kunskap_header2

Jag ska börja detta inlägg, eller snarare börja om detta inlägg med att skriva följande; jag hade skrivit länge och väl på detta inlägg då det vips, efter att jag hade förflyttat mig mellan två datorer, försvunnit… Detta är andra gången en utkast från ena timmen till nästa bara försvunnit ut i cyberspace! *gone*

Jag har mina teorier om detta debakel, men det återkommer jag till i slutet av inlägget. Jag måste smälta detta nederlag först, resa mig och gå vidare :-)

Jag hade tänkt inlägget skulle handla om kunskap, hur jag älskar att lära mig nya saker. Samtidigt ville jag väva ihop detta med kunskap och faktiskt ha sin kunskap verifierad på papper… Jag läser ofta diverse olika jobbannonser. Nu ska tilläggas att jag läser jobbannonser inom ”mitt område”. Det är ofta krav på högskoleexamen. Finns det något egentligen som säger att en person med högskolexamen är bättre än någon utan? En högskoleexamen är ett betyg på att du kan studera, läsa dig till och ta till dig kunskap i alla fall teoretiskt.

Nu är det nog så viktigt att besitta den egenskapen, att kunna läsa sig till och veta hur man enklast, snabbast och strukturerat kan lära sig vissa uppgifter, ämnen, saker, tekniker eller vad det nu må vara.

I dag finns så otroligt mycket kunskap i form av kurser, övningar, tutorials tillgängligt både online och i böcker. Man kan lära sig ohyggligt mycket på egen hand och ofta betydligt mer aktuella kunskaper än de som ”snurrar runt” i Skolverket och Högskolverkets värld för utredningar innan de kan bli en kurs. Innan maskineriet malt klart är den teknik som kursen skulle lära ut många gånger redan out of date. Där behövs en ändring i skolpolitiken!

För att lite grand summera vad jag ville ha sagt med högskola kontra egna studier kontra jobbannonser är väl den att jag tror många duktiga personer, som skulle passat på en viss tjänst, både kunskapsmässigt och med personkemi aldrig får chansen att visa detta då de ”dissas” bort redan i rekryteringsprocessen av en kryssruta som frågar: har du högskoleexamen?

Är svaret nej, så finns du inte längre med i databasen för det aktuella jobbet. Hårt draget och det finns garanterat undantag men chansen minskar rejält.

Hur det än är, jag älskar att lära mig, jag kan inte få nog. Så även om jag låtit lite skeptisk till högskolan här ovan så är jag på inget sätt det! Skolvärlden kanske kunde göras om lite men det tar vi en annan gång. Jag ska med nyfunnen glädje och motivation läsa vidare och klart mina egna studier på högskolan, jag vill lära mig PHP, Jquery, mer WordPress, MySQL, Ajax, HTML5, listan är lång…Hur ska jag hinna lära mig allt jag vill innan jag blir jordgubbe :-)

RIP

Jag tänker i alla fall försöka fortsätta lära mig så länge jag lever och kan, ett livslångt lärande, vilket fint och klokt uttryck att leva efter :-)

kunskap_line_bok

Jag älskar deckare, Jan Mårtensson, Leif GW Person och många fler, men formen deckare var tydligen inte rätt för stunden. Jag tog mig an Arne Dahl, lade boken åt sidan, försökte mig på Camilla Läckberg lade boken åt sidan.

Istället tog jag nu fram boken Steve Jobs – en biografi och det kändes på en gång hur kul som helst att läsa. Inte för att jag tror Camilla Läckberg’s eller Arne Dahl’s böcker är dåliga! Deckare var bara inte rätt form för stunden.

Tids nog kommer jag att läsa deras böcker, men inte just nu…

 jobsboken Jag tog istället fram boken Steve Jobs – en biografi av Walter Isaacson.

En bok jag inhandlade på bok-rean. Jag har bara läst till fjärde kapitlet ännu, men det är så kul att läsa och det känns som den kommer läsas i ett nafs.

Jag återkommer med en kort recension när jag läst ut denna bok. Det känns redan nu som det kommer bli ett bra betyg.


Jag bara älskar böcker och jag älskar bok-rea och när det blir bok-rea-rea, ja då finns ingen hejd på glädjen. Här om dagen var jag och min älskade ängel på ICA Maxi och av en händelse stannade vi till vid böckerna. Där låg dem, bara väntandes, bedjandes, köööp mig, läääs mig! Naturligtvis tänkte jag…

assange-maffia

När böckerna på bok-rea-rean kostar 19 kronor styck, jag då kunde jag faktiskt inte låta bli att investera. Ett lagom pris för en bok om ni frågar mig :-)

Svensk maffia har jag läst första delen av, den var OK, intressant läsning och för 19 kronor kan jag även läsa fortsättningen.

Julian Assanges’s bok har jag funderat på sedan jag första gången hörde det skulle komma en. Nu dök den upp till bra pris.

