Läser med intresse boken att jobba med IT-projekt. Tänk vad IT världen är full av buzzwords som används till höger och vänster och ofta av många som inte har en aning om innebörden. Senast läste jag på en site om någon som pratade om molnet, utan att egentligen verka veta alls vad molnet innebär. Även om det är ett ganska diffust begrepp. Hela IT branchen är full av dessa buzzwords, SOA, SAP, Cloud, Scrum… Nerdigt, men jag tycker det är kul.

Nåväl, nu vidare i detta blogginlägg!

Så nu är det total fokus, fokus, fokus! Åter igen fokus, fokus, fokus!

  • Fokus på utvecklingsarbetet inom jobbet – IT utveckling av LMS system.
  • Fokus på träningen – Att åtmindstånde träna något varje dag.
  • Fokus på högskolestudierna – Utveckling av e-tjänster.
  • Fokus på egenstudierna – Böcker om IT-projektledning och IT förvaltning.
  • Fokus på en positiv attityd – Hitta motivation och postivitet i allt.
  • Fokus på krativiteten – Skriva ner och göra något av sina kreativa idéer.

I måndags gjorde vi underbar fläskfilegryta med färska champinioner, lök, soltorkade tomater, vitlök, ajvar, salt, peppar, fond och soja. Detta serverat med ris och en mycket god sallad. Man kan göra underbar mat för en billig peng. Låter tråkigt, men att passa på att handla när priserna är bra och sedan frysa in är ju ett ekonomiskt alternativ.

Igår grillade vi karré. Det kändes bra att passa på när solen sken. Tyvärr gjorde jag århudradets mest illasmakande aioli *suck* det kommer krävas övning där… Tur älskling gjorde en underbar tzatsiki.

Idag tror jag allt det blir en av älsklings paradrätter, köttfärsbiffar med feta ost, helt suveränt gott! Tror allt det kommer serveras med färskpotatis. Till detta även en sallad på tomat, rödlök och fetaost. Samt en köpt bea som tyvärr inte var något vidare. Måste lära mig slå en bea. Jag får väl öva!

I måndags promenerade jag och kärlek spåret 2,5Km. Ska tilläggas att jag kände av båda knäna. Ena dagen känns det bra och andra inte. Antingen har man väl ont eller så har man det inte, men tydligen fungerar det inte så?

Tycker synd om min kärlek, hon vill nog gärna springa men promenerar snällt sida vid sida med mig. Kanske börjar bli dags för en rullator *haha*

Tisdagen innebar ingen som helst träning. Varesig i spåret eller något gym! Motivationen, orken och lusten försvann som i en ballong man sticker hål på. Bara att hoppas motivationen återkommer snabbt.

Onsdag och motivationen har inte direkt återkommit! Lite för mycke annat att tänka på. Tankarna på att promenera eller träna finns i huvudet, men inte i kroppen. Känns som jordens sämsta ursäkter. Tur dagen inte är slut ännu!

Onsdagen var som tur inte slut… Tog mig i kragen och promenerade 2,5an. Försökte springa en liten bit men knäna ville inte riktigt vara med. Kanske dumt att utmana ödet och låta knäna bli bra innan man springer. Men what the heck! Det finns de som bestigit Mount Everest med konstgjorda knän…

Avslutade den lilla onsdags motionen med 5*10 armhävningar varvat med 5*10 situps. Så nu känner jag mig i alla fall lite bättre till mods. Det är något man borde kunna pressa sig till. Hur uttråkad, omotiverad man än må vara, att i alla fall kunna pallra sig ut och promenera.

Vad en liten promenad och några armhävningar kan ändra sinnesstämningen!

Jag måste bara skriva några rader om senaste tidens media-orkan om kung Karl XVI Gustavs vara eller icke vara på stripp och porrklubb.

Ur ett historiskt perspektiv är ju kungens eskapader (om de stämmer) ganska harmlösa. Det har ju i historien förekommit många frillor och många oäktingar så det går väl knappt att räkna. Skillnanden i vårt moderna samhälle är väl demokratin och yttrandefriheten. Nyheter färdas snabbt i denna digitala tidsålder och är tillgänglig för alla. Förr fanns en vägg av adel och arme som kunde slå ner på allmogen om det pratades oegentligeheter om konugen.

Det är nu 2011 och det förekommer forfarande i världen, se på Nord Korea. Där kan en kusins sysslings pyssling i 5e led hamna i fångenskap värre än döden för att en släkting du inte ens vet existerar, sagt, gjort eller kanske bara tänkt felaktigt om den store ledaren. Thas ill. Kim Jung Ill…

Missförstå mig rätt, egentligen har jag inget emot monarki, kungafamiljen är lite som levande dalahästar, levande midsommarstänger, en familj dansande dalkullor, små grodorna i en blå-gul lyxförpackning men det känns som denna fasad och reklampelare kostar lite för mycket. Pengar som alla gånger behövs bättre inom barn och omsorg, vård och äldrevård.

Kanske Karl XIV Gustav skulle prata med familjen… Och drottningen.

Hans majestät konungen kanske borde gå till AF och ställa sig till arbetsmarknadens förfogande. Vem vet, kungen kanske hamnar i fas 3.

Förlåt mig Hans Majestät Konugen, men jag kunde inte låta bli. Detta mediadrev blir ett sådant spektakel utan rim och reson, men jag tror du skulle göra rätt i att lämna över stafettpinnen till din dotter. Funkar inte det, ja då är monarkins dagar räknade och försvinner i historieböckernas dammiga hyllor…

På finansfronten fanns för närvarande ingen hjälp… Nu gäller det att fokusera, tänka, spåna. Bättre med 1.000.000 idér och behålla 1 idé än att inte ha någon idé alls! Skriva ner alla idér och framförallt… Do something!

Nu är det hög till att släppa ut den krativitet man besitter och försöka göra något konstruktivt. Act today instead of react tomorrow!
Tänk om det var så enkelt! Men skam om man inte försöker!

Någon med bra tips på hur man slutar snusa? 50*45=2250=

Work out your own salvation. Do not depend on other – Buddah

