Kinesiskt nyår och det är nu drakens år. Drakens år är innovationernas och företagsamhetens år, den oräddes och stoltes år.

Dessvärre börjar jag det Kinesiska året med att vara förkyld *suck* Ont i halsen och mår allmänt kass! Jag hoppas det går över fort.

Var med min älskade till Falun i helgen och passade på att gyma på Actic på Lugnet. Vilken idrottsanläggning! Nu var det väl kanske inte så smart att träna när man började kännas sig hänging! Men nu har man tränat där i alla fall!

Apropå Kinesiskt nyår så lägger jag in en bild från ett av mina besök i Kina.

Kinesiskamuren 2008. Fantastiskt att få ha besökt detta monument två gånger!

Idag börjar 2012 säsongens första Halv åtta hos mig! Ska bli kul att återse det programmet. Lättsamt och enkelt! Helge Skoog for stadsminister, eller näää…

Likaså fortsätter Sveriges Mästerkocks om vi tycker är roligt att följa.
Lite grand har man fattat tycke för Urban Kvarnefält, Stockholms kisen på 56…
Kul om han går långt, han verkar jordnära.

För ett antal inlägg sedan skrev jag om en filmserie som vi börjat titta på. Arne Dahls berättelser om Rikskriminalens specialenhet.
Då trodde jag att del 3 av filmerna var ”publicerade” men ack nej!


Men del 3 ”Upp till toppen av berget” har premiär 25/1-2012. Det är imorgon! Ser med spänning och förväntan fram emot det! Nu har man ju börja sett filmerna så man kanske ska skippa böckerna. Annars hade de ju varit intressant, men nu har ju filmerna redan skapat karraktärerna åt en…

Min ovana trogen, om att det tar över en vecka att skriva inlägg nu mer, så kan jag på en gång kort recensera filmen. Vi passade på att hyra filmen på en traditionell video butik *skratt* så det vart inte via datorn/online.
Nåväl, filmen i sig var som de tidigare, mycket bra. Men känslan är att det inte var den bästa av de tre filmerna.
Tycker nog fortfarande att del två, Ont blod är den bästa hittils.

Ytterligare två filmer verkar vara på gång i serien. De största vatten och Europa blues. När dessa släpps vet jag inte, men ser verkligen fram emot det.

Allt som oftast drömmer man om att resa, vilket är ett av livets stora nöjen. Önskar man hade både ekonomi och tid till att resa mer. Men det kommer med all säkerthet! Vill så gärna resa till Grekland, framförallt till vårt framtida hem *L* Karpathos. Vi måste ju göra oss hemmastadda för vår ålderdom *L*

När man ser vissa reseprogram och dokumentärer från vissa ställen i mellanöstern så får man sådan stor lust att resa dit. Hostoriensvingslag, arkitekturen och mystiken. Jag skulle gärna besöka Damaskus i Syrien, en av världens äldsta städer. Dess mystik, arkitektur, bazarer… Men läget för turister i Syrien är nog ingen höjdare nu. Inte för syrianerna heller för den delen…

Några andra ställen som jag så gärna skulle besöka är naturligtvis New York! Livet, staden som aldrig sover! Vilken dröm att få bo på Hotel Chelsea.

Ett annat ställe som vore oerhört häftigt att besöka är Machu Picchu i Peru. Vandra i bergen upp till det av Inka indianerna byggad Machu Picchu vore en upplevelse. Viken mystik, vilken natur!
Sedan 1983 är Machu Picchu uppsat på Unescos världsarvslista.

Men som det ekonomiska läget är för stunden får man säga som min käre far alltid sagt. Man får ta en roddtur runt Valdermarsön. En liten ö i den lilla sjön Valdermaren i hjärtat av Södermanland. Men även det har sin charm!

Som vanligt tar blogginläggen år och dar nu mer, eller i alla fall närmare en vecka att skriva. Dels beror det väl på inspirationsbrist, brist på saker att skriva/säga och kanske brist på kontinuerlig tid, fast förmodligen brist på ork!
Bloggen kanske skulle heta Weeklog istället?

Nåväl, under helgen skrev jag lite, men veckans vilodagar vart istället en helg av förändring… Renovering och ommålning av kök. Hur kommer det sig?


Min älskade underbar kvinna slipar och spacklar för att göra fint i köket!

Fast i ärlighetensnamn, lite kul är det, speciellt när man ser hur mycket min älskade tycker om det blir nytt och fint Det kommer bli fint!

Från blå blåbärstapeter till färgen Savann, Tror det blir bra i slutänden!

Nehepp! Om man skulle göra sig redo för att måla ett lager till då… Zai jian!

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad – Kinesiskt visdomsord

