header

I ljusets hastighet, eller nja, kanske inte riktigt, eller för att vara riktigt ärlig, långt ifrån, har nu bloggen nått inlägg No:200! Ta da da dam dam daaaa!!!

happy 200

Jag återkommer till det igen, uthållighet och positivt tänkande, det bär långt! Ändå är det inte alltid lätt att leva som man lär… Ofta vill man att saker ska ske snabbt och det är inte alltid lätt att försöka se allt från den ljusa sidan.
Jag tycker dock att det är ett stort framsteg att jag kommit till den insikten att när jag hamnar i sådana tankebanor, att jag tänker ”närvaro, här och nu”.

Ordspråket ”Rom byggdes inte på en dag” är ju så väldigt talande!
Med uthållighet, beslutsamhet, positivt tänkande och en tro på sig själv, så en vacker dag uppnår man, om inte alla, så många av sina mål och drömmar!

jobb line

Detta var en del som jag hade tänkt skriva om redan i förra blogginlägget, men det hanns helt enkelt inte med, då förra inlägget drog ut vansinnigt på tiden. Dessutom kanske det var bra det? Nu har jag ändå haft över tre veckor på mig att jobba på Hallstahammar kommun som skolornas IT-pedagog.

Sedan är tre veckor alldeles för lite tid för att göra några förändringar eller förbättringar utan tiden rusar iväg med möten, sätta sig in i rutiner, de olika skolorna, IT-system o.s.v. Min förhoppning och målsättning är dock att göra ett så bra jobb som möjligt, att förbättra, utveckla, underlätta och inspirera.

office
Inspirerande, eller hur :-)

Nej, jag är inte lärare, i den bemärkelsen. Jag har som uppgift, bland många andra att hitta sätt, där IT kan användas inom pedagogiken i skolan.

Det kan röra sig om att leta upp, läsa på och utvärdera samt lära ut olika programvaror och hur de kan används inom olika ämnen i skolan.

Jag ser delar av min roll som ”inspiratör och visionär”, jag vill förmedla inte bara vad man kan göra med en viss programvara utan även få in tankesättet ”vad vill jag göra för att eleverna ska lära sig och glädjas åt att lära” och därifrån söka lösningar. Jag vill hitta metoder för att lärare ska kunna ge elever den berömda aha upplevelsen. Det ska vara roligt och stimulerande att lära!

infomentor

Sedan ingår även att hantera och administrera lärplattformen InfoMentor. Jag hade aldrig tidigare jobbat i just InfoMentor, men det ska väl inte ta allt för lång tid att lära sig det, mycket är likt exempelvis Schoolsoft. Utöver det finns ett flertal andra saker så som Smartboards och andra interaktiva skrivtavlor.

Jag måste också tillägga vikten av att ha positiva, glada och inspirerande kollegor, och Göran som är IT-tekniker och som jag delar kontor med, vi fungerade perfekt tillsammans direkt. Det underlättar oerhört mycket!

Kort och gott en blandad kompott! Kul, lärorikt, stimulerande och utvecklande! Jag är övertygad att jag återkommer till detta med mitt jobb i framtida inlägg.

book line

Här om veckan beställde mitt hjärta en liten bok, för och om inspiration.
Små kloka ord, meningar och citat om att hitta det positiva i vardagen och kanske framförallt på måndagar :-D
Boken heter: ”Äntligen måndag – 217 sätt att göra dina arbetsdagar mycket, mycket roligare” och är skriven av Stefan Ekberg.

Äntligen måndag

Jag och min älskling läser boken tillsammans, och har tagit den på orden, med varsin markeringspenna i olika färger läser vi de korta styckena och kloka tankarna, sedan markerar vi var för sig, ord eller meningar i stycket som vi känner passar oss, som känns klokt och positivt! En inspirerande bok!
En en enkel sammanfattning är, positivitet packat i ett pocket format!

Ytterligare en bok, eller snarare en serie böcker som min älskade  läst är Camilla Läckbergs serie om ”morden i Fjällbacka”. Hon är nu på bok 7/8, Fyrvaktaren. Jag ska också läsa dem, jag ska bara… Som Alfons Åberg sa :-)

Läckberg books

Jag har ju några andra böcker att beta av innan, eller kanske inte… Kanske skulle jag läsa en Läckberg i mellan alla andra böcker på läslistan?

straightahead line

Under de lediga stunderna borde jag borde ha bättre och mer fokus på vårt företagsprojekt, STRAIGHTAHEAD! Tyvärr räcker inte alltid energin till för att komma hem från en dag på jobbet eller efter en hel arbetsvecka, för att direkt sätta sig vid datorn och börja jobba med företagsprojektet.

logo

I helgen dock, tog jag mig i kragen för att sätta mig ner och börja jobba med STRAIGHTAHEAD siten. Tanken var att fortsätta framåt i både design, innehåll och jobba mer med tillägget LearnDash.

