Solen steker och själv dras jag till skuggan. V8:or mullrar säkert inne i stan nu när det är det årliga Power Big Meet, största raggar och bilträffen i alla fall i Europa. Detta år håller jag mig dock borta från detta evenemang, det känns som jag sett det tillräckligt många gånger. Drömmer mig istället ut på sjön.

Egentligen är väl titeln på detta inlägg lite knepigt, sjön suger! För vad vet jag om det? Men jag har ju underrubriken, sägs det… Nåja! Skepp o hoj!

Älskling hittade en trevlig annons och en aktivitet som vi vid något tillfälle gärna skulle göra. En båttur från Västerås till Stockholm, där man lägger till vid Riddarholmen. Måste vara en vacker och underbar tur. Man får inte ha bråttom dock då turen tar sju timmar! Skepp o hoj!


Ta gärna en titt på den vackra båt M/S Tor som seglar för Arbogarederi mellan Västerås och Stockholm. Klicka här →

Min älskade ligger och läser i solstolen… Jag förstår inte hur hon kan ”steka” så i solen. Själv befinner jag mig i skuggan så mycket jag kan. Detta innebär ju ett problem om man någonsin får en båt… Det är dåligt med skugga på sjön! Men va fan, ett parasoll kan man väl montera *haha*… Problem solved!

Älskling ligger och läser Viveca Stens I de lugnaste vatten. Boken finns ju filmatiserad som morden i Sandhamn, men som i alla filmatiseringar av böcker så verkar filmen drastiskt förkortad och en hel del omgjord. Jag tror allt jag ska läsa den boken också när älskling är klar.
Eller, hmm! Jag har ju en uppsjö andra böcker först kanske…

Vi har ju två böcker av Viveca Sten och lusten att ha lite deckare/skönlitteratur att varva fakta och biografier med känns bra. Jag verkligen älskar att läsa och har alltid gjort det! Sedan är det underbart att min kära delar det intresset!

Lördagens motion bestod av en 4,5Km skogspromenad. Det kändes riktigt bra. Ohyggligt varmt men det fungerade. Nästa gång tror jag dock allt jag ska försöka komma ihåg en vattenflaska…

Det grämer mig att jag är så dålig för tillfället att gå på gymet! Det bara måste bli en bättring där. Det är å andra sidan mycket som jag måste bättra mig på.

Söndagens första promenad och vart en 7,6Km lång landsvägspromenad. Promenaden kändes dock längre än vad den faktiskt var och det tog 1.15 att gå, inte överdrivet tempo men inte slött heller. Mitt under promenaden så vips stod det två älgar och blängde på oss från några hundra meters avstånd.

En andra promenad för dagen vart det också. En kvällspromenad på 6,2Km. På första promenaden såg vi älgar och på andra vart det rådjur, rena safarit!

Måste väl ändå säga att nästan 1,4 mils promenad är hyfsad för en söndag!

Nu gäller det bara att hålla kontinuitet! Jag vet ju att kommer man bara igång och får kontinuiteten så blir det ju som ett gift! Men det räcker inte bara med promenader/joggande även gymmandet måste igång på regelbunden basis!

Jag har kommit fram till att gratänger av olika former är ju så gott, så gott! Man kan variera sig i oändligheter! Likaså dom dagar man måste koka soppa på en spik så funkar ju gratänger allt som oftast. Speciellt olika former av pastagratänger. Det blir nästan som en sport att lyckas använda rester och det som kan finnas i kylen. Skinka, Salami, Bacon eller vad man nu kan ha…

Idag fick det bli några korvar som tärnades och frästes på tillsammans med några skivor bacon som också ”hackats upp”. Fräser på lite gullök och pressar lite vitlök i detta. Tar en skvätt grädde som fanns kvar och resten Cream fresh ur den öppnade burken. Har även i en burk krossade tomater. Låter koka så en liten stund. Slår sedan blandningen i en skål och blandar i riven ost. Hur många har inte femtioelva små rest-påsar av riven taco ost liggande?

Hade pasta kvar i en låda sedan några dagar tidigare, behövde bara ”kompletteringskoka” lite. Skar ner spagettin i mindre bitar och börjar sedan varava pastan med ”såsen”. Toppar med lite riven ost och sedan in i ungnen. En pastagratäng på rester… PS: glöm aldrig svartpeppar!


Pastagratäng ala rester

En optimal pastagratäng dock om ni frågar en amatör som mig, ska göras på Penne, det blir fylligare och såsen man gör, någon form av kättfärssås fyller pastan så gott. Men nu var det ju en pastagratäng på rester denna gång.
Man tager vad man haver sa Kajsa Warg… Sägs det hon sa men vad vet jag?

Söndag och jag har inte tagit en enda snus av modell Ettan! Några portionare har det blivit men ett tappert försök att lägga ner susandet! I alla fall i maklig takt med hjälp av några portionssnusar per dag. Dag 1, check!

Dag 2 i ”låt bli att snusa” försöket. Det går åt ett antal portionssnusar men ännu inget lössnus… Problematiskt är ju att kaffet är ju långt ifrån lika gott utan snus. Man kanske får sluta med kaffe också *haha*

Nej! Nu lättar detta inlägg ankar och försvinner ut på cyberrymdens oceaner, aldrig för att återvända till hamn. Så otroligt poetiskt *suck*

Hej å hå, Jungman Jansson, kanske ödeslotten faller – Dan Andersson

