Header

Vision, passion och motivation. Det är ett kämpande att hitta och bibehålla känslan hela tiden och inte tappa den passion och motivation man har och känner. Ibland måste man slita ont för den, så uttrycket blod, svett och tårar stämmer väldigt bra många gånger, men man ska aldrig någonsin ge upp!

Det händer att man måste stanna upp, varva ner, slappna av, samla sig, konsolidera, strukturera och sedan köra vidare med ny-funnen kraft!
Och för allt i världen, glöm inte att ha kul, le och njuta! peace and love :-)

Jerker Line

Här om dagen fick jag ett meddelande via LinkedIn från en gammal god vän och f.d. kollega. Jerker Swande. Han berättade kort om vad han gjorde och planer för framtiden. Jag kan inte annat än önska honom all lycka till med ”sitt” vattenrenings-projekt i Afrika! Det låter både spännande och väldigt vettigt!

Jag och Jerker
Jag och Jerker på kinesiska muren och utanför förbjudna staden, Kina 2008.

Vi jobbade under en period på samma företag och var bland annat till Kina tillsammans å jobbets vägnar. Så vi har vandrat på på kinesiska muren tillsammans, besök förbjudna staden tillsammans samt slitit hårt och skrattat gott tillsammans i Kina. Den resan är minst sagt ett minne för livet!

Det är en man med många strängar på sin lyra, denne Jerker Swande! Författare, regissör, föreläsare, operasångare och svart bälte i karate. Jag skulle nog kunna skriva betydlig fler titlar på den mannen men det fick räcka :-)

Jag är oerhört tacksam för upplevelsen och möjligheten jag fick att jobba i Kina och jag blev mycket glad av Jerkers mail! Känner både glädje och tacksamhet för att jag fått lära känna Jerker Swande, en fantastisk man på många sätt!

School line

Det är verkligen motivationshöjande när man väl får tummen ur och gör, samt skickar in en uppgift på sin högskolekurs. Det borde vara det mest naturliga i världen att kämpa på med sina studier, men när det sker på kvällar och helger så är det inte alltid så enkelt som det låter.

Man kan säkert hitta ett flertal mindre bra saker med distansstudier, men något som kan saknas är en lärare som ger en klapp på axeln och säger bra jobbat. Nu får man det väl i och för sig via e-mail när man lämnat in en uppgift, men jag tror ni förstår vad jag menar.

Man får helt enkelt lära sig att klappa sig själv på axeln och säga, bra jobbat eller om man som jag, har lyckan att ha en älskade i sitt liv som både pushar, motiverar och berömmer när man kämpar på! Tack mitt hjärta
_

Apple line

Jag måste erkänna… Jag blir mer och mer sugen på en Mac. Jag har aldrig haft något emot Mac men har aldrig haft en eller varit en Apple användare, men nu, med Iphone och Ipad inser man hur bra Apple är! I want a MacBook Air!

Macbook-air

Det kommer en dag, när ekonomin tillåter eller när Apple inser dom borde ge mig en för att denna blogg borde designas och skrivas på en MacBook Air!
Jag menar Apple vill väl ha hög kvalitet och status i sitt varumärke eller ;-)

Jag har nu läst ut biografin om Steve Jobs och jag kan inte efter 600+ sidor sätta fingret på mannen Steve Jobs! Komplex, manisk, tokig, design-geni, affärsman, visionär, konstnär och en temperamentsfull perfektionist. Från en trevlig generös man till en gråtande, skrikande kränkande egoistisk person.

Steve Jobs - en biografi

Jag rekommenderar helt klart boken Steve Jobs – en biografi av Walter Isaacson. Är du IT intresserad så är det inte bara en fascinerande livshistoria utan ett tidsdokument över IT ålderns linda och framåt.

Om du inte är IT intresserad kommer du ändå fascineras över personen Steve Jobs och du kommer känna igen mycket. Från Pixar och deras film Toy Story, till Rupert Murdoch och hans nyhets-imperium till Bill Gates och Microsoft.

Citerat ur boken om Steve Jobs:
”En del ledare driver fram nya saker genom att vara bra på att se helheten. Andra gör det genom att bemästra detaljer. Jobs gjorde båda, oupphörligen.”

Citat ur boken av Steve Jobs om Bill Gates och Microsoft:
”Jag beundrar honom för det företag han har byggt – det är imponerande – och jag tyckte om att arbeta med honom. Han är begåvad  och har faktiskt ett gott sinne för humor. Men Microsoft hade aldrig humaniora och de sköna konsterna i sitt DNA. Inte ens när de såg Macen kunde de kopiera den på ett bra sätt. Det fattade helt enkelt inte grejen.”