Har utöver dessa böcker, även beställt en bok, kurslitteratur till högskolan till kursen Publicering på Internet och där är då priset verkligen inte 19 kronor :-(

www-hogskola Kurslitteratur för IK1061 – Publicering på Internet. Ingen billig historia och en nästan 1000 sidor tjock lunta. På en 7,5 poängs kurs kan man kanske tycka man borde klarar sig med en ”mindre” bok.

Jag får ju också se det som en referensbok för framtida bruk, då innehållet är lärorikt.

”in-depth coverage of introductory programming principles, various markup languages (XHTML, Dynamic HTML and XML), several scripting languages (JavaScript, PHP, Ruby/Ruby on Rails and Perl); AJAX, web services, Web Servers (IIS and Apache) and relational databases (MySQL/Apache Derby/Java DB)—all the skills and tools needed to create dynamic Web-based applications.”


Tyvärr verkar det som så att så fort det är kurslitteratur, böcker som ska användas i utbildningssyfte så blir det så fruktansvärt dyra böcker. Denna bok går på närmare 700 kronor, så jag hoppas man utnyttjar boken ordentligt!

Något jag ska titta upp noggrannare är UNIONENS stöd för de som studerar, kanske man kan få tillbaka någon krona eller två på det man lägger ut… Jag ska läsa på mer om hur det fungerar men är du också intresserad av hur du kan få hjälp med studiestöd via UNIONEN så läs Link1 studiestöd via UNIONEN  →

Från studielitteratur till studier… Nästa stopp, högskolan, högskolan nästa!

kunskap_line_hogskolan

Äntligen, ta i trä, har jag tagit mig i kragen, mailat Dalarnas Högskola och meddela att nu är mister igång igen. Det är så motiverande och glädjande att ha hittat gnistan till studierna igen. Nu gäller det bara att hålla i denna känsla.

Jag vet, även om jag långt ifrån alla gånger håller med, hur viktigt det är att ha sina kunskaper verifierade på papper. Så jag har minst tre anledningar till att läsa klart mina studier. Jag vill verkligen lära mig, jag behöver mycket av det i mitt jobb och det är bra för mina framtida chanser i arbetslivet. Tre goda skäl!

11-check Introduktion till IT o eTjänster
11-unchecked Kommunikation , gruppdynamik och eTjänster
11-check eTjänster, perspektiv och utvärdering
11-unchecked Nätjuridik
11-unchecked Publicering på internet
11-check Människa-, datorinteraktion för eTjänster
11-unchecked Programutveckling, grunder
11-unchecked Design av eTjänster
11-unchecked Design av IT-system
11-unchecked Databassystem
11-unchecked Applikationsutveckling för mobila Android-enheter
11-unchecked Mjuk infrastruktur
11-unchecked Hård infrastruktur
11-unchecked Datasäkerhet och integritet
11-unchecked Examensarbete

De få, ikryssade rutorna är de kurser jag lyckats beta av, medans resten återstår och det är ju en del… Satan i gatan nu j***ar ökar vi tempot :-)

Sedan, i detta stadie av mina studier och med det intresse och mål jag har med mina studier och karriär, då det går mer mot WordPress, webbutveckling och sociala medier, skulle jag vilja byta ut vissa kurser i slutet av programmet.

Då innehållet i vissa av kurserna bl.a. Applikationsutveckling för Android-enheter, Databassystem och Programutveckling är mot Java, så önskar jag att jag kunde läsa en inriktning mot PHP med Jquery, Ajax, Javascript, CSS, HTML5 och liknande. Direkt och betydligt mer riktat mot webbutveckling.

Om någon kunnig, insatt person har bra argument för varför jag borde läsa just Java, istället för det jag själv skulle vilja, så är jag idel öra.

hogskola

Om du är intresserad och nyfiken av detta program så läs gärna mer om programmet Utveckling av eTjänster på Link1 Dalarnas Högskola →

Om det finns någon läsare som faktiskt läser samma program som jag gör, så vore det kul att höra ifrån er, en liiiiten kommentar på inlägget, snääälla :-)

kunskap_line_se

För inte allt för länge sedan gjorde vi en liten utflykt en dag. Vi tog oss i kragen och åkte till Haga parken i Solna utanför Stockholm.
I alla år man åkt bil till Stockholm och man alltid sett skyltarna, Haga parken, men aldrig stannat. Nu åkte vi dit på en utflykt. Det är jätte fint där, fint att bara promenera runt och njuta, men jag tror att det är ännu vackrare på sommaren så det blir minst ett besök till. Det är även historiskt intressant.

Bland annat finns Gustav III början till Stora Haga Slott här, speciellt färdigt vart det inte… Intressant att se, men väldigt långt ifrån ett färdigt slott :-)

hagaslott4
Så såg Gustav III eget Versailles ut när han fått drömmen målad av Desprez år 1791. Den lilla bilden är lite av det som vart byggt innan Gustav III vart skjuten på maskerad-balen på Operan i Stockholm av Jacob Johan Anckarström den 16 mars 1792. Kungen avled senare den 29 mars 1792 och bygget avstannade. De delar av slottskällaren som hann bli byggt finns att beskåda i Haga parken och fungerade även utmärkt som vindskydd vid vår picknick. Tack Gustav III.

