storm header

Det kommer dagar då det är svårare än andra att leva som man lär. Att tänka bara positiva saker, när man ser tunga mörka moln torna upp sig i horisonten!

Det kräver verkligen all kraftansamling i de stunderna för att kunna se solen bakom de mörka molnen på himlen. För ovan molnen skiner alltid solen :-)

Nu låter det som om domedagen är nära förestående men så illa är det inte.

Dock är jag sådan till naturen, och i bloggen att jag skriver även de stunder då allt inte är guldskimrande. Alla som påstår sig bara ha guldkantade dagar tror jag tänjer på sanningen, sedan kan man eftersträva lycka, glädje, harmoni och välmående i största möjliga mån. Well… Rise and shine, tomorrow never dies!

work_line

Turbulent är det även i vissa arbetsrelaterade projekt. Inte alla inblandade parter pratar samma språk, är på samma våglängd och en del smutskastning förekommer. Tråkigt, onödigt och helt och hållet oproduktivt. Jag försöker så mycket jag kan att vara diplomatiskt, spindeln i nätet av kommunikation, men det är dessvärre inte min uttalade roll i detta projekt.

Risken är den att någon eller några kommer bli missnöjda med hur detta projekt fortskrider, men vad som missas allt för ofta är att tänka på syftet med projektet. Det skall verka för att kärnverksamheten fungerar.
Det ska underlätta för användare i alla led. Det är inget personligt äventyr eller vinst som skall ställas på pedistal och personlig stolthet gå före uppsatta mål!

Jag kan nu, efter många år av erfarenhet säga att detta är något som ofta brister i IT projekt. Kommunikation. Det beror till stora delar på att beställare och utförare inte pratar samma språk, menar inte samma saker, förstår inte varandras terminologi.

Detta är på inget sätt konstigt. Jag menar, jag förstår inte allt en bilmekaniker säger till mig om jag lämnar in min bil på lagning.
Jag kan inte alla termer och förstår sammanhang om jag pratar med en kirurg. Det behövs ett nav i centrum som fungerar som tolk, speciellt för IT-projekt.

För dig som är intresserad av just IT-projekt, så finns lite litteratur att tillgå.

Intressant litteratur

Jag funderar på att jobba fram både kurser, förläsningar och workshops inom detta ämnesområde. Då i egen regi och inom ramen för STRAIGHTAHEAD.

Jobs line

Nu, ännu mer jobb, men jobb med ett b, Steve Jobs, en av Apples grundare…

All about Steve Jobs

Som jag skrivit tidigare, läser just för stunden biografin om Steve Jobs och så här långt, snart halvvägs in i boken är den mycket intressant. Min uppfattning om Steve Jobs skiftar från sida till sida i boken, en mycket speciell personlighet.

Jag hyrde även dokumentären, Steve Jobs – Visionary Genius, som på en timme beskrev i stora drag det jag läst och fram till hans död.
Det kändes som en dokumentär som kunnat gjorts bättre.Väl värd att se, men inget jag jublade över i högan sky. Speakern kändes lite stressad i sitt tempo.

Ashton Kutcher som Steve Jobs i en kommande spelfilm med namnet, så vitt jag vet: Jobs. Ser fram emot att få se den.
Premiär i Sverige under hösten 2013, så börja poppa dina popcorn :-)

straightahead

Sakta men säkert och oförtrutet går jobbet med STRAIGHTAHEAD vidare. Det sker i små steg då allt får göras kvällar och helger och då mellan allt annat som är på, vill göra listan, familjen, gymet, studierna och en stunds vila ibland :-)

Jag har börjat experimentera med en ny template i WordPress och likaså ska jag inom kort implementera och testa ett LMS för distansutbildningar.
Så håll tummarna för inom kort kanske vi kan presentera våra första alldeles egna e-kurser på vårt eget Learning Management System.

Wordpress

Jag vill också passa på att grattulera en 10åring! Grattis WordPress som just fyllde 10år! Själv har jag bara hållt på i ett par år med WordPress, men anser det vara en suverän plattform. Nu finns det så otroligt mycket mer jag vill, bör och måste lärar mig om WordPress, men det kommer allt eftersom.

studyline

Jag måste dessvärre erkänna att mitt tempo när det kommer till mina egna studier på Dalarnas Högskola, programmet Utvecklig av E-tjänster på distans och kursen IK1061, publicering på Internet, går lika fort som vårens ankomst efter en vargavinter. Det tar tid med andra ord.

En av anledningarna till detta är, jag är lat eller bekväm. Kort och gott. Många kvällar efter jobb, middag och annat som måste skötas är det skönare att lägga sig på sängen med en bok, eller sin Ipad eller bara dum-glo på TV!

Jag tänkte nog försöka införa en pluggar-dag, eller ett par, där jag ska sitta och plugga samt jobba med inlämningar under ett visst antal timmar just dessa dagar. No excuses are accepted!

Ett citat ur filmen Plutonen: ”Excuses are like assholes, everybody got one”.

video line

Med tidsbrist som största anledning att skylla på, så har jag inte letat mer efter redigeringsprogram utan kör på med Iphone, Bambuser och YouTube :-)

Unedited, no directors cut, no nothing, plain and without makeup or script…

Om jag får ha en personlig åsikt så vart väl innehållet i denna veckans video av något mer värde. Tankar och idéer kring IT-projekt. Något jag kommer jobba vidare med, men inte under denna blogg utan under ett ”seriösare” projekt det vill säga mitt och min älskades  framtida vision, STRAIGHTAHEAD.

end line

Det finns ett ordspråk som säger ”det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder”. Kanske ska man tänka likadant när stunden känns tung?
Som någon människa någon gång myntade, efter regn kommer solsken…
Den människan var nog meteorolog och grundande säkert SMHI, för hur kan man ha fel med ett sådant ordspråk? Det kan ju inte regna för evigt :-)

Något väldigt positivt som jag upplevt det senaste året, är att med detta tankesätt, att alltid och jag menar alltid försöka tänka positivt, är att de tunga stunderna har blivit mycket färre och framför allt går över mycket snabbare.

Och till min älskade ängel  Du är mitt universum, mitt ljus, glöd och kraft 

”Storms make trees take deeper roots”
/ Dolly Parton

thunder