Jag ger boken 4,5 stjärnor rating
Mycket läsvärd bok och jag tror inte du heller blir besviken! Läs och bilda dig en uppfattning om mannen, myten, legenden, om du kan…
På 600+ sidor är han för mig fortfarande ett mysterium och lär förblir så.

Gym line

Jag tänkte nämna lite om min träning även i detta inlägg. Jag tycker nog termen överträning är lite felaktig på min amatörmässiga träning men jag bestämde mig för att ta några dagar vila, för att återfå kraft då jag under ett tag nästan tränat varje dag. Det kändes som om jag tappade i ork och kraft.

Det är fascinerande med hjärnan, kroppen är trött och sliten men hjärnan vill åka till gymet och träna, både en och två gånger per dag!

Jag har under en längre tid fört en form av egen träningsdagbok, som jag bär med mig på gymet, där jag fyller i uppvärmning, övningar, vikt och set och repetitioner. Men de senaste gångerna har jag hoppat över att ta med denna bok och träningen har blivit mer intensiv. Det är ju bra att variera träningen :-)

fruit

Sen detta eviga problem, jag måste äta mer och regelbundet! Hur svårt kan det vara? Uppenbarligen alldeles in i bomben svårt :-/ …Pedagogisk svordom.

Veckans video

Nu tycker jag att veckans video varit med i så pass många inlägg på raken så man kan kalla det för ett stående inslag i bloggen… Eller?
Jag satsar nu på att slå såpan hem till gården, med över 6000 avsnitt! Not :-)

Det finns naturligtvis planer och visioner om detta med video, inte antal videos utan snarare om innehållet. I’m jobbing on it, som det heter på svengelska!

Som jag pratade lite kort om i videon, så även i mitt jobb blir det lite filmande och mer kanske det blir om vi kommer implementera video mer på hemsidan? Jag har börjat titta upp ett program för videoredigering och som jag ser det både prismässigt och funktionalitetsmässigt så lutar det åt Pinnacle Studio 16.

Pinnacle Studio

Om du, käre läsare har erfarenhet och åsikter om Pinnacle Studio 16, så får ni gärna kommentera både för och nackdelar med just den programvaran.

history line

Passion for the past kanske egentligen är en missvisande titel? Jag har mer passion for the future, men är om inte annat intresserad av historia och till och från har jag denna lilla del med i bloggen, där jag väldigt kort nämner några händelser från ett visst datum ur vår historia och denna gång: 14:e juni.

thumbs_up_icon Tummen upp för det
thumbs_down_icon Tummen ner för det
yellowRotatorIcon Jag har ingen egentlig åsikt eller uppfattning om saken

  • 2002 – Near earth astroid; 2002 MN missar jorden med 121.000 Km thumbs_up_icon
  • 1994 – Upplopp i Vancouver efter Stanley Cup förlust mot NY Rangers thumbs_down_icon
  • 1982 – Kriget om Falklands-öarna tar slut thumbs_up_icon
  • 1969 – Éric Desjardins, kanadensisk hockeyspelare föds thumbs_up_icon
  • 1967 – Rymdsonden Mariner 5, skjuts upp mot sin resa till Venus thumbs_up_icon
  • 1967 – Kina provspränger sin första väte bomb thumbs_down_icon
  • 1956 – Mercyful Fate sångaren, King Diamond föds thumbs_up_icon
  • 1947 – UFO incidenten i Roswell äger rum och flygande tefat föds alien icon
  • 1907 – I Norge får kvinnor rösträtt thumbs_up_icon

Bara för att klargöra tummen upp för asteroiden 2002 MN, så är jag glad den missade jorden, annars fanns risken att jag inte hade skrivit detta :-)
121.000 Km är bara 1/3 av avståndet till månen. En fis i rymden kan man säga!

End line

Så här i slutänden på inlägget bara måste jag bedyra min gränslösa kärlek till min älskade ängel  De må låta som clicé men jag älskar henne så otroligt mycket. Är hon glad, mår bra, så bubblar det inom mig! Det är så oerhört viktigt att hon mår bra för då fungerar jag också! Love U 4-ever and always!

My love

Kärlek är något som måste vårdas! Jag glömmer alldeles för ofta att tala om för min älskade kvinna, hur mycket hon betyder för mig och jag ska bättra mig på den fronten. Jag älskar dig min ängel  mer än ord någonsin kan beskriva!

”Där det finns kärlek finns det liv”
/Mahatma Gandhi

heart

