Header image

Livet är som ett nöjesfält och du har ett åk-band. Från hejdlösa skratt till skrik i panik! Från skräcken och fasan i spökhuset till att flyta fram i kärlekstunneln. Lustiga husets alla speglar och krokiga trappor. En skräckblandad förtjusning från ett fritt fall i en floomride. Dra i ett snöre, vinst varje gång, du är ju vid liv!

Life, with all it’s up’s and down’s, be sure to laugh and love and enjoy the ride!

Jag kan inte annat än tacka min älskade ängel  för att jag varje dag tänker i dessa banor, eller i vart fall försöker tänka i dessa banor. Hur tungt, motigt och jobbigt det kan vara vissa dagar, av olika anledningar så försök jag att hitta och se det ljusa i allt som finns omkring mig. Prova du med, det kostar ju inget!

Stockholm line

När jag fyllde år fick jag biljetter till musikalen Jesus Christ Superstar…
Tro mig, jag har aldrig varit någon fan av musikaler men klart man måste vidga vyerna när man får det i present. Söndagen den 12 maj var det dags, jag och min älskling  tog bilen upp för en underbar heldag tillsammans i Stockholm.

Vi parkerade på söder och höll oss på söder under hela dagen då det är så oerhört vackert där. Det går inte att säga annat än att Stockholm på våren och sommaren är så oerhört vackert! Beskrivningen Nordens Venedig är helt sann.

Stockholm maj 2013
Med utsikt uppifrån Fjällgatan ut mot Djurgården och Kastellholmen.

Det finns inte andra ord eller bättre beskrivning än att jag tycker det är skönt, rofyllt och härligt att planlöst flanera runt i Stockholm. Stanna och fika, titta i affärer, titta på vacker arkitektur. För första gången var jag och mitt också till Katarina kyrka och stannade till vid Anna Lindhs och Cornelis Vreewijks gravar.

Stockholm maj 2013
Katarina kyrka och Cornelis Vreeswijks grav.

Vid 15.00 var det dags för Ola Salo och hans ensemble att beträda scenen på Göta Lejon som Jesus och hans lärjungar.
Vi skulle få se den sista föreställningen av Jesus Christ Superstar!
Nu ska jag ju klargöra att jag varken varit någon fantast av musikaler, som jag sett på TV, eller av Ola Salo och The Ark, men jag kan ju inte säga annat än att han var duktig i rollen som Jesus. Hela musikalen i sig var mäktig!
Nu kändes det som om det var en väldigt modern tappning av musikalen, så musiken var i alla fall mestadels åt det ”rockigare” hållet, om uttrycket tillåts :-)

Jag kan inget om koreografi, väldigt lite om musikaler i sig men jag vart djupt imponerad av scenografin. Musikalen i sin helhet var en mycket trevlig upplevelse och något som jag gärna gör om vid tillfälle! Free your mind ;-)

Jesus Christ Superstar
Ola Salo med ensemble tackar för sig och Jesus Christ Superstar.

Inför hemresan gick vi sakta mot bilen genom en vårljummen kväll, så härligt att se så mycket människor sitta ute och umgås trots att det var söndag. Som färdgodis hem köpte jag dumplings åt min älskade, hon tyckte om det I ♥ U

Och väldigt, väldigt snart, garanterat innan detta inlägg ens hinner bli klart kommer vi ha varit till Stockholm igen, men det får jag skriva om nästa gång :-)

Bok line

Som om jag inte hade nog med böcker att läsa?
Jag borde jobba på ett antikvariat, en bokhandel eller ett bibliotek. Jag bara älskar böcker och kan inte få nog! En bok som jag stått och tittat på och läst på en stund nu är Marcus Birros bok, Släng alla kartor. Så när vi gick förbi Pocketshopen på Götgatan så bara låg boken där och väntade på mig :-)

Marcus Birro - Släng alla kartor

Jag ser en hel del likheter mellan mig själv och Marcus Birro, visst han är en känd författare, poet, TV personlighet, krönikör och älskar fotboll men vi har annat gemensamt. Nästan samma ålder, samma musiksmak sen tidiga år och en del annat… Det ska bli oerhört spännande att läsa, men först ska jag läsa klart boken om Steve Jobs. Så här långt, en mycket bra bok!

Så fellow bokmalar, vad ligger då på mitt nattduksbordet för stunden?

Books

  1. För nöjesskull: Steve Jobs, en biografi
  2. För nöjesskull: Marcus Birro, släng alla kartor
  3. För studierna: Internet and the world wide web, how to program
  4. För jobbet: Inte utan min smartboard

Ni måste jag tillägga att både böckerna för studierna och jobbet är i min värld ett nöje att läsa, jag får ju massa ny kunskap på vägen!