Wordpress

Jag började med att installera uppdatering för WordPress, 3.6.1 och sedan uppdatera LearnDash till version 1.4.6 och vips så fungerade ingenting! Funktionaliteten i adminpanelen för LearnDash var helt borta. Courses, Lessons, Quizzes, *all gone*? Tittade jag på siten kunde inte sidor, tidigare gjorda med LearnDash hittas? Det kändes som en tung början, när jag väl hade hittat energin att sätta igång, men skam den som ger sig!

learndash_logo

Jag provade att ominstallera LearnDash igen, men fick bara felmeddelanden. Via FTP gick jag då istället in och helt deletade vissa filer och mappar för sedan ominstallera LearnDash igen. Åhhh det fungerade :-)

Detta är något av en ”drawback” med LMS system och diverse plugins, gratis eller ej. Vid uppdateringar kan saker och ting sluta fungera och man kan få stånga sig blodig för att återställa. Med dessa plugins som finns i parti och minut och vilka till 95% är bara fördelar då allsköns funktioner finns gratis eller för väldigt liten peng, så är det ju ändå så att uppdateringar och kompatibilitet inte alltid går hand i hand och är helt utanför din kontroll.

En annan sak som jag bara måste sätta mig ner och lära mig angående WordPress är child themes. Jag har betalat för ett tema som jag gillar men vill göra vissa ändringar, som jag bara hittar i koden för temat. Jag vet ju dock att om jag uppdaterar temat (och det har kommit ett antal uppdateringar för temat) så skulle dessa kodändringar i temat försvinna. Detta kan man avhjälpa med child themes men jag har ännu inte greppat hur man går tillväga.
Tips någon WordPress kunnig, på var jag läser på bäst om detta?

Kontentan av mina ansträngningar rörande STRAIGHTAHEAD i helgen vart att jag efter ominstallation lyckades uppdatera både WordPress och LearnDash, mycket mer än så vart det tyvärr inte! Så mina ambitioner om design och fortsatt färdigställande får komma en annan dag, skynda långsamt :-)

study line

Som motsats till ljuset hastighet måste mina studier på Dalarnas Högskola och programmet utveckling av e-tjänster vara ett svart hål. Inte ens ljuset slipper ut ur dess grepp. Eller som det står på Wikipedia om händelsehorisonten:

”När någonting väl kommit innanför det svarta hålets händelsehorisont, en teoretisk, sfärisk yta, kan det aldrig lämna det svarta hålet, inte ens ljuset (i form av fotoner), oavsett hur stor kraft som används.”

Med andra ord, det känns som mina ”ansträngningar” i studierna är fotoner och och programmet är händelsehorisonten… I will never get out :-)

Jag tror och hoppas att Dalarnas Högskola är ett roterande svart hål, som har något kallat ergosfär… Då finns ju chansen enligt Wikipedia:

”Objekt eller partiklar som snuddar vid ergosfären kan under vissa omständigheter slungas ut ur den med oerhörd kraft, och på så sätt dra ut energi ur det svarta hålet – därav namnet ergosfär (”arbetande sfär”).”

fysik

Mr. Spock, beem me up and take me to warp speed… Skämt åsido, jag måste skapa mig en ny prio-lista, försöka fördela tiden mellan de olika sakerna och där i mellan, hinna leva! Kvalitetstid med min älskade  och med barnen.

video line

Veckans video stretar på utan framsteg i vare sig kvalitet eller innehåll… Än så länge. Jag har börjat titta mer på vad som kallas ”the flipped classroom” vilket torde leda till mer experimenterande med video även på jobbet. Viket ger kunskap även för veckans video. Själv anser jag inte ”the flipped classroom” vara något nytt alls. Vi kallade det blended learning tidigare…

Jag tänker inte gå in närmare på detta ämne i detta inlägg, men för mig betyder ”the flipped classroom” bara ett nytt namn och lite twist på något som funnits länge. Speciellt inom vuxenutbildning.

Jag har visioner och idéer kring detta med video och lärande, vilket jag både skrivit om och pratat om i veckans video tidigare. I och med detta ”the flipped classroom” så konkretiseras detta mer och jag ska lägga fram dessa idéer för cheferna. Skulle detta gå i lås gynnas ju även bloggen och veckans video, då all övning och användning ger färdigheter och kunskap.
Då kanske även kvaliteten och innehållet i veckans video kan bli bättre.

president line

Jag är alldeles för lite insatt i Amerikansk politik men landet i väst erbjuder både det bästa och det sämsta i världen kan man tänka sig. Amerika är ett fantastiskt land att besöka men det är även dubbelmoralens gyllene land, världens egen domare, jury och bödel.

Nu var det inte detta jag hade tänkt ord om, utan snarare president Obamas besök i Stockholm. Jag tycker att det är kul att han besöker lilla Sverige som enligt Secret Service betraktas som ett högrisk land för mord på politiker…
Detta baseras då på morden på statsminister Olof Palme och mordet på utrikesminister Anna Lindh.

Nu var det inte detta jag tänkte orda om heller egentligen, men jag närmare mig pudelns kärna. Med stundande presidentbesök så kommer det blir oerhörda avstängningar i Stockholm, allt från vägar, T-bana och så vidare, vad jag funderar över, är hur många vanliga, dödliga människor, så som du och jag som får ta smällen. Då menar jag näringsidkare som kanske missar inkomst för att vissa ställen är avstängda, leveranser kommer inte fram på grund av avstängningar, kommunikationen till och från jobb för gemene man, som tar längre tid och allt vad det nu må vara.

