HHH_header

När jag börjar detta inlägg är jag något frustererad! Över datorer, IT, bristen på förståelse för IT-struktur, bristen på korrekta prioriteringar… Jag försöker verkligen tänka, luuuugn, sansa dig, hetsa inte upp dig, se allt det positiva…

Vissa dagar går man bara på ångorna i tanken… Så det får bli nya tag i morgon och återkomma ut ur dagens energikris mer laddad än någonsin tidigare!

Det vore nog väldigt bra med ett pass på gymet en dag som denna, men jag är mental helt dränerad på kraft. Mitt älskade ängel får ladda mina batterier!

HHH_line_gym2

Tanken med detta inlägg var att ge uttryck för min kraft jag fått att träna, studera, att läsa och allmänt bara må bra men det började lite trevande med tanke på inledningen. Men det är en ny dag, nya tag och kraften är åter.
Hör nästan Yoda säga -the force is strong within you, young Skywalker :-)

Nu till gymet och träningen som denna underrubrik var tänkt att handla om!

Det blir ett gift vad man än må säga, detta med att gå på gym. Jag kan träna på förmiddagen och framåt kvällen är jag sugen på att träna igen. Kroppen är trött och sliten med mentalt vill man till gymet igen. Det kan bara klassas som ett beroende. Ett betydligt hälsosammare beroende än mycket annat dock :-)

Friskis och Svettis Björnövägen Västerås

Enligt mig, bästa tiden att träna är lördagar och söndagar runt 13.00 tiden, då känns det som det är som minst folk på gymet. Det ger ju mer eller mindre fri och direkt tillgång till maskiner, fria vikter och annan utrustning.

Så här ett par månader efter bytet av gym från Actic till Friskis och Svettis så ångrar jag ingenting… Jag tycker det är bättre utrustning, mer utrustning, och fräschare. Nackdelen skulle vara stängningstider på fredagar och lördag då, 19.30 och 17.00, men jag överlever faktiskt dessa stängningstider :-)

Jag kan inte annat än säga att träningen går bra men jag önskar jag orkade ännu mer, var ännu starkare och var mer uthållig men det kommer väl med mer träning får jag hoppas. Jag mår hur som helst så väldigt bra utav att träna!

Jag har noterat ett par svagheter i min träning, rent mentala sådana… Jag kan göra en övning á 2 set * 12 reps, men innan jag ens är klar har jag börjat tänka på nästa övning. Det är att tappa fokus!

Likaså är det inte alltid jag ”tar ut allt” i en övning. Jag kör mina 12 reps, även om jag kanske skulle fixat 13-14 reps… Tips från coachen är önskvärt :-)

Green smoothie

Till träning hör god och bra kost… Något jag kanske inte är expert på, speciellt inte frukost. Jag är alldeles för morgontrött och har svårt att äta frukost.
Jag vill gärna börja med 2-3 koppar kaffe först och det är väl inte optimalt.

Men min älskade ängel  har hittat ett bra alternativ som ger en energikick på morgonen! Green smoothies, snabbt, vitaminrikt och en bra start på dagen!

Förslag till en green smoothie:

  • En näve bladspenat
  • En banan
  • Lite ingefära
  • En halv lime
  • En näve frusen frukt eller bär
  • Vatten
  • Någon juice om du har…

Gör som följer:

  • Blanda allt utom lime och kör i en mixer tills du har en jämn och ganska lätt flytande smoothie
  • Pressa i en ½ lime och mixa lite till

Att tänka på:

  • Banan har en förmåga att vara den dominanta smaken, så var inte rädda för att använda ex. mycket lime och/eller bär

 

Green smoothie


PS: Jag lovar, det är inga tulpaner eller andra krukväxeter i denna smoothie :-)

Sedan de dagar när jag är piggare så måste jag ju säga att en tallrik yoghurt med müsli och med lite bär eller skivad frukt i är suveränt, gärna en ostmacka eller en macka med stekt ägg till, ett glas juice och en stor kopp kaffe…
De dagarna är oftast lördag-söndag och tidsmässigt mer brunch än frukost :-)

Bokrubrik

Jag har läst mer än på länge… Inte så mycket som jag ibland kan göra men det känns som jag kommit igång igen, tack Steve Jobs och Walter Isaacson.
Det är både en intressant bok och historisk tillbakablick i en tidsrevolution!
Ett Silicon Valley i sin linda och en början på en IT-ålder! Fascinerande!

