birthday_header

Det är en liten fake med rubriken just idag! För jag börjar skriva den 2/2-2013 och bloggen fyller tre år den 10/2-2013, men jag vet och jag har inga planer på att publicera något annat inlägg före den 10:e, så happy birthday da blog!

Att sedan tårtan i rubriken har fem ljus och inte tre är ett olycksfall i arbetet :-)

176 inlägg på tre år är nästan fem inlägg i månaden. Inte illa pinkat för att vara en blogg utan någon speciell inriktning eller någon form av sponsring.
Det tycker i alla fall jag… och det är min blogg, så jag bestämmer, så de så :-)

Jag måste ju naturligtvis säga som det är att min älskade ängel sponsrar mig med oändlig mycket kärlek och uppmuntran i mitt bloggande!

Sen kan jag ju tillägga att om det finns massa teknikföretag där ute som vill skicka plasma TV’n, iPads, iPhones, Apple TV’s, Androdier, Laptops, och annan kul teknikutrustning till mig tar jag tacksamt emot och recenserar lite :-)

Ja, även matkjedjor som vill vi ska testa mat, klädkedjor som vill skicka kläder, bokförlag som vill skicka böcker är välkomna att överösa mig med presenter… Vi slänger med biltillverkare som vill låna mig en ny bil med tillhörande bensin- bolag som bistår med obegränsat drivmedel. Min adress och kontonummer är…

Och när jag ändå är igång så väntar jag ju på en check från okänd givare på 900.000.000 kronor ;-) …det är bara en tidsfråga innan vi cashar in :-)

För att vara fullkomligt ärlig så är jag redan rik, på kärlek  och utan det spelar inget annat någon roll! Utan kärlek är du fattig hur du än räknar dina $

brithday_line_gym

Träningsverk kanske är en lite konstig underrubrik men det är en kort liten status-update när det gäller min träning på gymet…

Efter andra gången på ”nya” gymet, Friskis & Svettis känns det helt OK! Det kommer nog ta sin lilla tid att bli van med deras maskiner, men det kommer!

Jag tänkte köra några gånger till innan jag börjar ”föra träningsdagbok” igen. Kontentan så här långt är i alla fall att det är helt underbart att vara igång igen, eller så gott som igång igen.
Nu ska bara intensitet, kontinuitet och vikt ökas betydligt! Fortast möjligt!

Sedan ska vi, så fort underlaget blivit is-friare och mindre halkigt ut och springa igen. Det kan ju låta som undanflykter att invänta våren innan man ger sig ut och springer, men jag vill ju inte halka runt som en John Cleese på is :-)

Det finns faktiskt ytterligare några saker jag skulle vilja utforska mer, varav yoga är en. Jag tror det är jätte bra träning både för styrka och smidighet och undvika stelhet. Man är ju smidig som ett kassaskåp tyvärr. Jag får ta min älskade ängel till hjälp som faktiskt varit både aerobics och yogainstruktör.

yoga

Ännu en sak som vore skönt att kunna är nog att meditera. Att enkelt kunna sätta sig och uppnå ett totalt lugn och fullkomlig sinnesro.

brithday_line_kropp

Ja-ha-ja… Vad menar jag med denna rubrik då? Man kan väl kanske se det som en förlängning av föregående stycke. Inom kort blir man 43 till ålder och jag har noterat att jag nu mer är stel som ett trappräcke.
Det räcker med att jag sitter på kontorsstolen och jobbar om dagarna, även om jag är upp och rör på mig är jag stel och kantig :-)
Likaså vaknar man varje morgon, stel som en 300 år gammal ekplanka.

Är det ålderskrämpor :-) eller bara avsaknad av strech och yoga?

Något som jag inte tror att vare sig yoga eller strech gör bättre är att synen verkar tyna så sakteliga. Noterar att måste ”ställa in” avståndet till bok mer noggrant nu än tidigare. Fram-tillbaka, kisa lite och så kanske jag hittar fokus.

Ålderskrämpor, Näää, jag skyller nog på trötthet istället!

Ytterligare en sak jag funderat över är minnet. Speciellt när det gäller var jag parkerat bilen när vi handlat på ICA Maxi… 9 gånger av 10 så har jag helt glömt var jag parkerat. Ändå har dom satt upp små skyltar med bävrar, katter, hundar och alla former av djur bara för man ska komma ihåg. Men vem kommer ihåg att titta på de skyltarna innan man går in i affären?