Gustav III hade verkligen grandiosa planer på att bygga sitt eget Versaille då han uppenbarligen var mycket inspirerad av Frankrike och Ludvig XIV.
Versaille, strax väster om Paris är för övrigt ett ställe som jag mycket gärna skulle besöka någon gång i livet. Jag tror det är oerhöt intressant och vackert.

Från denna lilla utflykt och anekdot kring historia i vår närhet till mer historia…

kunskap_line_historia

För att fortsätta på inslaget tema med kunskap och lära så kommer här några korta tillbakablickar för den 15 april i vår världshistoria…

thumbs_up_icon Tummen upp för det
thumbs_down_icon Tummen ner för det
yellowRotatorIcon Jag har ingen egentlig åsikt eller uppfattning om saken

  • 2013 – Två bomber detonerar vid målgången för Boston Maraton thumbs_down_icon
  • 2001 – Sångaren och legenden från The Ramones, Joey Ramone dör thumbs_down_icon
  • 1989 – Demonstrationerna på Himmelska-fridens-torg börjar yellowRotatorIcon
  • 1974 – NHL målvakten Tim Thomas föds thumbs_up_icon
  • 1945 – Koncentrationslägret Bergen Belsen befrias thumbs_up_icon
  • 1931 – Tomas Tranströmmer, Nobelpristagare i litteratur föds thumbs_up_icon
  • 1923 – Insulin kommer ut i handeln thumbs_up_icon
  • 1912 – Passagerarfartyget Titanic sjunker thumbs_down_icon

För att påvisa någon eller några kopplingar till vad detta kan ha med mig att göra, så skriver jag följande små förklaringar:

Samma dag som jag skriver detta händer vad som kan vara ytterligare ett terrordåd i USA. Två bomber detonerar, skadar minst 140 och dödar minst tre personer i Boston. Bland annat åtta-årige Martin Richards. Vila i frid.

Jag har lyssnat mycket på The Ramones och inget band kommer någonsin kunna återskapa deras sound. RIP Joey Ramone.

Himmelska-fridens-torg, jag har varit där, gått där, historiska vingslag.
Man kan tycka det är konstigt att jag inte har en åsikt om saken i fråga, men jag är för dåligt insatt i det hela. Bra är att demonstrationerna ägde rum och att världen fick upp ögonen för läget i Kina. Tragiskt att människor behövde dö.

På mitt förra jobb, fanns en herre vid namn Sven Åke Svensson, som åkte runt och föreläste, utöver det var han NHL scout och den som scoutade och såg till att Tim Thomas vart målvakt för Boston Bruins.

Tomas Tranströmmer har bott och varit verksam i min hemstad Västerås.

Titanic… Tragisk, mytomspunnen händelse och en film jag tyvärr tvingats se :-)

Om detta på något sätt bidragit till kunskapsöverföring till er läsare så är det bra, men det är tvivelaktigt, och värdet på kunskapen lär inte vara många öre.

kunskap_line_video

Veckans video får vara med i detta inlägg bara för att hålla själva grejen med video vid liv en stund till… Inlägget hade blivit långt ändå, även utan video…

Som jag skrivit någongång tidigare, det vore kul att redigera lite i video med exempelvis Adobe Premiere. Bara för att lägga till lite för och efter-texter, någon logotyp och lite sådant. Lite grafiskt krims krams som är nog så viktigt!
Jag ska se efter om jag kan hitta nån freeware/shareware som är billig, bra och behändig för detta ändamål. Jag menar utrustningen jag använder är ju knappas proffs-utrustning! Iphone, Bambuser och YouTube and that’s it :-)

kunskap_line_end

Den röda tråden i detta inlägg har inte helt oväntat färgats mer eller mindre i regnbågens alla färger, men det ju en blogg på mitt vis, så det får duga :-)

Vad har jag då lärt mig av detta inlägg. Jo, jag tror att jag lärt mig lite mer om WordPress. Jag tror, utan att ha bevis för det, att det som hände var att jag hade två sessioner av samma utkast igång, varvid jag skrev massor på ena datorn/sessionen, sparade och gjorde allt korrekt.
Sedan loggade jag ut, stängde av datorn och ”went on with my bussiness”.

Samtidigt var jag inloggad på en annan dator med/i en annan session, där jag inte alls skrivit så mycket, och den sessionen auto-sparade över det jag skrivit med betydligt mindre innehåll efter att jag loggat ut från den andra sessionen.

Man kan kort säga, den ena sessionen suddade ut vad den andra innehöll…

Så vad har jag då jag lärt mig?
Logga alltid ut när du inte ska skriva eller jobba med din WordPress site.

Och vad ska jag nu göra?
Stänga locket på datorn för dagen och krypa ner brevid min älskade ängel 

”Det finns ingen kunskap som inte är värdefull”
/Edmund Burke

mr_monopoly

