga träningspass…
Mer struktur på träningen efterfrågas… Kan man köpa det på Gymgrossisten?

Jag har ju sedan en tid tillbaka känt mig trött både kvällar och mornar… Antingen kvälls eller morgontrött, men inte bägge delar kan jag tycka.

Jag har läst lite omdömen om ett tillskott från Star Nutrition som heter ZMA Hardcore som innehåller zink, magnesium, vitamin B6 mm.
Omdömena är entydiga att man vaknar utvilad och har mer ork. Nu ska man inte lite blint på omdömen, men Jag är helt klart beredd att testa!

ZMA hardcore

Likväl måste jag ju erkänna att träningen inte går dålig! Det är väl jag som vill ha ut ännu mer av gymet. Mer ork, fokus, resultat… Too much is not enough!

Kontentan är i alla fall att det är mellan 2-3 gympass i veckan och jag borde vara nöjd, men man är väl funtad så att det går alltid att göra lite, lite till :-)

book line

Motbok, är en bok med tok… Fast jag har inte upplevt tider då motbok funnits, så kan ju inte säga något om det egentligen. Nu var det ju inte det jag tänkt orda om, utan ordet motbok fick bara stå för välkommen till litteraturhörnan :-)

Jag har påbörjat boken den senila skalbaggens tröst av Jens Månvinge men jag har kommit av mig lite. Verkar som jag för stunden fått lite ”läskramp”…
Det kanske beror på att just den boken inte känns ”rätt” för stunden.

Den senila skalbaggens tröst

Sedan måste jag ju tillägga att i pocket versionen av den senila skalbaggens tröst är det ju så sa***s liten text… Jag skulle gått till Specsavers istället :-)

Antingen tar jag och kämpar mig vidare i den senila skalbaggens tröst eller så tar jag kanske en Camilla Läckberg. Fast jag är egentligen sugen på en biografi! Någon med tips på en bra biografi, i stil med böckerna:

» Steve Jobs – en biografi
» Richard Bransson – den globale entrprenören
» Bono – i samtal med Michka Assayas

jobs, branson, bono

Det skulle vara väldigt intressant att läsa böcker om och med Jan Eliasson,
Bill Gates, Dali Lama, Kofi Annan, Oscar Schindler, Raul Walleberg,
Dag Hammarskjöld m.fl. så tips mottages mycket tacksamt.

Inte emot allt för höga odds, tror jag att boken Inferno av Dan Brown kommer ligga på sängbordet inom en snar framtid :-)

Dan Brown Inferno

Hösten är verkligen läsandets tid, även om semestern brukar sluka både en och två böcker. Det är mysigt att ligga inne när regnet slår mot fönstret och man kan njuta av värmen inomhus ochen god bok.

Jobbrelaterat, likväl oerhört intressant och spännande ska det bli att läsa boken Flip Your Classroom av Jonathan Bergman.
Boken handlar om hur han vill ”revolutionera” undervisning med hjälp av bl.a. IT. Själv ser jag inte detta som något nytt tänkande, tankegångarna kring liknande tillvägagångssätt har funnits inom e-learning länge. Likväl ska det bli intressant att läsa hans teorier om att ta in tekniken mer i klassrummet.

The flipped classroom

Observera att jag generaliserar när jag beskriver Jonathans bok och teorier. Naturligtvis har han mer tanke, både tekniskt och pedagogiskt bakom detta, än de lilla jag skriver här!

Nu får jag snällt vänta då boken var restad på förlaget. Den kommer när den kommer helt enkelt. Jonathan Bergman är dessutom och håller en föreläsning i Stockholm inom kort, tyvärr har jag inte möjligheten att delta :-(

video line

Underrubriken motljus får helt enkelt symbolisera kvaliteten på veckans video som fortfarande inte gör några tekniska framsteg. I ärlighetens namn har jag inte lagt ner någon möda på kvaliteten heller. Jag håller veckans video vid liv med ambitionen att i sinom tid kommer kvaliteten :-)

Man kan ju alltid hoppa över att spela upp veckans video om man vill, det är ju ändå en demokrati vi lever i :-)

Music line

Motörhead passade ju så bra in i rubrikformen och det var så väldigt länge sedan jag hade med musik i bloggen. Så passande då att det vart Motörhead, då de i oktober släpper sin 21:a studioplatta… Aftershock!

I väntan på nya låtar och videos, så spelar jag en gammal Motörhead goding…

Jag kan inte annat än beundra en man som Ian ”Lemmy” Kilmister! Gubben är 68 och turnerar världen som en energizer bunny som det inte verkar finnas nåt stopp på. Hans bastekniker, Tim Butcher sa i dokumentären Live fast die old…

Tim Butcher får då frågan,
-do you think Lemmy ever will stop?

Han svarar,
-eventually, but they will have to carry him off stage then.

