Jag börjar skriva detta inlägg på sveriges nationaldag, den 6e juni. Med all säkerhet kommer det dock ta flera dagar att färdigställa inlägget men so what!

Kan inte säga att jag firat nationaldagen på något speciellt sätt eller över huvudtaget egentligen, men jag tycker ändå att det är bra vi har en nationaldag som är en ”röd” dag.

Jag såg ett TV program med bland annat Herman Lindqvist ifrån Gripsholmsslott där dom pratade historia och delsvis varför vi inte firar nationaldagen på samma sätt som exempelvis Norge. Jag tror stenhårt på Hermans teori. Sverige har inte haft krig på över 150år och således inte på många, många år behövt slåss för vår existens. Säga vad man säga vill.

Istället har svenskar byggt upp någon form av självförnekande, alla ska ha det lika, alla är si, alla är så, den svenska avundsjukan. Vi har försökt dölja den i illa dold neutralitet genom de sista 150åren. Tysken gick rakt igenom Sverige, Sverige exporterade stora mängder järnmalm till tyskland under WWII. När det sen svängde i krigslyckan, så svängde det i den svenska åsikten också.
Och nu flyger neutrala lilla Sverige NATO uppdrag i Libyen. Inte för att jag tycker det är fel, men neutral, nää jag tror inte det.

Inget fel i detta kanske, men det svenska kappvänderiet är faktiskt många gånger illamående-framkallande. Svårt ibland att vara stolt svensk när vi kan historien. Detta märks även idag, med våra politikers många gånger intet sägande uttalanden.

Det kommer säkert en dag då vi svenskar också kommer kunna fira nationaldagen så som exempelvis Norge. Men det lär ta lite tid. Det får inte bli en krystad dag. Den ska firas för stolthetensskull inte bara för firandes skull, så som alla hjärtansdag eller likande!

Vi har mycket fira och vara stolta över, inget snack om saken…

  • Ett oerhört vackert land.
  • Frihet i både liv och yttrandefrihet
  • Demokrati
  • En hyfsat men utarmad välfärd
  • Acceptans mot oliktänkande och personligeter

Dock känns det som att en del av detta bygger på ett kappvänderi som har funnits sedan Per-Albins dagar. Titta på våra två stora nyhetstidningar… De förtalar och kritiserar ena dagen för att nästa vänt med vinden.

Ett exempel på det är ju Aftonbladets raportering från 1939 fram till krigsslutet 1945. Från början var det nu ska boljsevikerna krossas mm. För att 1945 skriva, vi vann typ! Var någonstans vann Sverige? Vi vände kappan efter vinden… Det kan störa mig.

Men jag ska heller inte glömma att skriva positiva saker, under andra världskriget evakuerades 63.000 finska krigsbarn till Sverige, som lever tack var detta. Detta var stort. Samtidigt räddade den tyska industrimannen Oskar Shindler 1200 judar från att dö i koncentrationsläger. Det var en man och vi ett land… Proportioner…

Nåväl, jag är stolt svensk och tycker det är bra med en nationaldag, men vi bör ha i åtanke att när exempelvis Norge firar sin nationaldag, är det inget rasistiskt, inte byggt på främlingsfientlighet. Dom är helt enkelt stolta.


Nästa år äter jag nog en tårta och firar lite. Trots allt är jag en stolt svensk!

Det går något så otroligt segt att komma igång med motion och träning *suck*

På nationaldagen tog jag och kärlek i alla fall en kvällspromenad. Vi gick inte spåret denna gång, utan en skogspromenad. Det vart en promenad på ca: 5Km. Idag känns dock motivationen på botten och jag skulle tro att det närmaste motion jag kommer idag är fotboll på TV.
Sverige-Finland. Nu är jag långt ifrån någon fotbollsälskare men så här dagen efter nationaldagen får jag väl stå ut.

Jag fattar inte hur jag ska hitta motivationen och framförallt kontenuiteten i träningen. För kropp och själ bara måste jag få igång kontinuerlig träning.

För närvarande står det i matchen: latheten vs träningen 10-0.

Tänkte bara kort skriva om den otroliga MC klubb jag är medlem av. Var ut på en av våra fikaträffar i onsdags och det är så kul att se hur min bröder gör ett sådant toppen jobb! All heder åt er! Om du vill se motorcyklar en onsdag och samtidigt passa på att äta stadens bästa hamburgare eller kanske bara ta en fika och snacka med folk, besök Mashed Kidneys MC Skultuna.

Klickar här för att komma till klubbens hemsida →

Några dagar efter nationaldagen sjunger min älsta son Daniel för full hals, ”sjung om studentens lyckliga dar” ♬ ♫ ♫ ♬ ♪ ♪ ♪ ♫ … Aj aj aj fel tonart!

Kan ärligt säga att när jag fick krama om Daniel efter de gjort sin ”utspringning” eller vad det heter var det svårt att hålla tillbaka tårarna.
Mäkta stolt pappa som undrar var alla åren tog vägen.
Det var ju i förrgår vi köpte Pokemon figurer och byggde Lego? Eller?

Ett jätte grattis Daniel! På måndag är det nya tag i en annan verklighet, men du vinner över den med! Håll bara en positiv attityd och drömmarna levande!

”Ett lejon har oss hälsat och sagt oss fäkta väl
Ett lejon har oss kallat, vi vet han med oss är
Vår blå brigad går framåt nu blåses march gå på
Låt mig leva, giv seger åt vår här”

Det är dags att säga farväl till detta inlägg, aningen snurriga sammanhang i vissa delar, men det får ni leva med. Skulle jag skriva allt jag tyckte och tänkte om vårt underbara land skulle det bli en bok *ler*

Citerar en av våra forna monarkers valspråk så här i nationaldagstemat samt i dessa tider då monarkin varit kraftigt ifrågasatt…

Folkets väl min högsta lag – Karl XIII (1809 – 1818)

