Header image for this post

Storleken spelar ingen roll, sägs det… Men när det kommer till kontorsutrymme underlättar det ju om det finns några kvadratmeter golvyta att tillgå :-)

Så vad an denna början på inlägget? Jo, jag sitter i stadiet att byta kontor på jobbet. Från det kombinerade förråd/kopieringsrum/kontor jag nu sitter i till ett betydligt mindre rum, men som är uteslutande mitt kontor, om än bara 4,54m².

Vad gör man då av 4,54m²? Man har ett öppet sinne och man ser till att göra det till en kreativ miljö, vilket är min målsättning med detta kompakta kontor!

office header

Jag som person är i stort behov av att min omgivning känns kreativ. Platsen jag sitter på när jag gör något måste för mig kännas positiv och kreativ. Om inte annat underlättar det mycket om det känns så! För vem har inte suttit på en plats, med en vacker vy och kännt kraften, glädjen, kreativiteten strömma? Jag vill skapa en sådan känsla i största möjliga mån. Eller är jag bara knäpp?

Någonstans inom mig tror jag alltid jag velat bli konstnär, designer, arkitekt, art director eller landskapsarkitekt, jag tror att det är de ådrorna som spökar i mitt sökande efter känsla. Fast tramsa med en blogg funkar ju hyfsat också :-)

Inspiration får jag från många håll. Jag har massvis med egna idéer men sedan jag började använda Pinterest så fungerar även det som en inspirationskälla.

Inspiration

Jag kan ju naturligtvis planera, skissa, inspireras i alla oändlighet, av allt, men i slutänden finns det ett antal saker att ta med i beräkningen, utrymmet, tid för genomförande och naturligtvis budget. Det sistnämnda är nog det största hindret, men min mål är att skapa ett mysigt, kreativt kontor, med små medel.

Gym header

Huvudet vill till gymet, men rygger sätter lite stopp… Tyvärr, under de senaste dagarna har min ländrygg varit stel som en 4″8 planka. Gammal och gaggig :-)

Nu tror ju jag på Paolo Roberto i detta fall, att det är en fråga om att strecha. Jag måste bli bättre på att strecha och inte bara strecha 5-10 minuter efter träning, utan varje dag! Strech och yoga tror jag är melodin!

Spine

Så fort denna stelhet är bort-strechad, förhoppningsvis under veckan ska jag vara åter på gymmet. Det är så  vansinnigt kul och skönt när man får upp ett flow i sitt gymmande! Tränar du inte på gym, så rekommenderar jag det starkt!

Något som oroar mig och gör mig sur på mig själv är mitt enormt dåliga frukost och lunch ätande… Träningen gör ju mindre nytta om jag inte håller kosten :-(

Sedan är jag ofta så trött på morgonen att min ängel får dra mig ur sängen, då blir frukosten lidande, eller rättar sagt jag lider för jag inte äter frukost. Lunchen, ja den brukar jag ”skippa” då det känns bökigt för att lunch-rummet ligger i ett annat hus än där jag sitter.
Jag blir lätt sittande på ”kammaren” och dricker detta eviga pulverkaffe :-/

Kontentan är, jag måste bli sååå mycket bättre på att äta mat om dagarna! Och för den ömma ryggen och hållningens-skull, sitt för f*n inte som en märla!

book header

Böckerna bygger berg på mitt sängbord. Åter igen har jag hamnat i någon form av läskoma. Inte för att böckerna är ointressanta eller dåliga utan för att jag är så vansinnigt trött på kvällen är jag lägger huvudet på kudden. ZZZZZ!!! Detta resulterar i att jag inte kommer mer en ett kapitel eller två varannan, var tredje kväll. Inte undra på att böckerna då bygger berg på sängbordet.

Ju mer jag läser av boken om Steve Jobs, ju mer förundrad över honom som människa blir jag. Han måste lidit av en omfattande bokstavskombination.

Steve Jobs quotes

Från geniet Steve Jobs till den skrikande, gråtande och totalt idotiske chefen Jobs. Jag har mycket kvar av boken och förundras mer och mer från sida till sida om vad jag egentligen har för uppfattning om mannen bakom Apple.

En sak är dock säker, jag kommer med glädje läsa vidare men är osäker på om jag kommer han någon klarare uppfattning om Steve Jobs vid bokens-slut :-)

Tilläggas ska också att samma dag som jag skriver detta släpps en film, en dokumentär vid namn Steve Jobs – Visionary Genius. Den ska jag absolut se!

video header

Bara för att få med en veckans video, återgår jag för stunden till Bambuser. Inte för att Filmic Pro på något sätt är sämre, men jag vill ha ett billigt, bra, enkelt redigeringsprogram för efterarbete med videon. Video Pad som jag använde var en provversion och tiden har förlöpt. Jag letar vidare efter ett annat och tar tacksamt emot tips!
För stunden hoppas jag ni är fullt nöjda med den osminkade versionen :-)

Jag är fullt medveten om att innehållet i veckans video är av minimalt intresse egentligen och kanske jag inom kort även börjar fokusera lite på det. Just för stunden är det dock, för mig, mer en teknisk och designmässig uppgift. Ja, jag har faktiskt goda förklaringar till varför jag ”testar” mig fram med video.
Det har både med mitt jobb och med bloggen att göra, men framförallt med STRAIGHTAHEAD i åtanke. Visioner och planer för framtiden kort och gott!

Snus header

Alltså… Det måste bli ett slut på detta!
Jag bara måste sluta snusa! Ekonomiskt, och för hälsans-skull, men mest för just ekonomin, det känns som om jag kastar tusenlappar i sjön varje år.

Kom nu inte och säg ”det är ju bara att sluta”, för det är inte så enkelt. Det borde vara det, men jag upplever det inte så, tyvärr.

Detta är andra gången (vad jag minns) som jag i bloggen skriver om att jag ska sluta snusa. Förra gången slutade jag med lössnus för att börja med portionssnus. Det är i alla fall inte så kladdigt och ofräscht. Nu ska jag ta ett steg till och sluta helt! Jag antar det kommer gå åt många askar Läkerol :-)

Läkerol

Jag utgår ifrån att det kommer vara en batalj mellan snuset och Läkerol eller vad man nu hittar för temporärt substitut. Jag tror nog att om jag ska lyckas måste jag sluta tvärt, inget ”varva ner” snusande.

Kaffet kanske inte kommer smaka värst gott i framtiden,  men detta jävla snus, ursäkta språket måste väck… Kaffe eller ej! Och så finns ju Moccha Latte :-)

End heading line

När denna flytt av kontor blir aktuellt i tid kan jag bara spekulera i, men innan sommaren är över hoppas jag det vara klart. Jag både vill och behöver det!

Det är dags att tejpa igen flyttkartongen och vara förberedd på flytt från en kontor till ett annat. Skämt åsido, jag ser fram emot att få byta kontor även om det innebär till ett trångt litet rum. Min förhoppning är att jag kan med små och enkla medel kan göra det till min lilla kreativa skrubb. Creative Skrubb 4.54 :-)

”Andra har sett vad det är och frågat varför?
Jag har sett vad det kan vara och undrat varför inte?” /Pablo Picasso

Icon