Steve Jobs - en biografi

Steve Jobs – en biografi
av Walter Isaacson
Isbn10: 9100127086

Finns att beställa via Adlibris


Jag tänkte göra lite reklam för min kollega James Wilde och en av hans böcker. Jag har inte läst den själv, ännu i alla fall, men det kanske kommer. Men det är väldigt kul att jobba med en man som skrivit ett antal böcker och filmmanus.

An apple for teacher

An apple for teacher
av James Wilde
Isbn10: 9197921734

Finns att beställa via Amazon.com

Den sista boken för detta inlägga kan knappast räknas till något skönlitterärt-verk! Den är för mig uteslutande i studiesyfte och som referenslitteratur.
Det lilla jag läst hittills är bra och än så länge har jag förstått vad som står :-)

Denna bok har jag köpt uteslutande för att den ingår som kurslitteratur i IK1061, publicering på Internet. Visst, den lär ut HTML5 men det finns det fler och betydligt billigare böcker som gör.
Jag har lite svårt att se varför en så pass omfattande bok, som innehåller så många tekniker som inte berörs i kursen måste fungera som kurslitteratur?

Internet & World Wide Web how to program

Internet and World Wide Web – How to Program
av Harvey M. Deitel, Paul J. Deitel, Abbey Deitel
Isbn10: 0273764020

Finns att beställa via Adlibris


Nåväl, den är inköpt och jag är ändå nöjd, då den även kommer fungera som framtida referenslitteratur för mig i bl.a. HTML5, PHP, Javascript och MySQL.

Wordpress rubrik

Även om WordPress och andra CMS inte ingår i min utbildning på Dalarnas Högskola så vävs det in för mig i min jakt på kunskap. HTML5, Ajax, JQuery, MySQL, ja allt blir en väv av saker jag vill lära mig, behärska och vara bra på!
Så vid sidan av familj, jobb, studier, träning så går en hel del tid till just detta!

Senast jag ”grubblade” och testade lite i WordPress så rörde det sig om live-video stream direkt i sidopanelen via Bambuser. Det finns ett sätt med en rad kod, en URL till en videoström som visas i en iframe. Inte optimalt :-/

Om du är intresserad av hur jag gjorde så är detta den korta beskrivningen. Jag lade till en text-widget i WordPress och i den kopierade jag in korrekt URL från Bambuser. Vips så fungerar det, enkelt…

Sedan tycker jag som sagt inte det var optimalt. Kanske kan man finslipa på utseende i text-widgeten. Jag ska undersöka mer om det inte finns en färdig widget just för Bambuser, som gör att om ingen live sändning pågår visas en stillbild, inte som nu, den senast visade videoströmmen.

Tilläggas ska att jag även grubblat och svurit lite över hur man kan visa källkod på WordPress.com. Det är inte alldeles enkelt. Det borde vara, men är inte…

<html>
<head>
<title>Bara ett exempel</title>
</head>
<body>
</iframe src="http://embed.bambuser.com/channel/***"
 width="460" height="403" frameborder="0"></iframe>
</body>
</html>

So far so good kan man tycka. Men så fort jag vill visa taggen för iframe i html så slutar detta att fungera. Bit på den ni, WordPress experter :-)

LAST MINUTE UPDATE! Jag tror mig hittat lösning på ovanstående problem. Har du väl använt dig av [code] [/code] så kan du inte mer, under tiden du jobbar med inlägget switcha tillbaka till grafiskt gränssnitt. Då tappar WordPress den kod du skrivit innanför [code] [/code]. Mindre bra!

I ett framtida inlägg ska jag förklara bättre vad jag menar med det hela :-)

Veckan video rubrik

Jag fortsätter enträget med veckans video, utan skam? Utan manus! Och utan en tanke på konsekvenser!? *nuthouse next, next stop, the nuthouse*  :-)

Har skrivit det förr… Jag ska ta tag i ”kvalitetstänket” rörande veckans video, både tekniskt och innehållsmässigt. En vacker dag… En vacker dag…

End line

 Frank Sinatra
And now, the end is here
And so I face the final curtain
My friend, I’ll say it clear
I’ll state my case, of which I’m certain
I’ve lived a life that’s full
I traveled each and ev’ry highway
And more, much more than this, I did it my way

Nu behöver man ju inte vara så drastisk som Frank Sinatra i My way, men nu är vägs ände nådd för detta inlägg. So without further due, auf wiedersehen!

*poff* and i’m off to my lovley lovley love ♥ ♥ ♥ 4-ever yours my angel ♥ ♥ ♥

”Utan hårt arbete växer inget annat än ogräs”
/Gordon B. Hinckley

red_eye_icon2