Åldersdemens eller bara tankspridd och med viktigare saker att tänka på? :-)

Detta med parkering fick mig att med ett leende tänka på en p-skylt på Mörkö…

morko_parkering

Ja, vad ska man säga :-) Ett flertal ”handikappanpassade” p-platser mitt ute i skogen, men bara mellan markeringarna…
Annars fick man betala i automat eller ha en förhyrd p-plats… Mitt i skogen :-)

brithday_line_jobb1

Milt uttryckt skulle jag kunna säga att arbetsdagarna innehåller vitt skilda arbetsuppgifter. Det är väldigt stimulerande, samtidigt som jag ibland kan känna mig ringrostig och ibland rent okunnig… Jag känner till exempel att det är evigheter sedan jag läste, certifierade och jobbade med Windows Servrar!

När det begav sig för mig var det Windows NT4 Server som gällde… Det är ljusår sedan känns det som. Nu är det Windows 2008 Server eller Windows 2012 Server. Så det blir till att läsa på lite och friska upp minnet :-)

windows-server

2,1Kg bok ‘a 1482 sidor. Inte direkt en pocket. Men som referenslitteratur!

Tro det eller ej, det finns ändå något kul med att planera och implementera nätverk, servrar, active directory mm. Tror knappt på det själv, men men  :-)

Nu när jag ändå nämner nätverk och servrar mm. så måste jag rekommendera filmen om The Pirate Bay. Intressant att se och höra Fredrik Neij, Peter Sunde och Gottfrid Svartholm Warg prata. Det är inga dumhuvuden när det kommer till IT teknik! Finns streamat och helt lagligt att se på link9x9 SVT Play

Sedan vill jag slå ett slag eller två för några andra mycket intressanta saker.

Smartboards! Jag är så imponerad av dessa! Idéerna och kreativiteten flödar när man ser dessa ”in action” och läser allt man kan göra med dem.
Jag ser det helt klart som ett självklart inslag i varje klassrum i framtiden!
Från lågstadium, mellanstadium, högstadium via gymnasium till högskolor! Interaktivitet, kollaboration och att göra det kul att lära! Det är A och O.

smartboard

Nu är smartboards bara en liten del i det stora hela, en liten pusselbit men jag ser det som ett ovärderligt verktyg för att komma framåt, att lära barn och unga (och även oss äldre) på ett kommunikativt, interaktivt och kollaborativt sätt. Det spelar ingen roll hur mycket regering och andra diskuterar betyg i årskurs dittan och dattan. Gör vi inte det kul att lära, kommer vi ingen vart!

Aga i skolan är sedan länge förbjudet och kanske är det dags att förbjuda även stenciler och overhead. Framförallt barn och unga av idag har helt andra sätt och kriterier för att ta till sig och tillgodogöra sig information och kunskap än vad jag hade, eller Jan Björklund på sin tid för den delen… Thats a fact!

Jag lämnar ämnet Smartboards för denna gång, ett ämne som jag för övrigt skulle kunna skriva betydligt mycket mer om.

En annan sak jag vill dryfta är, kanske inte fullt lika roligt men ändå intressant. Schoolsoft. Det är ett administrativt skolsystem, men likväl tycker jag sådant är kul. Efter en en-dagars liten kurs inser jag att jag har väldigt mycket att lära i Schoolsoft. Det blir en utmaning att ta sig ann, minsann…

Med tanke på att detta är ett litet ”fira-födelsedags-inlägg” så avslutar jag denna del med en bild hur det kan se ut på fredagsfikat på British Junior…

friday-fika

Man bör inte ha för många åsikter om socker, kalorier eller viktuppgång generellt :-) Men visst ser det trevligt ut? Nu är jag ingen ”gotte gris” när det kommer till bakverk utan brukar nöja mig med en kopp svart kaffe i farten.
Men som sagt, det ser ju väldans trevligt ut!

brithday_line_ljus

… i hisorien. Vad har hänt av glädje i historien den 10/2?

  • 2010: Denna eminenta blogg föds och världshistorien blir sig aldrig lik :-)
  • 1990: Det fattas ett beslut att Väst och Östtyskland ska återförenas.
  • 1968: Hockeyspelaren Peter Popovic föds.
  • 1961: Cliff Burton, bassist i Metallica föds. RIP.

10-2-2013

Det har med all sannolikhet hänt betydligt mycket mer av historiskt intresse just detta datum, men det fick räcka för detta inlägg.

brithday_line_end

Det känns nu, som ”faken” att börja skriva flera dagar innan bloggens-födelsedag var ett smart drag. Så här, dagen innan firandet så har jag feber, lever på Alvedon, Treo och mår allmänt kasst! Sängläge med iPad får gälla.

Dags att blåsa ut ljusen, torka grädden ur skägget, diska tårtspaden och avsluta detta inlägg, det 176:e i ordningen läggs således till handlingarna.

Jag vill tacka min älskade ängel som tänder mina ljus varje dag och får mig att brinna för det jag tar mig an! Min aldrig sinande källa av kärlek och energi

”Dumheten är också en Guds gåva, men man får inte missbruka den”
/ Påve John Paul II

giftbox_purple