Med tanke på att Motörhead för inte allt för länge sedan fick ställa in ett antal spelningar p.g.a. Lemmys hjärtproblem så kan ju frågan om hur länge Lemmy orkar aktualiseras när som helst! För övrigt är Lemmy back in business igen :-)

I dokumentären Live fast die old, så frågar även intervjuaren Lemmy följande:
How would you like to be remeberd?
Lemmy svarar:
As an honest man, as an honrable man… but that is out of the question *L*

Det kallar jag att ha humor… Dear old Lemmy, en rock ikon utan tvekan!

Jag rekommenderar varmt de två dokumentärerna:

♠ Live fast, die old
♠ We are the road crew

Jag rekommenderar även boken:

♠ Lemmy – White Line Fever

Jag har haft förmånen att se Motörhead live, tre gånger, vilket varit upplevelser alla gånger och likaså har jag haft äran att träffa Lemmy på London Astoria för många år sedan. En stor grej för en kille runt 20 år :-)

Jag måste också erkänna så här på ålderns höst, att jag i min ungdom varit med i Motörhead’s fanclub, Motorheadbangers. För övrigt den enda fan club jag någonsin varit med i.

För den riktige samlaren och fanatikern av Motorhead, har jag nog några gamla nummer av Motorheadbangers Magazin ligger i mina gömmor…

Dessa lär vara minst 15-16 år gamla nummer av tidningen. Det borde väl kunna kallas rariteter idag! Är du intresserad, just contact me :-)

art line

För att fortsätta lite på inslaget spår med Motörhead och i kombination med ett annat av mina små intressen, nämligen konst så tänkte jag här skriva lite om konstnären Joe Petagno som gjort många av bl.a. Motörheads skivomslag.

Motorhead Joe Petagno
Några av Motörhead’s album målade av konstnären Joe Pentagno:
Inferno, Rock’n Roll, Sacrifice och Overkill.

Dagens teknik med ITunes, Spotify, YouTube med flera har många, många fördelar, men en nackdel är att man inte längre, i samma utsträckning köper skivor och framförallt LP skivor med sina stora omslag. Känslan man fick att få sitta och vrida, vända, begrunda och beundra dessa omslag… Det har format stora delar av mitt konstintresse.

En gång i tiden var jag mycket imponerad av hans konst, och är väl till viss del ännu. Han är väldigt, väldigt duktig, även om min syn på vad jag gillar för motiv har ändrats med åren. Joe Petagno och hans konst är pusselbitar av det som skapat mitt konstintresse, och det tackar jag honom för!

history line

Motbevisa följande små händelser i historien om du kan eller vill, för detta är lite av vad som hände 21/9 i vår mänsklighets historia!

thumbs_up_icon Tummen upp för det
thumbs_down_icon Tummen ner för det
yellowRotatorIcon Jag har ingen egentlig åsikt eller uppfattning om saken

  • 2012 Författaren Sven Hassel dör thumbs_down_icon
  • 2003 Rymdsonden Galileo skickar en mindre sond in i Jupiters atmosfär thumbs_up_icon
  • 2001 Konserten A tribute to heros hålls till minne av offren för 9/11 thumbs_up_icon
  • 1954 Motörheads forna trummis Phil ”Philthy Animal” Taylor föds thumbs_up_icon
  • 1942 Nazisterna mördar 2588 judar i staden Dunaivitsi, Ukraina thumbs_down_icon
  • 1937 J.R.R. Tolkiens bok, Bilbo (eng. The Hobbit) publiceras thumbs_up_icon
  • 1934 Singer/songwritern och författaren Leonard Cohen föds thumbs_up_icon
  • 1866 Författaren till Tidsmaskinen och Världarnas krig, H.G. Wells föds thumbs_up_icon

En som bryr sig föga om historia, framtid eller teknik är vår kära katt Frapino…

Frapino

Frapino Mocca!!!! Hur kan du sova till ett nummer av Illustrerad Vetenskap?

end line

Kungen som söndagen den 15/9 firade 40 år på tronen har som motto eller valspråk som det heter för de blå-blodiga, för Sverige i tiden.

Själv avslutar jag med ett av mina motton,
bättre med 1.000.000 idéer, dissa 999.999 och behålla 1, än att ha 0 idéer.

Nu är jag inte blå-blodig och tar mig friheten att ha så många motton jag vill :-)

Och blogginlägget… …
Det vart långt, det gick minimalt fortare att färdigställa, but nervermind :-)

Kom ihåg, du kan vad du vill, om du vill och låt ingen annan säga något annat!
Go for it! Det är dina mål, det är dina drömmar, det är ditt liv! Låt pessimister och alla som vill förneka dig dina drömmar och mål prata för döva öron!

Nu är det dags att krypa ner bredvid min älskade ängel good night universe!

We ditched ‘em. So far, so good / Buzz Lightyear

Buzz

