Ursäkta spåkbruket i rubriken och orden ”och lite va faaan”. Men jag hade just kommit igång ordentligt med gymträningen, kontinuiteten fanns där och så blir man förkyld. Då kan man väl få svära lite, eller? Därav svordomen, punkt.

Vilja och viljestyrka. Är det samma sak? Jag tror inte det! Kanske ibland men inte alltid. Det beror nog på i vilket sammanhang jag sätter det i. Jag har en vilja att göra många saker, lära mig mycket, vara mycket! Men vissa dagar kan vara tyngre än andra och då krävs all kraft man kan ansamla för att motiveras.

Det är här jag känner jag fått absolut mest hjälp av att ha börjat läsa litteratur om positivt tänkande. Att hitta metoder att vända saker som kan kännas som tunga, jobbiga eller svåra till en positiv utmaning, något att växa utav!

Det kan verka lite väl mycket ”new age” ibland, men tro mig, det finns guldkorn i dessa böcker. Jag har varit mycket skeptisk genom åren men har insett att det finns många metoder som kan verka ganska självklara för att vända en negativ tanke eller en tråkig känsla till en positiv. Det fungerar för mig!

Jag vet att jag kommer få jobba vidare med detta varje dag för en lång tid framöver för att det ska bli en självklar del av mitt tänkande.
Men jag är övertygad om att det går att lära in till att bli en vana. Att göra svåra, besvärliga, oroande tankar och känslor till något positivt per automatik.

Det kan tyckas självklart allt ovanstående men i ärlighetensnamn, erkänn; vem har inte sagt ”suck snart är det måndag” eller ”fy fan nu kommer hösten” eller ”nu måste jag diska igen”. Varför inte göra om allt detta till positiva saker?

  • Måndag! Nya möjligheter, allt kan hända, människor att möta.
  • Höst! Hösten som är så vacker, så klar och rent luft.
  • Diska! Ja det är ju underbart när det är rent och fint i köket.

Naturligtvis finns det stunder och saker då man får rota väldigt djupt inom sig själv för att hitta det positiva, men det går att hitta positiva saker i allt. Det är jag övertygad om. Det är bara en fråga om hur man väljer att se på saker!

Så svordomen i rubriken skulle nog egentligen inte varit med. En förkylningen är nog bara kroppens sätt att säga: vila nu. Men lite måste man ju få skojja till det i rubrikerna. Vilken kvällstidning säjler utan klatchig löpsedel *haha*

Jag brukar allt som oftast när jag sitter hemma vid skrivbordet och jobbar, pluggar eller bloggar ha en av Kjell Enhagers DVD’n i i spelaren.
Kjell har under många, många år jobbat med elitidrottare, äventyrare, företagsledare och liknande med just motivation, positivt tänkande, målbilder och personlig utveckling. I hans föreläsningar, förutom att dom är roliga, då han är en väldigt duktig föreläsare kommer han med många konkreta tips.

Jag kan inte annat än rekomendera Kjell Enhagers föreläsningar på DVD.
Om jag får chansen ska jag ta med mig min älskade på en live föreläsning med Kjell Enhager. Det var ändå hon som fick mig att börja titta på och uppskatta hans förläsningar. Tack min älskade underbara ängel

De förläsningar jag sett på DVD med Kjell Enhager och varmt rekomenderar är:

  • Skillnaden som gör skillnaden
  • Jag AB
  • Världsklass
  • Vi AB (tillsammans med sin bror Tomas Enhager)

Jag försöker att ta till mig mycket av det Kjell pratar om. Det är inte frågan om skitsnack eller raketforskning, det är helt enkelt sätt att förändra sitt tanksätt.

Jag väljer att ta till mig av hans ord och tankesätt, det underlättar för mig! Tänker inte predika att just du ska titta och ta till dig, men jag kan rekomendera. Om inte annat för att han är en mycket duktig föreläsare.

Som jag började detta inlägg… precis när kontinuiteten blivit bra, gympassen fungerade bra så vart jag förkyld och det känns väl mindre bra! Men jag har också insett att det är nog kroppens sätt att säga, vila lite nu för böveln.
Likväl känns det väl oflyt i timingen att bli förkyld just nu, när man hade flow!

