nature_header

Sorry to say, men som så många gånger tidigare har rubriken ingen egentlig innebörd, jag ville mest leka med grafiken, O:et och kepsen i bilden :-)

Kan ju i naturens tecken säga att jag nu längtar så mycket efter att träden ska börja grönska… Jag är väldigt trött på snö, is och kyla. Även om det blir ljusar och ljusare för var dag så vill jag verkligen snön ska smälta bort! L Ä N G T A R

En annan sak jag skrivit om tidigare och som jag längtar till är att få promenera ute på Ängsö. Det är avkopplande, rogivande, vackert och skönt.
Hade jag skrivit detta för 10år sedan så hade jag inte trott mig själv :-D

Från glas, stål och betong till skog, grönskande ängar och fågelsång… Poesi :-/

nature_line_jobb

När jag skriver detta så är det långfredag och röd-dag och jag är ledig. Ändå så finns tankarna på jobbet i huvudet hela tiden, det är en sjukdom :-)

Jag försöker att strukturera upp tankarna kring arbetsuppgifter, prioritera och försöka planera för att hinna med allt. Dock är inte alla inblandande alltid på samma bana och spelar, tyvärr. Det är ett gediget planerande, diskuterande, strukturerande och kompromissande för att få med alla på samma tåg, men det är en ju del av att vara IT-coordinator :-)

Som jag uppfattar det hela, och det verkar vara mer regel än undantag på många arbetsplatser, förståelsen för IT och ett företags IT-organisation är ofta kraftigt bristfällig. Näst intill obefintlig.

Jag har full förståelse för att IT oftast inte är kärnverksamheten utan bara en förutsättning för att verksamheten ska fungera. Då anser jag personligen att man bör ta till sig så mycket kunskap man kan om IT och IT i organisationen, som möjligt. Inte bara förutsätta att allt fungerar, kostnadsfritt och hela tiden!

Med det nyss skrivna i tankarna så ser jag detta som en marknad för föreläsningar och utbildningar, som många företag skulle vara behjälpa av.
Få en förståelse för hur IT kan samverka och integreras i en verksamhet och hur IT kan bli transparent i ett företag, samt med kunskap komma bort från vanföreställningen att IT bara är en kostsam, sluten liten värld.

Jag har av erfarenhet kommit fram till att IT många gånger, även i dess enklaste former måste presenteras med metaforer för att förstås.
IT ska inte behöva förstås av alla, det ska vara ett verktyg som används i en verksamhet för att uppnå mål och genomföra kärnverksamheten.
Dock finns behov av förståelse, för att IT, likt alla andra verktyg ibland är i behov av förnyelse, uppdateringar, renoveringar, service mm. Dessa åtgärder kan ofta behöva förklaras i metaforer för att kunna tillgodogöras.

Nåja, nog om funderingar kring IT och IT i verksamheter. Nu ska jag ska försöka planera och prioritera upp kommande veckor som blir intensiva med mer ”hands on” på nätverkssidan. Som tur är har jag har fullt förtroende för konsulterna vi jobbar sida vid sida med och tror att det hela kommer lösa sig.

nature_line_video1

Jag fortsätter mitt tappra försök med veckans video. Jag har ännu inte bestämt mig för hur vida jag ska behålla detta med video i bloggen eller inte.
Det får i alla fall hänga med även i detta inlägg. Satsar på en Oscar till 2014 :-)

Det krävs en allvarlig funderar på hur jag ska göra med dessa videos. Kvaliteten suger, innehållet är av obetydligt värde och det blir enformigt…

Jag är lite sugen på att editera dessa videos för att öka på kvaliteten, det var länge sedan jag använde mig av Adobe Premiere och After Effects! Dags nu..?

In med lite effekter, för och efter texter e.t.c. Overkill, men garanterat kul :-)

nature_line_history

C14 metoden heter denna något kryptiska rubrik. Men det är bara ett annat namn för lite historia :-) Kol 14 metoden används för att datera innehåll i organiskt material och jag daterar och skriver lite om historia här i bloggen…

Lite nytt som jag tänkte testa i detta inlägg är min ”syn/åsikt” om de historiska händelserna, inte som någon doktorsavhandling utan kort och koncist :-)

thumbs_up_icon Tummen upp för det
thumbs_down_icon Tummen ner för det
yellowRotatorIcon Jag har ingen egentlig åsikt eller uppfattning om saken

Så vad hände i korthet den 26:e mars för minst ett år sedan?

  • 1999 Viruset Melissa sprider sig som en löpeld i Microsoft system thumbs_down_icon
  • 1976 Guns N’ Roses får skivkontrakt med Geffen Records thumbs_up_icon
  • 1975 Konventionen gällande kemiska stridsmedel träder i kraft thumbs_up_icon
  • 1965 Martin Luther King leder 25.000 personer i rösträtts-marsch thumbs_up_icon
  • 1942 Tyskland börja sända judar till Auschwitz thumbs_down_icon
  • 1827 Ludwig van Beethoven dör, 56 år gammal yellowRotatorIcon
  • 1799 Napoleon intar Jaffa i Palestina yellowRotatorIcon

selma3
Marschen från Selma till Montgomery, Alabama – 1965. Aka. Bloody Sunday.

Nu var det väl inte jätte mycket jag tar upp dessa gånger, men lite är bättre än inget alls… Eller är det F·O·V – ”föreningen för onödigt vetande” :-)

nature_line_end1

Strax dags att trycka på off knappen för detta inlägg! Tack för visat intresse och som avslutning på det hela; lite vårkänslor!

Det blommar, i alla fall lite… På väg till jobbet, i en rondell har vi sett några tussilago och i en rabatt blommar krokusen, våren är här banne mig!

krokus2

Till helgen hoppas jag det är så pass varmt att jag kan skotta fram grillen, tända grillen och lägga på en saftig köttbit. Det vore så härligt att sitta ute med min älskade ängel  och grilla i vårsolen. Underbart är bara förnamnet!

Hörs åskan i mars kan man vänta snö i maj
/Bondepraktikan

leaf-icon