Nu händer det ju ytterst sällan att en Amerikansk president är på besök i Sverige, så det må väl vara hänt, men jag är ändå nyfiken på den totala kostnaden för ett liknande besök. Allt från minskade inkomster i affärer, till kostnad för säkerhetsarrangemang och all logistik för alla kring-arrangemang.

Nu drabbar dessa avstängningar och säkerhetsarrangemang inte mig alls, då jag inte ens bor i Stockholm, men tankarna går ju till 08:orna och kostnaden för detta jippo. Intet sagt att jag är emot besöket på något sätt, men undrar verkligen om allt detta rigorösa arrangerande verkligen är nödvändigt?

Saxat från Aftonbladet:
line

Polisen gick i går ut med råd till allmänheten för att undvika kaoset:

• Använd om möjligt inte bil i centrala Stockholm.

• Den spårbundna trafiken kommer att påverkas minst.

• Överväg möjligheten att arbeta hemifrån och förlägg arbetsmöten utanför centrala Stockholm.

• Ha tålamod och förståelse för nödvändiga restriktioner. Det säkerhetsarbete som genomförs är till också för de som vistas i Stockholm. Räkna med längre kötider och alternativa färdvägar.

• Rapportera misstänkta beteenden.

linje

Att svetsa igen brunnslock är naturligtvis för allmänhetens-säkerhet, så man inte lyfter locket och råkar ramla ner. Vilken tur att president Obama kom till lilla Sverige, så vi kom på den dödsfällan…

Sedan tyckte jag mig se en lång, smal man i slokhatt, trenchcoat och solglasögon, bärandes på en attachéväska, han haltade på höger ben.

Skämt åsido, det är väl positivt med presidentens besök, men säkerheten känns överdriven. After all, he is just a human being, like you and me!

knowlege line

Axplock ur den mänskliga historien, den skrivande dagens datum 4/9-2013.

thumbs_up_icon Tummen upp för det
thumbs_down_icon Tummen ner för det
yellowRotatorIcon Jag har ingen egentlig åsikt eller uppfattning om saken

  • 2013 Barack Obama med 500 personer i entourage besöker Sverige yellowRotatorIcon
  • 2006 Krokodiljägaren Steve Irwin dödas tragiskt av en stingrocka. thumbs_down_icon
  • 1998 Google grundas av Larry Page och Sergey Brin på Standford thumbs_up_icon
  • 1963 Hanoi Rocks legendariske bassist, Sam Yaffa (Sami Takamäki) föds thumbs_up_icon
  • 1951 Den första interkontinentala live-TV sändningen äger rum thumbs_up_icon
  • 1781 44 spanska nybyggare grundar Los Angeles som:
    ”El Pueblo de Nuestra Señora LaReina de Los Ãngels de Poricúncula”. thumbs_up_icon
  • 1755 Adelsmannen, officeren och diplomaten Axel von Fersen d.y. föds thumbs_up_icon

Det finns, tro det eller ej en röd tråd i denna historiska vandring.
Barack Obama är som bekant, USA’s president!
Steve Irwin pratar ju engelska, som det även pratas i Amerika.
Google grundades på Standford University i Kalifornien USA.
Sam Yaffa spelade ofta på en Gibson bas, som är ett amerikanskt märke.
Den interkontinentala TV sändningen sändes från San Francisco Kalifornien.
Los Angeles, the city of angels känner alla till och vår egen Axel von Fersen d.y. deltog i amerikanska revolutionen på kolonialisternas d.v.s. de blivande amerikanernas sida. Han utmärkte sig bl.a. i slaget om Yorktown år 1781.

end line

Jag har noterat att mina inlägg tar längre och längre tid att skriva och oftast blir inläggen längre och längre. Jag tror det beror på tidsbrist mestadels.
Så när jag väl tar mig tid och skriver, har jag så mycket att skriva, så det blir längre inlägg och tar längre tid. Ett bloggens moment 22 :-D

Nu har jag inte bråttom med bloggen eller något inlägg, men jag tror ändå jag ska försöka korta ner inläggen. Det blir för mastigt annars.
Ingen klarar av hur mycket text som helst som handlar om nästan ingenting :-)

Dags att avsluta inlägg No: 200 och inlägg No: 400 kommer förmodligen inte tidigare än kometen Slaughter-Burnham som enligt astronomerna dyker upp år 2016, vilket innebär om tre år, vilket det har tagit att skriva de första 200 inläggen! Till skillnad från universum så accelererar inte bloggen utan är mer konstant, vilket då innebär att de kommande 200 inläggen lär ta minst tre år de också… Den s.k. tiden har sin gilla gång teorin :-)

Lämnar er med denna astronomi-mattematiska-blogg-teori för att själv, mer jordnära och kärleksfullt umgås med min älskade ängel 

Genom uthållighet nådde även snigeln arken / Charles Haddon Spurgeon

end icon