Gymmet line

Mitt gymmande går väl generellt sett bra… Det blir lite si och så med träningen på veckodagar då man kommer hem relativt sent från jobbet, det är mat, det är måsten och tiden rinner iväg. I stort sett tränar jag mellan två och tre gånger i veckan men jag tycker två gånger är i minsta laget!

Det må låta som ursäkter, men det är svårt mitt i veckorna att få in träningen just beroende på tiden. Det är alla sysslor som var man/kvinna har, samt att jag pluggar på kvällstid och bloggen såklart! Fast skam den som ger sig…
Ambitionen är att träna tre gånger i veckan, gärna fyra ibland :-)

Hantlar på Friskis och Svettid

Jag önskar det fanns ett forum, eller snarare en community, typ Facebook för träning. Fast det kanske det gör? Det kanske är jag om inte har har letat tillräckligt noga, eller inte alls för att vara helt ärlig.
Om ni vet om någon sådan community, så tipsa gärna. Det vore kul med en community där man kunde få tips, motivation och idéer till sin träning.

Något som jag ska investera några kronor i är handledslindor. Detta för att jag känner mina handleder tar ganska mycket stryk på gymet.
Det knakar och sprakar i handlederna och det är ofta just handlederna som gör att jag inte orkar mer under en övning. Jag pratade med en bekant på gymet som rekommenderade dessa så jag ska ge dem ett försök!

wrist wraps

Om du är i behov av eller är  intresserad av att se vad det är för skydd så läs mer på Gymgrossistens hemsida url Gasp Hardcore Wrist Wraps →

Veckans video

Jag hade tänkt fortsätta med min veckans video… Kanske borde det byta namn till typ: inläggets video, då mina inlägg långt ifrån kommer på någon regelbunden basis. Nåväl, det får heta veckans video i alla fall en stund till.

Nu kom jag denna gång till ett litet hinder, Video Pad programvaran var en 14 day trial version, som nu gått ut och jag vart osäker om jag vill investera i den programvaran. Jag tror jag ska undersöka marknaden lite till, efter liknande program innan jag investerar i någon programvara för video-editering.

Likaså uppstod denna gång tidsbrist. Inlägget hade tagit så lång tid innan videon ens var klar så jag kände att videon får vänta. Så tyvärr ni som satt på helspänn i väntan på veckans video. Ni får hålla ut något inlägg till :-)

Historia

Jag skriver denna lilla tillbakablick den 16:e maj och vad har då hänt just detta datum om vi skrapar lite på ytan i vår historia?

thumbs_up_icon Tummen upp för det
thumbs_down_icon Tummen ner för det
yellowRotatorIcon Jag har ingen egentlig åsikt eller uppfattning om saken

  • 2010 Hårdrockaren och sångaren Ronnie James Dio dör thumbs_down_icon
  • 1975 Junko Tabei blir den första kvinnan på toppen av Mount Everest thumbs_up_icon
  • 1969 Den sovjetiska rymdsonden Venera 5 landar på Venus thumbs_up_icon
  • 1966 Bob Dylan släpper världens första dubbel-album thumbs_up_icon
  • 1953 Skådespelaren Pierce Brosnan föds thumbs_up_icon
  • 1951 Den första reguljära flygningen mellan USA och England äger rum thumbs_up_icon
  • 1943 Upproret i Warzawa-gettot slås ner thumbs_down_icon
  • 1929 Den första Acadamy Awards delas ut i Hollywood yellowRotatorIcon
  • 1770 Marie Antoinette gifter sig med blivande franska kungen Ludvig XVI yellowRotatorIcon

Det var en modern tappning av historia-lektionen, bara en av ovanstående händelser är ju ens en 100 år gammal, nästan så det hände igår :-)

Slutline

Det kan vara oerhört svårt att leva som man lär, eller leva som man bloggar :-) Ibland kommer stunder då det är svårt att hitta positiva tankar. Personligen tycker jag det är framsteg att trots eventuella motgångar och mörka stunder ändå ha i huvudet, att försöka tänka positivt, försöka se allt ljust. En vis man skrev ”Vi eftersträvar själsliga framsteg snarare än själslig fullkomlighet”.

Nåväl kära läsare, dags att runda av detta inlägg och blicka framåt!
”And hey! …Lets be careful out there!”

“I don’t think of all the misery, but of the beauty that still remains.”
/Anne Frank

rollercoaster icon

