snow_header3

Från helvetet, som var rubriken i förra blogginlägget till en snödriva i detta…

Sitter på ett vandrarhem i Bjursås och påbörjar detta nya inlägg, följde med min älskade ängel som är och håller i en ledarskapsutbildning för gymnaster.

Bjursås, även kallat Bjurs. ”Dalarnas Schweiz”…  Det är ju också en slogan…

Vi anlände till Bjursås under kvällen och tog in på Bjursås vandrarhem, alldeles utmed väg 69 mellan Falun och Rättvik. Inser direkt, fast det är kolsvart ute att Bjursås inte är stort… Vi lastar in vårt bagage på rummet som är… pittoreskt :-)

I korridoren stöter jag på en kort, korpulent äldre man. Han har ett orakat, grovhugget ansikte och frågar på engelska med kraftig rysk brytning om jag vet hur kallt det är ute. Minus 13° svarar jag och förstår inte varför namn som slaktaren från St. Petersburg dyker upp i mitt huvud..?
Fortsatte ut till bilen för att hämta den sista packningen, och mitt emot, tvärs över väg 69 ligger Malte och Maries begravningsbyrå. Så ironiskt det kändes.

Detta vandrarhem, utmed väg 69, med dusch i korridoren… Undrar varför jag plötsligt börjar tänka på Jack Nicholson i The Shining :-)

shine4

Jag och älskling åt sedan på den lokala ”restaurangen”, som är en pizzeria… Vi beställde varsin pizza och vart väntandes i närmare 30 minuter! Under tiden kunde jag inte låta bli att notera en halt och lytt man som skelade väldigt.
Han stod och drack öl i den kombinerade baren/pizza-beställnings-luckan…
Jag tänkte, undrar om han ska ut på krogen? Tills jag kom underfund med att han ÄR på krogen. Jag är för mycket ”storstadsmänniska” för att förstå.

Nu ska jag verkligen inte bomba sönder Bjursås med mina tragi-komiska betraktelser utan jag är glad och positiv till att få besöka Bjursås.
Det är vacker natur i området och för skidintresserade måste det vara ett Mecka med sina skidbackar och Ski Center.

snow_line_app2

Igår kväll, precis när jag skulle somna så fick jag en idé om en app. Jag har inte tidigare funderat något speciellt kring app-utveckling. Visst är jag imponerade av vissa appar, dess idé och dess syfte och funktion som appen fyller. Jag imponeras av utvecklarna och tekniken som gör det möjligt, men har själv aldrig tänkt banorna på att ”wow, en app ska jag minsann utveckla”.

Men så igår kväll, när jag halvt somnat till, kom idén till mig, som ett brev på posten. Jag har många idéer och många av dem glömmer jag eller dissar efter en tid. Den här idén dock, den tror jag verkligen på! Jag tänker inte ”outa” min idé utan att jobba vidare på den en stund. Visste jag att man kunde sälja idén skulle jag nog göra det, då jag som sagt inte har någon erfarenhet av app-utveckling men tror stenhårt på den!

app-utv

Obs: bilden ovan visar inte mina skisser…

Jag ska dock påbörja idén med att skissa på papper, både layout och funktionalitet. Sedan kanske jag rent ut av laddar ner något utvecklingsprogram för att skapa en app, för Iphone. När man väl har något, om än långt ifrån en fullutvecklad app, kanske man kan sälja idén vidare…

snow_line_halsa

Några gånger under det senaste året har jag varit in på sk. hälsobutiker. Jag har köpt bl.a. zink, lite kosttillskott och annat. Senaste gången var jag in för att köpa magnesium, för att se om det kan lindra sendrag. Sendrag kan bero på bl.a magnesiumbrist sägs det, så det kan vara värt att prova.

health

Jag har nu börjat funderar kring personalen som jobbar där och varor som dom säljer. Varje gång jag har frågat om en vara, så har personalen sagt ”den tar jag själv” eller ”den äter jag varje dag”! Äter dom allt som finns i butiken, hur orkar dom ens äta vanlig kost och hur hälsosamt är det på en skala?

Nu vet jag ju att så inte är fallet, men undrar, varför säger dom ens så? Det blir inte mer övertygande… Tänk om jag har fel och dom verkligen äter allt :-)

snow_line_vlog

Jag kan ju inte lämna Bjursås utan att ha spelat in veckans video från Dalarnas Schweiz. Jag byter namn på denna del av inläggen från V-Log till Veckans-Video… Då har både jag och Leif GW Persson ett veckans program *ha-ha*

Man kan ju, helt och hållet berättigat, undra när innehållet i mina videos och kvaliteten ska bli så pass mycket bättre så det faktiskt finns en anledning att ha dem med i bloggen..? Jag får se hur jag gör med video i fortsättningen.

snow_line_end3

Fimbulvinter då är Ragnarök obevekligen i antågande, så sägs det i den fornnordiska mytologin. Jag tycker personligen att denna vinter gärna kan dra sig tillbaka nu, vill ha vår, värme och grönska. Jag gör en metaforisk liknelse mellan bloggen och den fornnordiska mytologin som avslut.

Galten Särimner slaktades varje kväll för att ätas upp av det fallna krigarna i Valhall, för att sedan återuppstå dagen efter och slaktas igen. Detta inlägg slaktas nu likt Särimner för att återuppstå någon annan dag :-)

”Vintern är naturens sätt att säga… Up yours!”
/Robert Byrne

Thermometer_Snowflake