Tills förkylningen släppt får jag helt enkelt försöka göra iordning bättre gymupplägg. Sätta upp klarare och tydligare mål och delmål. Som det är nu brukar jag köra mer på känn. Lite beroende på vilka maskiner som är lediga, lite vad jag känner för och utan några direkta målbilder klara för mig.

Visst, naturligtvis är att må bra av träningen i sig ett av målen. Men bara ett!


En bild av min egenhändigt gjorda träningsdagbok. Med plats för mååånga pass…!

Jag har dock, om inte än skrifligt riktigt ännu, tänkt sätta upp lite fler mål. Jag väger idag c:a 74Kg. Jag skulle vilja gå upp till 80Kg och då +6Kg i ren muskelmassa! Jag kan tillägga att jag kategoriserar mig som en ”hard gainer”.

Vad jag menar med ”hard gainer” är att jag kan äta baccon, dricka grädde och läsk, äta fett och speck i mängder utan att det bygger bilringar. Likasvårt har jag att bygga muskelmassa! Så +6 Kg muskelmassa kräver nog en hel del!

För att uppnå detta mål så vet jag ju med säkerhet att det finns många saker som måste göras och saker att förbättra. Bland dessa saker märks:

  • Inte slarva med frukosten! Fy fy, så enkelt att slarva med…
  • Äta mer, men det är inte det enkaste när man snabbt blir mätt…
  • Äta oftare och mer regelbundet
  • Träna på gymet 2-3 ggr/veckan
  • Lägga upp bättre gympass
  • Sätta upp en tid för slutmålet
  • Sätta upp delmål mot slutmålet
  • Se över kosttillskott; proteiner och kolhydrater

Jag tror allt att steg nummer ett blir att prata med en PT på Actic för att få hjälp med tips, ideér och ett upplägg! Eller kanske för att se om det ens är fysiologiskt möjligt för min arma kropp att lägga på sig 6 Kg muskler *ha ha*
Skämt åsido, det är en fråga om vilja, motivation hård träning och uthållighet!

Jag har nu hållt på och ”duttat” med video och ett video inlägg som slut på detta inlägg. Tyvärr är jag inte nöjd på långa vägar med kvalitet och mina insatser som ”the face on the screen”. Farmförallt inser jag att när man använder allehanda gratis verisioner av program och tjänster blir man ganska låst i att anpassa kvalitet och design till sin grafiska profil.

Det pratas (Twittras och skrivs på Facebook) om hur man kan/bör/ska marknadsföra sig i sociala medier. Senast nu om en ev. begränsning i Facebook. Att om en sida (fan page/företagssida) har mer än 400 likes så kommer man få betal för det. Jag tror (vet) att hur man än vrider och vänder på det, så finns det alltid en begränsning när det kommer till gratisversioner.

Sen kan vi alla sitta och tycka att Facebook ska vara gratis för all framtid och YouTube är si eller så för man får inte göra det ena eller det andra. I andra änden sitter det alltid affärmän, säljare och utvecklare som vill få sin del av kakan… För att vi använder tjänsterna! Inte så konstigt, eller?

För visst vill väl du tjäna på att du jobbar? Förläser, är expert på sociala medier, kommunikation, marknadsföring, relationer eller vad det nu må vara?

Vill man använda gratis/fria tjänster online får man vara beredd att variera sig, kontinuerligt byta leveratör av tjänster och/eller att till stora delar frånsäga sig sin grafiska profilering.

Var ville jag nu komma med detta? Jo! Jag väntar något inlägg eller två innan jag lägger in video i någon form av vlog på denna blogg. Jag vill hitta rätt kvalitet först. Tekiniskt alltså! För som talare framför kameran vette tusan om det någonsin kommer att inträffa *skratt*

Betalbar gratiskonsult, hur klingar den titeln *skratt*… Maila mig, i’ll fix!

Kontentan är att jag skippar video i detta inlägg, men lovar att återkomma med det då kvaliteten är som jag vill. Från thumbnail till video till end result!

Viljan att avsluta detta inlägg har uppenbarat sig. Så jag lyssnar till det och återkommer en annan dag i ett annat inlägg men i samma blogg. Au revoir!

”You can start with nothing. And out of nothing, and out of no way, a way will be made” / Dr. Rev. Michael Beckwith D.D.

