change_line2

Som Bob Dylan en gång sjöng, the times they are a changing. Vinter har blivit vår, även om snön ligger i drivor och temperaturen pendlar mellan plus och minus så är det vår! Det är ju mars, så släpp fångarna loss det är vååår ♬♬♬

Mer eftertanke än det nyss skrivna har jag egentligen inte med rubriken för detta inlägg. Det skulle vara då att jag funderar på att i detta inlägg, ta bloggen ett steg vidare… Att lägga in lite video, och då inte bara nån låt från YouTube, utan ha en liten video-blogg. Hur vida det blir av, lär vi bli varse :-)

change_line_update

En sak jag är så gott som säker på, utan att jag letat efter något vetenskaplig bevis för det, är att antalet läsare av en blogg beror även på hur ofta en blogg uppdateras, dvs. hur ofta nya inlägg tillkommer. Det finns garanterat massor av undersökningar på detta, men ids inte titta efter det. Men jag som skriver nytt inlägg max en gång i veckan, men oftast tar ett inlägg över en vecka att skriva och göra med text och bild. Med dessa fakta får jag nog räkna med att besöksfrekvensen på bloggen är och förblir ganska låg.

Ska man hitta något kul i tendensen med lågt besöksantal så får jag hitta på en parallell. Om Blondinbella med 100000 tals besökare är bloggvärldens Jan Guillou så är jag bloggvärldens Rabindranath Tagore. Ingen jävel har hört talas om honom, ännu färre läst honom men likförbannat har han fått Nobelpriset i litteratur *ha-ha-ha* … Bara som kuriosa, han fick priset 1913.

Jag bör inte heller ta upp det mer eller mindre spretiga innehållet i min blogg som ytterligare en orsak till låga besöksantalet ;-) Join the movment:
VBAN! Våga Blogga Anti Nischat :-D

Skulle du dock vara intresserad av att få många besökare till din blogg så kan du kanske få lite tips och trix hur du ska blogga genom att läsa Internetworld’s 12 steg till att etablera din blogg. link9x9 Läs artikeln här →

change_line_wallin

Jag läste här om dagen, om Lars Wallin i VLT. Jag är själv minimalt intresserad av mode och kläddesign men Lars Wallin är ju ändå uppvuxen i samma lilla håla som jag själv, i Hökåsen strax norr om Västerås. Utöver det är han är faktiskt bara fem år äldre vad jag är, så almost homeboys *ha-ha*

Så jag tänkte, ett par rader kan väl denne världskände designer vara värd :-)

lars-wallin-logo

Jag och min älskade ängel  var för någon månad sedan på konstmuseet i Västerås där Lars Wallin hade utställningen Fashion Stories. Det var kul att se hans kreationer och hans skisser. Han är verkligen kreativ, inget snack om det!

Utställningen Fashion Stories slog enligt VLT besöksrekord på Konstmuseet med över 46.300 besökare under de tre månaderna utställningen pågick.
Inte illa pinkat av en pöjk från Hökåsen :-)

Lite kuriosa om kläddesignern Lars Wallin. Han har även designat den senaste förpackningen för margarinet Flora. Det känns onekligen en bit ifrån Hollywood, melodifestivaler, kungahuset och fransk 1950-talscouture :-)

Läs gärna VLT’s reportage här link9x9 Lars Wallin klippte besöksrekordet →
Jag kan tillägga att det var mitt första besök på konstmuseet på år och dagar.
Faktiskt första besöket sedan museet flyttade till Karlsgatan 4.

change_line_video

Nåja, ja ja, okej då, jag gör väl ett försök med en liten video-blogg. Man lär väl hänga med i utvecklingen… The times they are a changing.

Egentligen borde min älskade ängel  vara i bild i V-loggen istället, hon är så mycket vackrare, snyggare och mer bildskön än vad jag någonsin kommer bli!
Ps: Hur Photoshoppad jag än skulle vara är min älskade  alltid vackrare :-)

Hela den här video-grejjen är egentligen bara för att testa och ”leka” lite.
Jag har använt mig av Bambuser för detta syfte då jag tycker det verkar enkelt och smidigt. Man kan Live sända, man har arkiv och det finns en bra mobil app för Bambuser. Varför inte testa själv? link9x9 Läs mer på Bambuser.com →

Tilläggas kan, att Webbdagarna från Stockholm Waterfront Congress Centre, sänds live via Bambuser i dagarna två. Dock inte sänt via en mobil app :-)

utrop10-10 En liten update och korrigering av detta stycke! Jag fick i slutänden använda mig av YouTube för visningen av videon. Detta för att wordpress.com inte, ännu i alla fall, stödjer uppspelning direkt ifrån Bambuser :-(
Om du har en egen installation av WordPress på ditt favorit webbhotell finns dock möjligheten att streama live eller visa direkt från ditt Bambuser konto utrop10-10

change_line_historia

I en del av mina inlägg brukar jag skriva några korta rader om händelser ur historien, och idag den 8 mars är en sådan dag :-)
Håll till godo med små bitar ur vår historia…

• 1983 – President Ronald Reagan kallar Sovjetunionen för ”evil empire”
• 1982 – Kat Von D, känd amerikansk tattuerare föds
• 1974 – Charles De Gualle flygplatsen i Paris öppnas
• 1970 – The king… Sorry i meant, the thing is born
• 1911 – Internationella kvinnodagen instiftas
• 1910 – Raymonde de Laroche blir den första kvinnan att erhålla flyglicens
• 1817 – New York börsen grundas
• 1702 – Den berömde, kvinnliga piraten Anne Bonny föds

2013-03-08

Det var några korta, men inte alls oviktiga små saker ur vår historia. Och tänk så träffande att på internationella kvinnodagen som infördes 1911, samma datum men året innan får första kvinnan i historien flyglicens och 209 år tidigare föds den kvinnliga piraten Anne Bonny :-) Ett kul sammanträffande!

change_line_end

Våren är här, eller i alla fall så gott som :-) och sommaren kommer närmare för varje dag. Det får mig att tänka på mina barn, sommaren är barnens bästa tid, längtan efter sommarlov, sovmorgon, ledighet, att bara få vara med kompisar.

Samtidigt så smyger sig ibland en känsla av oro och rädsla in i mig. Jag tänker på barnen och deras skola, läxor, framtid. Om mobbning, att behöva vara cool och hur psykisk ohälsa nästan verkar vara var barns last. Det tynger mig och gör ont ibland. Jag kan bara hoppas och be dom pratar med mig och älskar mig för den jag är! Jag är trots allt ljusår ifrån att vara universums bästa pappa…

barnen-2013

Det är i de stunder, när tunga tankar mal i huvudet, det är så viktigt att hitta ljuset och kraften inom sig och hitta kraft i allt positivt utanför, i både det stora och i det lilla. Det är verkligen en gåva att kunna mönstra energi och positivt tänkande när det som mest behövs. Det är något jag jobbar på varje dag för att kunna göra! Det mina vänner, det är ett livslångt lärande!

Tack min älskade ängel  för du finns vid min sida hela tiden, en aldrig sinande källa av kärlek och glädje! Tack för du finns för mig, du gör det omöjliga möjligt!

”Vi måste utnyttja tiden som ett verktyg, inte som en soffa”
/John F Kennedy

pocket_watch

